Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Rätt att häva köpet??

matte2k

Recommended Posts

Köpte en ACER TM 4602Wlmi den 1a mars... den 20e pajjade den.. den lade av totalt.. ingenting fungerade. Och dessförinnan.. lät någon fläkt väldigt ilande.

Lämnande in den den 22 och dem säger att dem ska laga den på 10 arbetsdgr.

Detta har nu inte skett! Med råge!

Ringer typ varannan dag å frågar vart fan min dator är! Å det dem säger är att dem ser bara att den är kvar på service och att dem ska mejla vidare till sin platschef som ska ta tag i saken.. Samma sak har dem sagt en 3tal ggr men inget har hänt!

Är lite smått sugen på att häva köpet nu eftersom dem inte håller vad dem lovar!

Är detta möjligt?

Vad har jag för rätt som konsument?

(Köpte den på Dialect/Itservice på Kungsgatan i Sthlm)

Prata med kommunens konsumetrådgivare (eller vad det nu heter). Dom har järnkoll.

I princip måste du ge affären en ordentlig chans att laga innan du kan häva ett köp. Sen finns det en massa formuleringar om "rimlig tid" osv. Det är ganska flummigt vad som menas, men om du frågar konsumetrådgivaren så vet dom säkert vad som räknas som skälig tid, om du kan kräva prisnedsättning osv.

/Lycka till

Har du deras löfte om 10 arbetsdagar på papper?

I så fall tycker jag att du skall kräva 1% i rabatt per dag i "vänteavgift" för varje dag som går utöver den utlovade. (man kan ju alltid pröva).

Nå, det lär ju inte gå men försök följande: Gå dit och be att få tala med butikschef/ansvarig etc. och säg följande: Jag har blivit utlovad att min nyinköpta dator skulle repareras på 10 arbetsdagar, då detta inte har skett vill jag att ni antingen ger mig en ny dator eller ger mig mina pengar tillbaka. Ni har fått tillfälle att åtgärda felet och ni har inte gjort detta så jag uppskattar om ni följer konsumentverkets riktlinjer och gör som jag föreslog.

Eller något liknande, du vet säkert själv hur du skall säga. Rimlig tid kan innefatta flera månader med nuvarande regler, dock gäller detta ärende produkter som snabbt tappar i värde och då torde rimlig tid vara max 30 dagar efter inlämning. I detta fallet har de dock själva uppgett 10 dagar och då får de hålla sig vid det.

Lycka till.

Mvh: di99hami

[inlägget ändrat 2005-04-25 00:30:05 av di99hami]

japp fick tillbaka den...

men problemet att den lät.. kvarstog.. så den är inskickad igen...

Om det inte fixas nu då blir det liv i luckan må jag säga!

Du läste vad jag skickade om skälig tid va?

Det verkar på din beskrivning som att datorn har en fläkt med trasigt lager, det borde vara snabbt åtgärdat.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...