Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

script som aktiverar textfält


mhnr9

Rekommendera Poster

jag har två radiobuttons, nej och ja... och ett text fält som men kan fylla i datumet. mitt problem är att jag inte vill att man skall kunna fylla i datumet från det att man ändra statusen hos radioknapparna från nej till ja..

så jag behöver ett script som gör textfältet inaktivt och sedan aktiverar det (eller något liknande).

tack på förhand/ martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Följande inaktiverar textfältet om Ja väljs:

 

Ja <input type="radio" value="Ja" name="chk" onclick="document.getElementById('txt').disabled=this.checked;"><br>
Nej <input type="radio" value="Nej" name="chk" checked  onclick="document.getElementById('txt').disabled=!this.checked;"><br>
<input type="text" id="txt">

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjenare.. tack för svaret..

 

det fungerar.. men först när man klickat i ja en gång och sedan väljer nej igen. det fungerar alltså inte direkt när man kommer in på sidan. kontigt.. så här ser koden ut med det du gav mig, har provat att köra bara det du skrev också men de blir samma resultat.

 

<input type=radio name="rappsjuk" value="0" checked onclick="document.getElementById('txt').disabled=this.checked;"> Nej

 

<% if rappsjuk = "" then rappsjuk = false %>	
<input type=radio name="rappsjuk" value="1" <% if rappsjuk then %>checked<% end if %> onclick="document.getElementById('txt').disabled=!this.checked;"> 
Ja, datum:
<input type=text id="txt" name="anmsjuk" size="10" maxlength="10" value="<% =anmsjuk%>">

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Om du vill att den ska vara inaktiverad när du kommer in på sidan så lägger du bara till disabled i taggen:

 

<input DISABLED type=text id="txt" name="anmsjuk" size="10" maxlength="10" value="<% =anmsjuk%>">

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...