Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

S/PDIF-kabel: Var hittar man sådana?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

 

Har letat efter S/PDIF-kabel för att kunna ansluta min dator till stereon.

 

Vill få ut ljudet genom högtalarna i stereon. Jag har kollat upp det och jag har en sådan S/PDIF-utgång på datorn och till och med två bak på stereons förstärkare.

 

Problemet är bara vilken kabel jag ska köpa och var de finns?

Var runt på Kjell & Co och hos Classe och snokade bland kablarna, men blev inte mycket klokare. Ser inte ut att finnas var som helst.

 

Behöver inte vara några värsting kablar. Enda kravet är att de fungerar och är sådär två, tre meter. Gissar på det avståndet mellan stereo och dator.

 

Hittade de här hos Dustin:

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010058740

 

Sökte vidare hos andra webbutiker, men där gick jag bet. Tycks inte finnas överallt eller så är det jag som letar på fel ställen.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

S/PDIF - Sony / Philips Digital Interface - specification av hur ljuddata skall sändas digital mellan två enheter. Informationen kan både vara PCM kodad och skickas synkront och AC93 kodad för flerkanalsljud och då skickat asynkront. S/PDIF utgång finns vanligen på CD och DVD spelare samt även på ljudkort till PC. Ingång finns ofta på MD.

 

Kablarna kan vara både av fiber (Optisk) och coaxial typ. Jag antar att det är en vanlig coaxialkabel med två st RCA kontakter du söker.

 

Mvh Thomas

 

[inlägget ändrat 2005-04-20 23:07:03 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mr Andersson skrev:

Menar du optisk eller coax?

 

Oj, mer än vad jag vet. :-)

Första gången jag köper sådana kablar.

Vad är bäst för musik och hemmabruk?

 

 

Thomas1 skrev:

Kablarna kan vara både av fiber (Optisk) och coaxial typ. Jag antar att det är en vanlig coaxialkabel med två st RCA kontakter du söker.

 

Ja, är det det bästa för musik och hemmabruk, så är det säkert så.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Vad är bäst för musik och hemmabruk?

 

Har ingen betydelse. Det är samma format och signalen är digital. Det enda som skiljer är om signalen överförs med ljus eller ström... Titta på datorns SPDIF-out. Är det en rund kontakt av metall är det coax. Är det en lite fyrkantig i plast med ett "lock" så är den optisk (du kan ta bort eller trycka in locket. Lyser det rött så är det optisk (men titta INTE rakt in, det bländar rätt rejält...))

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Lyser det rött så är det optisk (men titta INTE rakt in, det bländar rätt rejält...))

 

Den är optisk i så fall, för att det lyser rött. Det ser jag om jag öppnar datorlådan och tittar på kontakten på moderkortet.

 

Tackar för infon! :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något att tillägga här är att resultatet kan bli att det låter skit, beroende på vilken samplingsfrekvens ditt ljudkort har. Mp3:or tex är samplade i 44.1 kHz mendns många ljudkort (de flesta?) samplar om till 48 kHz till steroon. Det blir en kvalitetsförsämring som vida överstiger den du vinner på att använda digitalt. Av den anledningen har jag gått tillbaka till lakritssnören mellan datorn och stereon. AC3-kodade (DOLBY DIGITAL) filmer lät i alla fall väldigt bra då jag hade det kopplat med SPDIF, men jag kommer inte ihåg vilken frekvens de är samplade i.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Aha, bra att du informerade mig om det.

Tänkte köra ut internetbaserad radio i högtalarna till stereon. Radion sänds i 128 Mhz 44 Kbs står det i WinAmpen.

 

Radioseven.se för er som undrar. :-)

Sänder mycket bra musik som vore skoj att lyssna på i stereons högtalare. Lite bättre ljud i dem än i datorns.

 

Ljudkortet är inbyggt AC´97, tror jag det heter.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag fick ut av att skumma igenom nedanstående tråd är att AC97-kort samplar om till 48 kHz. Vidare är AC3 redan samplade i 48 kHz, därav att jag fick så bra ljud på dessa men så kasst på MP3:or mm som är samplade i 44.1 kHz. Så Stefan, mitt råd är att du kopplar med vanliga analoga RCA-kablar. Det kommer att ge bäst ljud.

 

Tråden

 

http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=78419&st=30&searchtime=

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Stefan, mitt råd är att du kopplar med vanliga analoga RCA-kablar. Det kommer att ge bäst ljud.

 

RCA-kabel låter intressant.

 

Borde vara en kabel i stil med den här då:

http://www.gadgetstuff.com/product.asp?id=12238&cid=50#

...måste passa i ljudkortets utgång på datorn. Förstärkaren har sådana här vanliga pluggar som du kopplar ihop prylarna i stereoracken med.

 

Heter väl RCA de också? Är inte så bevandrad i den världen.

 

Det här Creative SBS250 som jag använder till datorn:

http://www.spodesabode.com/content/article/sbs250

...ni som är bevandrade i kabelvärlden vet säkert vad kontakten heter till de här högtalarna. :-) Måste vara en sådan kontakt i ena änden i alla fall.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, jag som fått för mig att mitt SB Audigy antingen kunde sända optiskt eller analogt via samma kontakt...

