Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
FuzzyG

snabbare dator??!!

Rekommendera Poster

Hej i rutan!

Jag har ett sjukt problem...

Vet att många kommer att skratta nu...

Jag har haft hårddisk krasch och bytte nyligen ut HDD.

I början funkade allt normalt ( i ca 2 dagar), men sen började något sjukt att hända med mina Mp3s. Spelar för fort!!!

Jag sitter själv o skrattar till o från.

Jag har en Compaq Deskpro, P III, 1GHz, 512SDRAM, och 160 GB HDD...

Tacksam för div tekniska lösningar.

P.S jag är rätt så dålig på datorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att det har med drivrutinerna till ljudkortet att göra. Prova uppdatera!

Everest Home Edition http://www.lavalys.com kan tala om vad du har för ljudkort i datorn. Om du inte redan vet det.

Du hittar det under Multimedia/Ljud i vänstermarginalen. I en del fall får du en länkadress direkt till tillverkarens sida.

Har en polare vars ljud i datorn slutar fungera när tempstyrda fläkten startar, hehe.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

- Albert Einstein

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för de snabba svaren.

Jag har kollat länken du skrev Stefan, men blir inte klok på den då man är lite bakom...

Men å andra sidan så har jag kollat multimedia/ljud...där har jag något som heter "AC'97 Sound card". Drivrutin för detta ljudkort hittar jag inte.

Jag har hittat en sida där ljudkortet är med men då är det för Linux...

Efter lite surfande hittade jag detta... WWW.driverGuideToolkit.com

Detta program scannade min dator och lät mig söka efter nya drivrutiner till... ja det som behövs.

Svaret jag fick var att jag hade dom senaste drivrutinerna...

Nu sitter jag o kliar mig i skägget... Vad ska jag göra nurå???

Kan väl tillägga här att jag har OPS Win.2k proffesional.

[inlägget ändrat 2005-04-19 15:55:08 av FuzzyG]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt mail Kristianstad.

Jag tror att du har rätt när du säger att det kan bero på varvtalet på HDD:n. Jag har tyvär inte kvar den gamla så jag kan inte jämföra.

Kan man åtgärda/ändra varvtalet på HDD:n?

I mina öron låter det som att det inte skulle gå att ändra... Men å andra sidan så blir man alldrig förvånad av vad man kan göra med en dator...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena Marcus.

Det är inte bara mina Mp3 or utan även mina filmer.

Allting har blivit ett snäpp snabbare...utom jag :).

Jag har gamla hederliga winamp som jag kör mina mp3 och powerdvd där jag kollar på film.

Jag sitter och skrattar själv faktist. Det är nog inget fel på datorn utan det är åldern som tar ut sin rätt. Har man en gång levt fort så stannar nog kroppen upp efter en viss ålder och allt annat går fort :)

Som ni ser så är jag en sån som kan skratta åt problem så ni får gärna komma med förslag.

Tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag tror att du har rätt när du säger att det kan bero på varvtalet på HDD:n. Jag har tyvär inte kvar den gamla så jag kan inte jämföra.

Om du menar att musiken spelas för fort pga varvtalet på hårddisken så nej det kan inte under några som helst omständigheter ha med saken att göra.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Men å andra sidan så har jag kollat multimedia/ljud...där har jag något som heter "AC'97 Sound card". Drivrutin för detta ljudkort hittar jag inte.

Jag sitter med samma typ av inbyggda ljudkort. Drivrutinerna ingår i chipsetdrivrutinerna, som du kan hämta hem från chipsettillverkarens hemsida.

Har inte behövt hämta hem drivrutinerna vid sidan av.

Chipset är Nvidia, VIA eller Intel. Everest Home Edition kan tala om vilket under Moderkort i vänster marginalen.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

- Albert Einstein

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mmmm ok....

Jag fattade inte att jag skulle ladda ner programmet från Everest...

Har laddat hem det och installerat...

Kört den och fått fram vissa uppgifter...

Som jag sa så är jag inte så haj på datorer...men man gör så gott man kan...

Fattar inte ens hälften av det som står i rapporten som kommer när programmet har kört klart...

Har hittat ljudkort... klickat på länken... Kommer upp ett par allternativ...

Då man inte är så haj på datorer så vågar man knappt klicka på nåt... Tänk om det är fel grejjer man laddar ner o så...

Men skit samma...jag klickar så får vi se...

Och nu fattar jag varför jag inte fattade vad du menade med "vänstra marginalen" på Everest sida. Din länk går till deras första sida och den "vänstra" marginalen kommer efter man har klickat på downloads...

Man är som man är och trodde att man skulle få det serverat för sig.

Nu har jag i a f tagit hem en drivrutin och skalla starta om datorn för att se om det har blivit bättre...

Kommer meddelande om det snart...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det inte bara vara så enkelt som att du har lyckats komma åt uppspelningshastigheten på din spelare?

I mediaplayer kan man ändra den genom tangentkombination eller uppe i menyraden.

MVH

Turkiskpeppar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, faktist inte.

Jag har testat olika typer av mediaspelare. Det är även likadant när jag tittar på avi och mpg filer.

Jag ska nog installera om hela datorn. Jag tror att den började spöka efter att jag hade installerat Microsofts diverse uppdateringar och drivrutiner.

Innan jag gör detta har jag en ny fråga.

Måste jag installera allt som Microsoft föreslår eller kan jag handplocka, välja och vraka själv bland uppdateringar och drivrutiner?

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Måste jag installera allt som Microsoft föreslår eller kan jag handplocka, välja och vraka själv bland uppdateringar och drivrutiner?

Säkerhetsuppdateringar (kritskt, viktigt eller vad det nu står) ska man absolut installera.

Jag har bara dåliga erfarenheter av de drivrutiner som de förslår, utan där ska man gå till tillverkarens webbsida och ladda ner.

Övrigt, i mån av behov. T ex så listar Windows Update någon .NET-program och någon MovieMaker sedan 1 år som jag inte kan se att jag har något behov av och därför inte laddat ner, men annat kan ju vara nyttiga uppdateringar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack till alla som tog sig tid och försökte hjälpa mig.

Har installerat om allting och det funkar utmärkt nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...