Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

System som skräpar ner


mhe

Rekommendera Poster

Alla programmerare:

Är det tekniskt möjligt att göra ett system där alla program (A L L A) ligger i sin egen katalog på HDn, och inte lägger en endaste fil i nån system katalog, system katalogen har helt enkelt bara dom filerna som ska ligga där, plus drivrutiner som även dom ska ha smart struktur, alla har helt enkelt sin egen katalog där med. Är detta Helt omöjligt? Man kan lätt tro det, för mig veterligen så finns det inget system som jobbar på det sättet.

 

 

Varför vill man nu ha det såhär? Man kanske förlorar några GB på att alla program måste ha samma upplaga av fil, men vad gör det? Folk har 20-30GB diskar och 60-75GB kommer när som helst.

 

Fördelen är ju då att systemet blir helt sanslöst stabilt, dessutom kan man flytta program lite hur som helst utan att dom slutar fungera för att den har X antal filer nån annanstans, som dessutom heter ngt kryptiskt.

 

Dessutom

Windows är väl den absolut värsta nerskräparen i historien, Windows katalogen kan fördubblas på ett halvår, vilket resulterar i att förr eller senare måste man installera om alltihop.

 

Så.. varför gör inte t.ex Microsoft en sån här satsning? Det är väl endast dom som eventuellt skulle kunna göra det, såfort dom byter/upgraderar OS så följer världen med...

 

Fast det är klart, dom tjänar ju redan multum, dom skulle väl inte bli rikare för att folks datorer skulle fungera smärtfritt.

 

Over and out

/mhe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

De har de redan gjort... Windows 2000.

Nej, det är inte Windows som operativ som skräpar ner - det är slarvigt skrivna program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom programmen som skräpar ner absolut mest är ju Microsoft program, dessutom är inte alls systemet skrivet på det sättet jag tidigare tyckte skulle vara ultimat, det är skrivet så att program makarna ska lägga in diverse filer överallt och i registret, och sedan ska man "avinstallera" programmen, vilket ofta resulterar i att man tar bort en delad fil också börjar problemen, tillslut har man så mycket skräp i windows katalogen så det helt säkert går fortare att ta bort allt och börja om.

 

Om det skulle vara slarvigt skrivna program som orsakar det, då måste det finnas en skyhelvetes massa slvarviga program makare, för dom flesta fungerar inte alls om man inte installerar dom.

 

/mhe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De program som skräpar ner mest är shareware program.

De ju oftast har en testperiod och för att de skall hålla reda på tiden lägger de in filer på hd:n eller värden i registret som inte tas bort vid avinstallation.

Annars skulle du ju vid tidens utgång endast avinstallera och installera igen.

vilket tillverkaren inte riktigt vill....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Hej !

 

Du har rätt, det är slarvigt med hanteringen av DLL-filer i windowssystem, Microsoft kallar det själv "DLL Hell".

 

Windows i sig skräpar väl inte ner speciellt men en starkt bidragande faktor till nedskräpningen heter "Visual Basic"..

 

I det paketet finns ett verktyg för att skapa installationsprogram som "default"

lägger alla "systemfiler" såsom DLL och OCX-filer i systemkatalogen.

Om man som programmerare inte säger annat så inkluderar då alla DLL och OCX filer som

själva VB programmet behöver vilket gör att ett program som är på 3 rader kräver 3 disketter med DLL:er..

 

Visual Basic ÄR ett verktyg som tagits fram för oerfarna programmerare vilket gör att Microsoft borde ha varit mer förutseende vilka problem detta

skulle medföra, i alla fall tycker man att de borde skicka med ett bättre verktyg för att skapa installationsprogram/avinstallationsprogram.

 

 

Till sist:

 

Med risk för att starta ett datorkrig, Mac OS (alltså Macintosh) har i princip

den hantering som du efterfrågar.

 

Du har i princip hela programmet i samma mapp vilket gör att du i de flesta fallkan flytta biblioteket som tillhör programmet till en annan enhet eller maskin utan att behöva installera om.

 

Systemmappen (motsvarar windowskatalogen) innehåller inte ens en tiondel så mycket filer

som en typisk windowskatalog och de systemfiler som finns har ofta filnamn som beskriver

vad filen gör.

 

Det finns även en "tilläggshanterare" där man kan stänga av och slå på systemfiler.

