Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

E-post kan inte levereras


nofreak

Rekommendera Poster

Jag har fått följande meddelande sedan jag sänt epost, och det har aldrig hänt tidigare. Kan det bero på nya säkerhetsinstallationer? Jag har försökt sända med både Outlook Express och Mozilla Thunderbird.

 

- SMTP protocol diagnostic: 550 Sorry, your message has triggered a SPAM block, please contact the postmaster

 

Jag undrar också hur man får tag i postmaster och vad det ska tjäna till.

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-04-14 14:05:50 av nofreak]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din utgående mail har satt av ett larm och betraktas som SPAM. Det enda du kan göra är just kontakta din postmaster@din.mailadress. Ett sätt att se om det överhuvud taget går att skicka epost är att lägga ett ett tomt mail till echo@swip.net, en adress som returnerar brevhuvudet och inget annat (bra när man felsöker och testar mailprobs)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, men vad menar du med att min utgående epost har satt av ett larm, och går det inte att ändra detta? Normalt fungerar eposten, och enda skillnaden är att jag klistrat in ett brev på engelska.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och antagligen var det brevet som fick spamfiltret att slå bakut och tycka att du försöker skicka spam.

Kontakta mailansvarig (postmaster@domänen), precis som det står i felet. För att slippa ut skulle du kunna testa att klistra in texten i brevet på ett annat sätt (om det inte är texten utan sättet du skickar den på som får filtret att klaga).

 

Vad är det för mail-operatör? Sånt där vill man ju vanligtvis inte råka ut för när man skickar legitima mail.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kan vara något ord i ditt mail, som ofta används av spammare som

som triggat larmet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara något ord i ditt mail, som ofta används av spammare som

som triggat larmet.

 

Är det ett seriöst spamfilter ska det inte räcka med några suspekta ord, utan även hur brevet är uppbyggt mm. Som sagt, vad är set för mailoperatör? Det låter som om spamfiltret är väl hårt åtsnörat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda du kan göra är just kontakta din postmaster@din.mailadress

Du menar väl postmaster@mottagarens.mailadress? Det *borde* vara det som var avsikten, givet att just postmasterkontot inte filtreras, vilket gör att ett meddelande om ett för hårt åtskruvat spamfilter kan justeras. Vad skulle den *egna* postmastern kunna göra?

 

Det kan inte uteslutas att det är någon svartlistning av avsändande mailservers ip-nummer, antingen enbart eller i kombination med ord i mailet. OK, då *borde* avsändaren upplysts om det (och vilken blocklista det handlar om), men man vet ju aldrig. Kolla ditt (mailserverns) IP-nummer på t ex http://openrbl.org/ och se om det dyker upp något rött.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar väl postmaster@mottagarens.mailadress?

Om han får ett fel från sin smtp-server så är det förmodligen just dess postmaster som ska kontaktas.

Om det handlar om en bounce är det förmodligen som du säger men jag tyckte inte det såg ut så, utan snarare som om det var någon som spamfiltrerade utgående post (rätt vanligt).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon förklara vad ett spamfilter är och var det sitter. Jag har sänt med 2 epostprogram så filtret, om det nu finns i programmen finns inte i mitt. Kan filtret finnas inbyggt i programmet generellt genom de säkerhetsuppgraderingar som gjorts?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon förklara vad ett spamfilter är och var det sitter.

Ett spamfilter är något som sitter i mailservern, antingen i den avsändande (den du pratar med) eller den mottagande (den som mottagaren pratar med) och filtrerar bort eller märker upp saker som misstänks vara spam. Ingående mail filtrerar man för att slippa få spam, utgående mail filtrerar man för att minska risken att en användares virusinfekterade dator står och pumpar ut spam.

 

Kan filtret finnas inbyggt i programmet generellt genom de

Ja, många bättre mailprogram har spamfilter inbyggt men det är inget sådant som drabbat dig eftersom du får ett felmeddelande från en mailserver. Precis som det står så ska du kontakta postmaster (dvs den som är ansvarig för mailservern) om du tycker att den har filtrerat dig fel och hindrat dig från att skicka mail.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt mig uttrycka saken så här: Om alla dina utgående mail får samma svar, så står du på en spärrlista. Ditt konto har klassats som spam-konto, av en anledning som vi just nu kan lämna därhän (det behöver inte ens vara ditt fel) Det var därför jag bad dig skicka ett tomt mail till echo@swip.net. Om du inte har gjort det, så gör det och berätta vad du fick för svar.

 

Fick du samma svar som du rapporterade i ditt första inlägg, så har du blivit klassad som spammare av ngt program och din utgående epost är blockerad. Så enkelt är det. Kontakta kundtjänst.

 

Ett av många ställen man kan kolla om man är spammare är Spamcop http://www.spamcop.net/bl.shtml där man matar in sin IP-adress och får svar. Det gäller den IP-adress man syns på nätet under, inte den man har om man har en router. Den adressen får du här http://www.whatismyip.com/ och är alltså den du matar in till Spamcop.

 

PS Spamfiltren de andra nämner handla om inkommande mail till en enskild. Inte att förväxla med det den här saken gäller: Din Internetleverantörs spamskydd som handlar om vad kunderna har för sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant! Jag skickade mail till echo@swip.net och det fungerade givetvis. Jag kan ju skicka annan epost. Jag har också sänt epost till både min och mottagarens postmaster men inte fått något svar, vilket man kanske inte ska vänta sig heller. Det måste alltså vara något i det citerade brevet som var på engelska och behandlade en politisk fånge. Något eller några ord kanske triggade reaktionen. Jag har nu skickat brevet som ett bifogat worddokument och det har gått fram. Om det beror på att det gjorts om till worddokument eller om det denna gång var bifogat vet jag inte. Men tack för hjälpen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste alltså vara något i det citerade brevet som var på engelska och behandlade en politisk fånge

Förmodligen. En liten parentes i ämnet bara, en av de större farsoterna på nätet är alla miljontals kedjebrev som sprids om allt från politiska fångar till hundvalpar som lider. På något sätt tycks folk fortfarande köpa konceptet att allt blir bra om man skickar mailet vidare till 20 av sina vänner. De flesta bättre spamfilter kan idag identifiera sådana eftersom de nästan alltid ser identiska ut (det är bara att stoppa in nya ord om vem som lider).

 

Det var händelsevis inte ett sånt kedjebrev du försökte sprida vidare?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...