Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Mazda 626 V6

Guest

Recommended Posts

En välvårdad 92:a med 14 000 mil på mätaren för 20 000: - hos en bilhandlare.

Vad drar den i bensin på landsvägen egentligen. Har hört kring 0,8. Någon Mazdaägare som har synpunkter? Positiva och negativa?

Bosse

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

[inlägget ändrat 2005-04-19 19:27:41 av Bosse-i-skogen]

Jag vet inte mycket om just den bilen du pratar om men kan komma med lite generella synpunkter kanske.

En 92:a som har gått 14.000 mil kan man kanske förvänta sig börjar gå sönder snart (om den inte redan gjort det). Reservdear till dessa bilar brukar inte vara billiga. Begagnade delar torde vara ganska svårt att hitta då jag tror att Mazda 626 med V6 var en ganska ovanlig bil i Sverige.

Kolla att kamremmen är bytt. Den ska förmodligen bytas efter cirka 10.000 mil och det är inte gratis. För min bil - Mitsubishi Galant V6 - kostar en 9.000-milaservice (inklusive kamremsbyte 9.000 kronor.

0,8 liter vid landsvägskörning stämmer för min bil. Detta torde dock öka ju äldre bilen blir och i sadstrafik får du lägga på 3-5 dl per mil (minst).

---/samoht

En välvårdad 92:a med 14 000 mil på mätaren för 20 000: - hos en bilhandlare.

Vad drar den i bensin på landsvägen egentligen. Har hört kring 0,8. Någon Mazdaägare som har synpunkter? Positiva och negativa?

Det blev en välservad Mazda 626 2.0 16v 5 vxl från 88 med 26 000 mil på mätaren för 5 800: - istället.

Någon som är intresserad av en Saab 900 från 83 med automatlåda? Inte det? Inte ens om du får riva ner motorn för att byta kamkedjan som pajat? Ev. kolvar som gått in i ventiler kan ju också vara en intressant reparation att utföra... :)

Nähä... då får den väl dras till skroten då.

Bosse

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

[inlägget ändrat 2005-04-20 19:32:45 av Bosse-i-skogen]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...