Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärm dör vid spelslut


Vaddå_virus?

Rekommendera Poster

Vaddå_virus?

Hittat en fantastiskt beroendeframkallande spel som sambon och jag fastnat vid, spelet heter Zuma.

 

Från början gick allt bra, att i fullskärm starta, spela och avsluta. Plötsligt blev det problem att starta spelet, i forma av att det blev ett flertal felaktiga färgrutor på "splashskärmen" innan spelet startade. När man sett detta fel några sekunder blev sedan skärmen svart, och till slut gick den över till "no input"-läge. Det gick inte på något sätt att få den att vakna igen genom ex. Alt-Tab, utan det var att stänga av datorn på strömbrytaren som gällde. Detta fel försökte jag fixa genom att uppgradera grafikkortsdrivisar, directx osv. Det slutliga lösningen hittade jag på spelets hemsida, att löra det i kompabilitetsläge. Nu startar spelet och flyter på som det ska, MEN...........

 

Nu när start och spel är som det ska, är det istället problem med att AVSLUTA! När den ska gå från fullskärmsläge "tillbaka" till XP-skrivbordet blir skärmen svart och insignalen till skärmen försvinner. Sedan måste en hård omstart göras av datorn, alltså att hålla inne strömbrytaren så länge att maskinen tystnar för att sedan sätta igång den igen.

 

Kan nån vänlig själ tala om hur jag ska lösa detta?

-Tack i förhand isåfall!

 

Ingående parametrar:

Spel: Zuma (popcap.com)

Grafikkort: Radaeon 9800Pro 256Mb (ej överklockad)

Processor: Intel 3,2Ghz (ej överklockad)

Minne: 1 Gb Samsung

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ganska roligt spel jag laddade ner det och testade det. Bra sida med många småtrevliga spel.

 

Det fungerade bra för mig jag. Jag ändrade inget utan körde på med de förinställda alternativen och 3dacceleration var på.

 

Prova köra det du också jag körde i fönsterläge och hade inga problem.

 

Har du din dator helt uppdaterad tvivlar lite på det.

Annars kan du testa klicka i lite rutor på kompatibiltetsfliken och se om det hjälper t ex 640*480.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vaddå_virus?

Tack! Jag tycker dock att fönsterläget tar bort 50% av spelglädjen, vill helst köra i fullskärmsläge, men får det inte att funka riktigt. Var nog tyvärr inte riktigt tydlig på den detaljen. Testade ett helt annat spel efter jag skrev min fråga, det blev faktiskt samma sak där, skärmen slocknade vi spelstart och fick "no input" från grafikkortet. Jag har som sagt uppdaterat mitt Radeon 9800 Pro, samt kontrollerat min ActiveX (som ju inte går att avinstallera/uppdatera. Jag HADE senaste versionen av DirectX.

 

Fler tips? ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...