Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hjälp med sökningar i sql...


s043710

Rekommendera Poster

hejsan!

 

jag beshöver hjälp med några sql söknigar som jag inte får att funka...

 

Vilka kurser gavs från ht88 – vt93?

Ange: Kursnamn, Termin.

Sortering: Termin fallande

 

•Relationen K innehåller uppgifter om kurser: deras kurskod (KKOD), kursnamn (KNAMN) och poängantal (POINTS).

 

Relationen UV innehåller uppgifter om vilka lärare som undervisar på en viss kurs (vid ett visst tillfälle): kurskod (KKOD), tillfälle (TERMIN) och undervisande lärare (NAMN).

 

 

 

Vilka personer deltar i ett forskningsprojekt och dricker Carlsberg?

Ange: Namn, Pnamn, Beskrivning

Sortering: Namn fallande

 

Relationen PB innehåller uppgifter om personers totala ölkonsumtion fördelat på olika sorter: personens namn (NAMN), ölets namn (BEER) och antalet konsumerade liter (LITER).

 

Relationen PD innehåller uppgifter om forskningsprojekt olika personer deltager eller har deltagit i: projektets akronym (PNAMN), samt deltagarens namn (DELT).

 

 

 

 

Vilka personer har bilar med samma märke men olika färg?

Ange: Namn

 

Relationen F innehåller uppgifter om vilka fordon personer använder: personens namn (NAMN), fordonstyp (FORD), modell (MODELL), årsmodell (AR) samt färg (FARG).

 

 

här är övriga databaser:

 

Relationen P innehåller uppgifter om personer: deras namn (NAMN), tjänsterum (RUM) och telefonnummer (TEL).

 

Relationen TF innehåller fakta rörande ett visst tillfälle når en kurs ges: kurskod (KKOD), tillfälle (TERMIN), kursansvarig lärare (KANSV), och antalet studenter (ANTAL).

 

Relationen B innehåller uppgifter om olika sorters öl: namn på ölet (BEER), ursprungsland (LAND) och pris för 33 cl flaska (PRIS).

 

Relationen SP innehåller uppgifter om vilka sporter personer utövar: personens namn (NAMN) och sport eller hobby denna person utövar (SPORT).

 

Relationen PDB innehåller uppgifter om vad forskningsprojektens akronymer betyder: projektets akronym (PNAMN), samt projektetens fulla namn (BESK).

 

Tack på förhand Camilla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej! verkar som omdu läser info- & biblioteksvetenskap i Borås :-).

om jag uppfattat det hela rätt, så skriver du SQL frågan via ngt formulär direkt i databasen? eller åtminstone ett formulär som är kopplat till databasen? behöver nog veta lite mer. förstår inte vad du menar med "relationen K innehåller..."? låter som en databas med tabellen "K", som i sin tur innehåller fälten KKOD, KNAMN, PIONTS. korrekt uppfattat?

tabellen "UV" innehåller "KKOD", "TERMIN" och "NAMN".

 

i formuläret skriver du enligt följande...

 

vi börjar med den första uppgiften (för det är väl en uppg?)

Vilka kurser gavs från ht88 – vt93?

Ange: Kursnamn, Termin.

Sortering: Termin fallande

 

"SELECT * FROM k, uv WHERE  k.kkod=uv.kkod AND uv.termin BETWEEN 'ht88' AND 'v93' ORDER BY uv.termin DESC"

 

mer om SQL finns här..

http://www.idg.se/webstudio/pub/object.asp?id=14

 

återkom gärna med frågor eftersom jag inte vet om jag har förstått vad du menar.

 

lycka till!


[inlägget ändrat 2005-04-18 00:05:02 av mambofeber]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag läser på dataekonom programmet i Borås..

 

Du har fattat uppgiften helt rätt. Tack för hjälpen! Är verkligen tacksam =)

 

återkommer om jag fastnar fler gånger

[inlägget ändrat 2005-04-19 17:08:08 av s043710]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...