 

Om det gör några underverk för stabiliteten kan inte jag svara på, men det är i allafall enklare att felsöka när man har 300 filer att bekymra sig om istället för 3000 med filnamn som "mll_qic.dll"

 

 

Mvh

 

Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag håller med, Mac har fixat det där bättre helt klart, där går det att felsöka någorlunda, i Windows är det ofta kört, detta bekräftar även Microsoft när deras support titt som tätt rekomenderar folk att formatera om, herregud vilket slöseri tycker jag, kan man inte lösa det på det sättet att alla program får ha sina filer för sig själv? Jag kan tänka mig att det från början kanske handlade om plats, man hade väldigt små HDs, och därmed använde flera program samma filer, sen kanske det underlättar på ngt sätt för programmeraren jag vet inte..

 

Men ingen har sagt att det är tekniskt omöjligt att A L L A program ligger i sin mapp/katalog. Mac är bättre, man kan dra många program rakt över till en annan dator och dom funkar direkt, man får en ny inställnings fil bara, men Mac har också det här problemet till viss del.

 

Det är egentligen det här som gör att folk måste formatera så ofta.

 

/mhe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Bara som tillägg till DLL-hell...

Hur det är med VB tänker jag inte gå in på eftersom min erfarenhet inte sträcker sig särskilt långt inom det området. Däremot. När det gäller tillägg så har, det du och Microsoft nämner som DLL-hell, ett flertal tillverkare skrivit ihop applikationer och installationsprogram som egentligen borde leda till att företagen fick applikationstillverknings-förbud. Här finns installationsprogram som inte kontrollerar om en dll-fil redan är installerad, installationsprogram som tar bort mer eller mindre än vad de ska göra med mera.

Detta leder i sin tur till att Service Pack måste läggas på på nytt. Om man tror att Microsoft rekommenderar ominstallation av Service Pack, efter varje nyinstallation av ett program, för skojs skull är man nog lite naiv. ;)

Det här ÄR ett problem som man har tagit mycket allvarligt på inför Windows 2000 - vilket också märks!

 

Så, det var lite mer information om det. Datorkrigandet överlämnar jag gladeligen till forumet med samma namn.

 

mvR

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Jo, det är ju precis det jag menar.

 

Det som är beklagligt är ju att inte MS har styrt upp det hela i tid

utan har låtit det bli ett problem.

DLL-problemet har ju folk talat om i åratal..

 

VB är nog det mest klara exemplet på detta i och med att verktyget riktar sig till

"oerfarna" vilka oftast inte har en aning om vad en dll-fil är och än mindre kan

avgöra hur ett installationsprogram ska agera vid eventuella konflikter.

Detta borde VB:s installationsprogramverktyg styra upp till 100% vilket inte är fallet.

 

Det finns ju andra operativsystemtillverkare som har klara regler

för hur systemprogram skall skrivas och även erbjuder företag att

"certifiera" sina systemprogram och drivrutiner.

 

Tyvärr verkar det ju även vara så att även inom MS verkar det vara oklart

hur ett windowsprogram skall vara beskaffat och inte minst viktigt, hur det skall

hanteras vid installation/ominstallation och avinstallation vilket gör att man

kanske inte kan ställa så stora krav på andra tillverkare heller.

 

Windows 2000 självläkning/certifierade drivrutiner och installationssystem ÄR ett

fall framåt, men som sagt, detta är något som MS borde tagit tag i långt tidigare.

 

 

Mvh

 

Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Certifieringsbiten har tillkommit. En handbok för hur applikationer ska vara skriva till operativsystemet Windows har funnits i åratal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Jag tvivlar inte på att det finns en officiell handbok eller en längre "guideline" på MSDN

angående programtillverkning under windows, problemet är väl snarast att så

få verkar ha läst den ;-).

 

Jag menar dock att om MS hade "byggt in" denna handbok/regelverk i deras

programutvecklingsverktyg och och därigenom styrt programmerarna hårdare

hade förmodligen många problem kunnat undvikas.

 

Mvh

 

Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hehe... svaret du söker är "AmigaOS"... här pratar vi om rent å städat system.

 

Programmen behöver väldigt sällan "installeras" utan kopieras bara över... precis som win2k _ska_ vara (fast 15 år tidigare) lagras nämligen programspecifika bibliotek (libs) i respektive programkatalogs libs-låda osv osv osv osv...

 

/Weyland - ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...