 

Nåja, nu har jag inte någon utrustning som kan ta emot S/PDIF men ska väl kanske ändå krypa ned under bordet...

 

...och hittar inget ljus i mörkret.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är en sån du länkar till du kan använda, den är av lite finare modell ser det ut som. 3,5 mm stereoplugg heter den andra "änden". Finns överallt att köpa, men det är bra att lägga några kronor extra för en lite tjockare än dom allra tunnaste lakritssnörena.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Jättebra tips, MrB! :-)

Ska genast ut och leta rätt på en sådan kabel.

 

Poäng för det...

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MrB - du verkar ha koll på S/PDIF

 

Hur långa kan dessa kablar vara? Hittar en optisk på ClasOhlson på 5 meter. (artnr 32-8574) Är det maxlängden?

RCA-kablar finns det längre, men hur långa kan de vara vid överföring av digitala signaler?

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
RCA-kablar finns det längre, men hur långa kan de vara vid överföring av digitala signaler?

 

Jag hittade 10 meter hos JMEData.

SIBA eller ONOFF borde också ha dessa?

 

Behöver inte springa över ån efter vatten. :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi skrev:

 

RCA-kablar finns det längre, men hur långa kan de vara vid överföring av digitala signaler?

 

Stefan Eklinder skrev:

 

Jag hittade 10 meter hos JMEData.

Bara för att förtydliga, vid överföring av digital signal för stereoljud mellan två enheter används en kabel, coax/elektrisk med 1 RCA-kontakt i bägge ändarna.

 

[inlägget ändrat 2005-04-21 21:06:41 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur långa kan dessa kablar vara? Hittar en optisk på ClasOhlson på 5 meter. (artnr 32-8574) Är det maxlängden?

RCA-kablar finns det längre, men hur långa kan de vara vid överföring av digitala signaler?

 

Optisk har jag ingen koll på hur långa de kan vara, men för koaxial är det 25 ft (typ 8m) i specifikationen, men det ska kunna gå fint med bra mycket längre om man har schyssta kablar.

 

RCA-kablar finns det längre, men hur långa kan de vara vid överföring av digitala signaler?

 

Jag förstår vad du menar, men för att vara korrekt: RCA heter kontakten. För en digital anslutning är RCA-kontakten ansluten till en 75 Ohms koaxialkabel. Det är exakt samma som man har till tv-antennen. Man kan även bygga en egen av mycket hög kvalitet om man är lite händig. Köp en antennkabel och två guldpläterade RCA-kontakter på Clas Ohlson eller liknande och sätt ihop :)

 

Lycka till med ljudkopplandet alla. :thumbsup:

 

[inlägget ändrat 2005-04-21 21:40:41 av MrB]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Korrekt ska vara korrekt.. helt riktigt, det är kontakten som heter RCA efter ett kännt Amerikanskt företag som införde kontakten.

 

Ska se, det blir väl ne receiver med s/pdif kontakt och därmed en en massa högalare i andra änden så småningnom. Något att rekommendera kanske?

Något enkelt men bra som går att koppla till SAT-dekoder, DVD, dator, CD osv. Gärna med radio och då gärna DAB....Ut? ja där är jag vilse.

 

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2005-04-21 21:50:54 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så här i efterhand ser jag att jag lät nog lite väl petig. Jag säger själv RCA-kablar. Det jag egentligen ville ha fram var det Maratonmannen skrev. :)

 

Svårt att rekommendera nåt när man inte vet prisklass. Var dessutom ett tag sen jag köpte min reciever nu så jag är inte insatt i marknaden direkt. Men jag har kompisar som har köpt hemabiopaket för någon tusenlapp som låter imopnerande bra med tanke på pris/prestanda. Själv har jag en Yamahareciever med fem högtalare och den är jag helnöjd med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att rekommendera nåt när man inte vet prisklass

ja, jo jag vet.

 

som har köpt hemabiopaket för någon tusenlapp som låter imopnerande bra med tanke på pris/prestanda.

 

Intressant där - helt hemmabiopaket med DVD/receiver/förstärkare i en enhet och fem högtalare för (eehh 446 kr enligt Pricerunner) en tusenlapp eller mer.

 

En receiver med högtalare 3000 kr och uppåt. Fast då får man bra mycket mer än vid köp av DVD-paketet.

 

nåja, det handlar ju i princip om att ersätta den gamla stereon med något nytt.

Får nog surfa runt lite och titta vad som står skriver hos ex.v. Prisjakt och även lära mig lite om marknaden. Vad som finns, vad som krävs, vad som kan fås osv.

 

Gärna med DAB...Fast det är nog svårt.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2005-04-21 22:39:37 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Ja, det här blev ju riktigt nice det här. :-)

Köpte kabel á la lakritssnöre idag på SIBA. Sedan hem och kopplade ihop dator och stereo.

 

Yeah!!!

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viking Virus

Optisk kabel innebär två extra konverteringssteg (elektrisk->optisk och optisk->elektrisk) som kan försämra kvalitén.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Optisk kabel innebär två extra konverteringssteg (elektrisk->optisk och optisk->elektrisk) som kan försämra kvalitén.

 

Helt rätt om man pratar om analoga signaler. Men SPDIF är digitalt och ljudkvaliteten påverkas INTE vid en sådan konvertering.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...