Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Speldator AMD eller INTEL?


Chinatown

Rekommendera Poster

Hej kära läsare!

Jag hoppas att någon utav er kan lösa mitt dilemma.

Jag har nämligen funderat på att köpa en dator, främst för spel, musik samt film.

Jag har frågat min datakunniga vänner och dem flesta vet inte riktigt vad som är skillnaden mellan en AMD och en INTEL, vilket jag inte heller vet.

Jag har däremot läst att AMD är en bättre speldator, är detta sant?

Sedan har jag också läst mycket om något nytt som kallas för

PCI -Express, kan någon hjälpa mig genom att förklara vad det är, och vad det gör i datorn?

Om någon också vet vart man kan köpa en en bra speldator av anting AMD 64 3400+ eller INTEL på ca. 3.0Ghz, för runt 5-6tusen, så vore jag tacksam.

Alla tips och råd inom detta vore uppskattat.

Mvh,

Chinatown

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon också vet vart man kan köpa en en bra speldator av anting AMD 64 3400+ eller INTEL på ca. 3.0Ghz, för runt 5-6tusen, så vore jag tacksam.

 

Såg i Metro en annons från Dataprince.

Kolla på http://www.dataprince.se/ Klicka på "speldator"

 

Är inte hemma på det tekniska bakom skillnaden mellan Intel och AMD (större cache hos AMD kanske?). Kan bara säga att jag köpt AMD´s processorer dom senast 7-8 åren för att dom varit billigare helt enkelt. Alltså man får samma eller mer prestanda för mindre pengar på jämförbara processorer. Har aldrig haft nämnvärda problem som kunnat härledas till AMD.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan har jag också läst mycket om något nytt som kallas för

PCI -Express, kan någon hjälpa mig genom att förklara vad det är, och vad det gör i datorn?

Finns beskrivet på t ex de här sidorna:

http://www.64bits.se/guider/intel2004/index9.php

http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_040908_sapphire_pci-e_x16.php?page=1

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall man spela betyder grafikkortet mest på moderna spel. Lägg alltså mest pengar på grafikkortet.

 

Men val av Intel eller AMD är inte oviktigt heller, I just spel så presterar AMD Athlon 64 konsekvent högre framerates i spel än motsvarande och även betydligt dyrare Intel-processorer. Det är ett oomtvistat faktum, bara att studera typ vilket test som helst på nätet.

 

Mängden RAM-minne har också en hel del betydelse, I nyare spel underlättar det en hel del när det gäller laddningstider att ha minst 2x512MB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket bra sagt Blekis! Det får du en poäng för.

 

Håller med om att grafikkortet bör få kosta mycket pengar. Men där gäller det ändå att inte överköpa sig, utan att man i stället försöker eftersträva en någorlunda balans i maskinen. Har man bara exempelvis en XP3000+ eller P 4 3.0GHz så är det fullständigt bortkastade pengar att köpa något av grafikkorten GF 6800Ultra eller Radeon X800XT. Då har man nämligen betalat för en grafikortskapacitet som delvis kommer att lämnas helt outnyttjad. Bättre då att som absolut maximum skaffa ett 6800GT eller X800Pro, men helst ännu lägre såsom t ex ett standard-6800.

 

Sitter man idag med en agp-plattform så är det förstås extra meningslöst att tänka på att ett nytt grafikkort även ska kunna hänga med till en nyare dator... eftersom denna nyare dator sannolikt kommer bestå av en PCI-Expresslösning i stället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så hemskt mycket för alla tips och svar.

Datorn jag nämligen hade tänkt köpa har följande specifikationer:

 

*Moderkort: Asus K8N NVidia nForce3 250, Socket 754, 3DDR, SATA m.m.

*Processor: AMD64 3200+, Socket 754

*RAM-minne: 512MB PC3200, 400Mhz

*Hårddisk: 160GB 3.5" IDE ATA, 7200 RPM

*Grafikkort: ATI Radeon 9600, 256MB DDR

*CD-RW/DVD: LG CD-RW 52x32x52 / DVD 16X Combo

*Nätverk: Integrerat Ethernet/Fast Ethernet 10/100 Mpbs

*Ljudkort: Integrerat 7.1 Surround Sound

Detta får jag då för ca. 5500kr, och lägger jag till en extra 500 så skulle jag får ett nForce4 moderkort samt PCI - Express.

 

Frågan är då, är hela paketet värt 6000kr?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Datorbygge/montering

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator DrData|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag hade tidigare under dagen lagt ut specifikationerna för datorn jag vart intresserad av att köpa.

För er som inte sett det här kommer den igen:

 

*Moderkort: Asus K8N NVidia nForce3 250, Socket 754, 3DDR, SATA m.m.

*Processor: AMD64 3200+, Socket 754

*RAM-minne: 512MB PC3200, 400Mhz

*Hårddisk: 160GB 3.5" IDE ATA, 7200 RPM

*Grafikkort: ATI Radeon 9600, 256MB DDR

*CD-RW/DVD: LG CD-RW 52x32x52 / DVD 16X Combo

*Nätverk: Integrerat Ethernet/Fast Ethernet 10/100 Mpbs

*Ljudkort: Integrerat 7.1 Surround Sound

Detta får jag då för ca. 5500kr, och lägger jag till en extra 500 så skulle jag får ett nForce4 moderkort samt PCI - Express

 

Är detta paket värt 6000kr?

Eller är det någon som kan bygga mig en sådan dator eller bättre för samma pris, eller kanske vet om någon hemsida där man kan bygga en sådan för ett billigare pris?

 

Vore tacksam för tips och råd gällande ämnet.

Mvh,

Chinatown

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle köpa idag skulle jag välja 939-moderkort istället för 754, eftersom det går att uppgradera cpu ända upp till dual-core. En 3000+ 939 är billig och klockar bra. Jag skulle också välja pcie som grafikkortssockel istället för agp eftersom i princip alla nya grafikkort kommer att vara pcie. För spel skulle jag inte välja ett enklare grafikkort än 6600GT. Övriga komponenter spelar mindre roll.

 

Kanske blir det svårt att få ner ett sånt kit i närheten av samma pris som ditt förslag, men är skillnaden inte för stor och om du har råd med det är det defintivt värt det.

 

Typ bygg på det här:

 

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307856&cks=PLC

 

grafikkort:

 

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302678&cks=SPK

 

summa: 4.528:-

 

sen är det bara att addera övriga delar du vill ha.

 

 

[inlägget ändrat 2005-04-22 12:11:13 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...
Jag tycker du ska kolla på www.ITsale.se

Har du uppmärksammat att du rekommenderar en butik i trådar som är ungefär tre respektive över fyra år gamla? :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...