Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Betala för pdf-filer


SYS64738

Rekommendera Poster

Nu har jag sett allt: http://www.idg.se/shop/pdf/

 

Är det verkligen någon som betalar pengar för att ladda ner en pdf-fil, 15 kr dessutom?

Jag lägger nog hellre på några kronor och köper en riktig papperstidning isåfall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Papperstidningen och PDF dokumentet har olika kunder.

En Papperstidning köper man för att få sig en stunds läsning o blir bjuden på viss information som man inte vet innan köpet. Detta gäller speciellt prenumreationer. Köper man lösnummer kanske det visst handlar om en artikel som är bra eller att man får med en viss CD skiva med program.

 

Är det så att man letar efter en viss artikel eller står i valet o kvalet om man ska köpa en CRT skärm eller TFT skärm eller typ nåot liknande så är det bra att snabbt hitta en artikel om det. Då är 15-20 kr inte alls dyrt för att slippa köpa en skärm som är dålig. Det går snabbt o man slipper hasa sig ner till Tidningskiosken för att leta bland hyllorna om en datatidning har gjort just en sådan jämförelse i nån aktuell tidning. Nu verkar det som om just denna artikel på IDG inte verkar vara så väldans bra, men det är bra att de erbjuder det.

 

Gillar speciellt PDF dokumenten av hela tidningar... Har inte kollat, men kanske får man med en pdf prenumeration när man prenumerer på den vanliga tidningen? Då har man alla artiklar hemma smidigt utan att man är tvingad att spara en stor pappershög. Kanske är dessa sidor sökbara oxå... Detta kan vara värt massor om något år...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar speciellt PDF dokumenten av hela tidningar... Har inte kollat, men kanske får man med en pdf prenumeration när man prenumerer på den vanliga tidningen? Då har man alla artiklar hemma smidigt utan att man är tvingad att spara en stor pappershög. Kanske är dessa sidor sökbara oxå... Detta kan vara värt massor om något år...

 

SvD har hela tidningen i pdf utan extra kostnad för prenumeranter. Dagens utgåva landar på runt 30MB. Pdf:erna är sökbara. Man kan ladda ner den i sina 3 "delar" eller varje sida för sig.

 

[inlägget ändrat 2005-04-15 19:06:10 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Är det verkligen någon som betalar pengar för att ladda ner en pdf-fil, 15 kr dessutom?

 

Nä, skulle hellre vilja ha det gratis. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning.

 

Men du kan ju maila dig själv en länk och klicka på den :)

 

[Edit]

Eller borde man ju kunna hämta den automagiskt med t ex wget.

 

[inlägget ändrat 2005-04-15 19:42:58 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller IDGs tidningar tror jag inte det är PDF de använder för sina digitala prenumerationer. Det du kan köpa dig i PDF-format är enskilda tester/artiklar om jag uppfattat det rätt.

 

Jag hittar tyvärr inte någon information om deras digitala utgåva/prenumeration eller pris, enda jag finner är detta:

http://www.idg.se/ArticlePages/200408/25/20040825160923_IDG.se594/20040825160923_IDG.se594.dbp.asp

men vet att även Mikrodatorn haft erbjudande om detta. Det var dock antingen en ensklid digital prenumeration eller något man kunde få tillgång mot ett litet tillägg på sin nuvarande prenumeration på papperstidingen. Alltså inget som ingår/ingick(?) i prenumerationen, det kostad extra.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Man kan köpa Mikrodatorns tester som pdf,kostar 30 spänn och

betalas via mobilen.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade och köpte en artikel med mobilen. Det var hur underbart smidigt som helst. Bara att skicka sms och sekunden senare kunde man ladda ner artikeln via webläsaren. Lite dyrt känns det som, men hur som helst:Det är precis så här online-handel ska gå till. Tänk, tänk om det vore lika enkelt att köpa en låt eller ett album! Men, nejvisstja skivindustrin var ju inte intresserad av att sälja på nätet :thumbsdown: Tänk om dom fick sin ena hands tumme ur arschlet där dom letar efter fjortisar att stämma skiten ur, och sluta gräva sin egen grav med den andra, så kunde dom använda dom till att börja sälja istället för att hålla på och gnälla att dom konkar hela tiden.

