Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ladda upp filer...

Cyprys

Recommended Posts

Finns det något bra sätt att genom ett formulär och <input type="file"> lägga upp en fil (typ .txt) och om det redan finns en sådan fil med samma namn, skriva över den?

Kolla på www.asptoday.com (tror att det hette så...). Scriptet som jag såg där behövde men inte installera någon komponent på servern utan det var bra VB script....

/Kalle

• 2 weeks later...

Bespara er besväret. Prestandan var lika med noll med VB-komponenter. File-upload med ren ASP är ännu sämre.

Har någon en annan erfarenhet är jag riktigt intresserad.

En riktig komponent behövs! Det går dock tämligen bra att använda ActiveState:s PERL i mindre skala.

Själv brukar jag MS:s ISAPI komponent - dålig och gratis.

Visst den kanske inte var den mest avancerade men den funkade till det jag ville. Var faktiskt helt ok.

Jag har testat ett script från www.asptoday.com som man kunde ladda upp filer med via webläsaren utan att instalera några komponeter på servern... Jag tycker att den funkar bra för det som jag hade tänkt att använda den till.... Att ladda upp bilder i ett adminsystem... Funkar finfint... Vet inte vad det skulle vara för fel på det???

//Kalle

Det jag anser vara dåligt är den urusla prestandan. Prova t.ex. att ladda upp ett antal hundra-K-filer samtidigt. Det är döden i en fleranvändarmiljö såsom webben. Då jag testade metoden tog det ett par minuter att lokalt ladda upp en fil på 1 Mbyte. Har ni andra erfarenheter?

Jag instämmer med att metoden fungerar bra om man t.ex. sitter ensam med servern och laddar upp mindre bilder.

Det är bra surt att behöva installera komponenter - spec på webbhotell ;)

Men man måste ju tänka på vad det ska användas till... Jag behövde ladda upp filer... Det är som sagt blider till en webshop.... När man lägger till en ny produkt åt gången så där har man ju inte problemet med att lägga upp många filer samtidigt... Men jag tror att det bara är att inse att det inte är tänkt att man ska skicka filer via webläsaren... FTP finns av en anledning... File Transfer Protocol, altså skicka filer HTTP Hyper Text Protocol eller nått i den sitlen... Skicka "hyper text"...

//kalle

Precis...

FTP finns där för den anledningen.

Att börja ladda upp så många filer genom browsern är ingen idé. Det är inte tänkt att fungera så från början.

Det är bara någon som har tänjt på gränserna till det yttersta med VB-scripten.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...