Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpråd bärbar-pc


biggis

Rekommendera Poster

Hej,

ska skaffa en bärbar dator. De verkar ju ha sjunkit enormt i pris senaste året. Det jobbiga är att det finns så många olika modeller av alla märken... man bli helt snurrig. Någon som har några tips eller erfarenheter av dessa:

 

http://se.pricerunner.com/computing/computers/laptops/browse?sort=3&saved_products=0&autofilter=on&search=&price_min=5000&price_max=&a_661=PC&a_652=&a_653=&a_654=&a_655=&a_656=&a_663=

 

/biggis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev en HP nx6110...

 

Billig, 4.25h-battertid, WLAN, skaplig prestanda, senaste chipset från intel.

Får den om några dar. Hoppas den motsvarar sina specifikationer.

 

/biggis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
fredrik888

Vad tycker du om den, Biggis? Min f.d. behöver en bärbar att använda som hemdator, dvs mest för ordbehandling och surfning. Kanske kommer koppla till ett WLAN oxå. Jag funderar på om hon skulle köpa en 6110. Tänkte isåfall köpa den på nätet, det verkar ju inte vara någon vanlig butik som säljer den, så jag vet inte riktigt hur den känns.

 

Hur är kvalitén (på t.ex. tangentbort & skärm)?

 

Antar att datorkraften räcker för att surfa, och för att titta på en film i DVD-kvalité? Känns den tillräckligt snabb i de tillämpningarna?

 

Några positiva/negativa överraskningar?

 

Köpte du 1.4GHz-varianten?

 

Mvh Fredrik

 

[inlägget ändrat 2005-05-15 19:23:31 av fredrik888]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag har inte hunnit testa den ordentligt ännu p.g.a. att det är min tjej/särbo som använder den. Har själv bara tillgång till den på helgerna.

 

Jag köpte 1.4GHz-versionen med XP pro (den som ingick i HPs maj-kampanj). Det är min första egna laptop så mina intryck kan tas med en nypa salt...

 

Kvaliteten på tangentbord och skärm känns solid. Jag gillar framför allt skämen som jag upplever är mycket skarp.

 

Prestandan är absolut tillräcklig för ordbehandling och surfning, och jag har kollat på ett par divx-kodade filmer utan några som helst problem. Jag var ganska beredd på att köpa mer RAM, men det behovet finns inte. Har inte hunnit testa några nya spel, men jag skulle tro att den klarar av en hel del (dock troligtvis inte Far Cry i bästa kvalitet :)).

 

Priset var vid mitt köp i en klass för sig, men nu har ju fler tillverkare hakat på HPs prisdumpning, så det blir svårare att välja rätt idag.

 

Okej, det var de positiva bitarna... här kommer övriga:

 

Jag är lite tveksam över batteriets hållbarhet. 4,25h (på pappret!) var överlägset konkurrenterna. Det som gör mig tveksam är att jag vid ett tillfälle skulle kolla på en film och batteriet dog innan filmen var slut, trots att det borde varit fulladdat. Detta var ju inte ett vetenskaplig test, men jag tyckte att det var konstigt. Batterier bör väl dock laddas ur och laddas ett antal ggr innan full effekt kan utnyttjas, så.... vi får se.

 

WLan:et har jag inte testat. Tyvärr hade ingen av grannarna ett grymt snabbt och oskyddat nätverk jag kunde snylta på...

 

En annan sak som jag väntade mig var tv-ut. Detta finns inte! Slavigt misstag i min jämförelse....

 

Men, i det stora hela är jag nöjd. Mycket bärbart för en liten slant! Men, som sagt, konkurrensen har hårdnat i detta segment sedan mitt köp.

 

MVH

biggis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...