Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min skärm "piper"


ComputerDevil

Rekommendera Poster

ComputerDevil

Varje gång jag startar om datorn så "piper" det i min crt-skärm så att säga (Efter jag har varit inne i windows en stund och startar om). Nästan samma ljud som när man knäpper på en vanlig tv fast mycket intensivare. Jag antar att det har med att det ändrar upplösning och frekvens att göra...? Skärmen fungerar annors helt normalt. Någon som vet varför eller om den är trasig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behöver inte betyda att den är trasig eller ens på väg att bli det.

Om det inte samtidigt är störningar på bilden så är det troligt att det bara vibrerar med oscillatorn.

 

Om du börjar få störningar på bilden också, ränder eller att bilden krymper ihop så är det ett tecken på att högspänningen håller på att gå sönder.

 

En CRT skärm är byggd ungefär som en TV dvs. den har ett bildrör med högspänning.

Den transformatorn som genererar spänningen till bland annat bildröret den som har en sladd med en "sugpropp" upp till bildröret arbetar med lite högre frekvenser för att kunna generera högspänningen och den kan börja att vibrera med frekvensen och då föra lite oljud.

 

Vanligtvis är den och övriga delar till högspänningen lackade eller täckta med lite vax för att dämpa vibrationerna, även trimpotetiometrarna för screen och fokus som sitter på transformatorn är lackade för att dom lätt vibrerar och tjuter annars.

 

Detta lacklager eller vaxlager kan torka bort eller trilla av och då kan man få oljud, det går om man är lite händig att med ett mycket väl isolerat verktyg helst helt i plast känna efter vilken punkt som vibrerar och tjuter och där lägga på ett lager med kontaktlim och på det viset få stopp på oljudet.

 

En varning dock, om du inte är helt säker på vad du gör så är det förenat med livsfara att ge sig in i skärmen och peta kring högspänningen även om den varit avslagen en längre tid, spänningen kan ligga kvar i många dygn efter det att skärmen varit avslagen, den spänningen är fullt tillräcklig för att döda en människa.

 

Är du det minsta osäker så låt det vara och lämna in den på reparation istället om du inte står ut med pipandet.

Tunna/

 

[inlägget ändrat 2005-04-19 17:05:17 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gjorde lika dant, hjälpte att trycka till uppe på den. Sedemera började den ge konstiga färger längs kanterna och till slut luktade det mer än hällsosamt bränt om den. Numera i bildskärms-himlen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...