 

Jag kan absolut tänka mig att köpa PDF-tidningar istället för pappersdito med detta förfarande. Fantastiskt initiativ IDG :thumbsup:

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-04-17 02:33:25 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om IDG inte längre promotar Zinio längre utan de har gett vika för att PDF är ett mycket mer spritt och accepterat format. Men de söljer inga hela tidingar i PDF-format? Hittar heller inget spår av digital prenumeration på någon av tidningarna?!?

 

I senaste Mikrodatorn var det för övrigt en insändare somklagade på just priset på enskilda PDF-tester på internet, de har sålt tester innan denna lansering. Svaret som Mikrodatorn gav var faktikst riktigt bra, det motiverade priset ganska väl. Alltid kan man visserligen diskutera utbud/efterfrågan och betalningsviljan, är 30 kr ett bra pris? Kanske 25 kr känns magiskt lägre och får fler att köpa testerna? inte vet jag!

 

De viktigaste punkterna i svaret var:

* Med tidningen följer annonser, de bär upp halva tidningens kostnad.

* Momsen skiljer. Tidning 6%, PDF-tester 25%

* Söker du råd inför köp av hårdvara, exv. en skärm, är knappast 30 kr en stor kostnad.

 

Det gäller givetvis att testerna måste hålla en såpass hög kvalité att det känns motiverat att betala för dem och inte enbart lita på den information som är gratis på internet.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

citerar mig själv:

Jag kan absolut tänka mig att köpa PDF-tidningar istället för pappersdito med detta förfarande. Fantastiskt initiativ IDG

 

En sanning med modifikation. Satt och kollade om jag skulle köpa nån artikel till. Det var 3 artiklar jag ville läsa, men 90 kronor känns som en oöverstiglig mur. För mig som kund så känns det omotiverat dyrt. Oavsett om jag vet hur dyrt det är att producera artiklarna och tjänsten.

Men hur fantastiskt initiativ det än är så är nog 10 kronor, kanske 15 om det är artikel jag absolut vill ha, där jag sätter min gräns. Låg priset nåstans där så skulle det bli mer spontanköp och troligen skulle jag spendera mer än dom här 90 kronorna.

 

Nåja, lycka till med satsningen i alla fall. Kanske är det så att det är tillräckligt många som inte har denna känslomässiga spärr och betalar dom 30 kronorna för en artikel så att det går runt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var 3 artiklar jag ville läsa,

Jag tror inte att målgruppen i första hand är de som vill surfa runt efter nåt att läsa utan snarare de som behöver läsa en viss artikel.

 

Om någon bekant frågar mig om vilket webbhotell jag kan rekommendera så kan jag alltid välja mellan att säga:

1. Levonline, de har fungerat klockrent alltid och har bra support och bra tjänster.

2. Spontant levonline för det är de jag använt mig mest av och jag är nöjd, men jag har hört gott om både loopia och cliche.

3. Jag kan inte ge en objektiv bild eftersom jag i huvudsak använder mig av ett hotell och egna servrar. Internet World har emellertid rätt bra tester, du kan köpa det på webben för en småpeng.

 

I det fallet är inte 15 spänn speciellt dyrt, det hade förmodligen varit dyrare att skicka efter tidningen som testet var i.

 

Rimligtvis borde artiklarna burit sina egna kostnader redan innan de internetpublicerades så att det är det som motiverar det höga priset känns som ett trasigt argument när det framförs (läste det argumentet från Mikrodatorns redaktion i senaste numret tror jag). Däremot tycker jag (och uppenbart även idg) att det vore önskvärt att kunna få en preview av artikeln innan man köper den (//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=701600#701654)

 

Edit: Det där var förresten inte menat som reklam, jag får en viss kickback (två fria månader) när jag rekommenderar levonline till folk som anger att de blivit tipsade av mig men det är bara ett litet fåtal på eforum som vet tillräckligt mycket om mig för att kunna ange mig som tipsare på ett sätt som ger mig den bonusen. Jag är bara en nöjd kund och tog dem som exempel.

[inlägget ändrat 2005-04-23 22:29:13 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...