Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Högljud dator


m0rdus

Rekommendera Poster

Hej hej!

 

Tänkte höra om någon vet hur man ska få tyst på min bulldozer?

(Aspire X-Dreamer II Miditower yellow 400W ATX)

 

Vill ha nåt som får tyst på datorn så man kan sova med den påslagen..

 

Och jag vill inte köpa ett nytt chassi, inte just nu iaf då jag inte har pengar till det.

 

// enG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Eriksson

"The cheap man's guide to make your computer silent" är följande:

 

lägg nätagget på golvet och ta bort plåten (förvara ev i en kartong) koppla ur fläkten (det funkar fint utan ändå) OBSOBSOBS! ställ en skyddande ölback på så du inte råkar stoppa foten i el-fällan... detta är förenat med livsfara!

 

Grafikkortsfläkten kopplas ur, vid behov trimmas kortet ner.

 

Processorfläkten bytes mot nån tyst zahlmanvariant.

 

För den extreme går det också att köra NFS för att få tyst på hårddiskarna (endast linux/unix)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svaret. grejjen är den att jag har "alrid" gjort några sådana ingrepp i någon dator förut. Räcker de med att byta chassifläktarna till o börja med, sen gå vidare senare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med ett program som sänker hastigheten på processorfläkten.

Hjälpte mig mycket.

Jag använder SpeedFan som fungerar fint, när temperaturen ligger under en viss nivå går fläkten ned på 60% hastighet och det minskar ljudet till hälften.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Hållén

öronproppar?

 

Du skriver inte varför du vill ha datorn igång när du sover.

 

Om du använder den som server och inte har så frekvent trafik till den så att den arbetar hela tiden kanske kan du försätta datorn i strömsparläge och ha ett nätverkskort som stöder Wake On Lan.

Då kommer datorn att hoppa igång när någon vill ansluta till den.

 

Det fungerar bra för mig, visserligen hoppar den igång då och då men jag vaknar inte av det om jag väl somnat.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då behöver du ju inte så mycket kylning. Mitt tips är att du går in i BIOS och sänker hastigheten på GPU, CPU, PSU etc. Det brukar oftast stå i bruksmanualen för moderkortet hur du ska göra om du är osäker. Har själv gjort detta och det fungerar utmärkt.

 

Edit: Det ska naturligtvis stå att du ska sänka hastigheten på FLÄKTARNA till CPU, GPU och PSU etc. inte själva enheterna ;)

 

[inlägget ändrat 2005-04-14 14:55:32 av cheesejam]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska jag genast testa när jag kommer hem från jobbet..

tack så mycket för all hjälp!!

 

MVH Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt beror på hur mycket pengar du vill lägga ut på det hela. Installerar du vattenkylning kan du komma undan med ett svagt porlande i värsta fall (typ som ett litet akvarie). Det finns mycket bra vattenkylningssystem som är riktigt enkla att installera. Dessa brukar kosta nånstans runt 2000 kronor (Finns ett bra paket från Zalman för 19995 på www.gtek.se).

 

Är du riktigt händig så kan du göra som min polare och bygga in datorn i en tjock byrålåda. Garanterat knäpptyst och rätt snyggt, bara tangentbord, mus och skärm som syns.

 

Vill du inte lägga ner tid och pengar på så kan du byta ut kylflänsarna i datorn mot nya av märket Zalman. En bra CPU-kylare med fläkt kostar mellan 300-400 kronor. De kan vara lite jobiga att installera, men följer du instruktionerna ordentligt så är det inga problem.

 

Fläkten i nätdelen brukar vara en riktigt bov i dramat. Istället för att köpa en ny nätdel så kan du skruva loss den och kolla inuti om det går att koppla loss fläkten. Sen beställer du en ny fläkt av sammastorlek med riktigt låg ljudnivå. Det brukar oftast vara en 80mm fläkt. Bästa märket på fläktar idag är troligen Paps (de ligger så lågt som 10dB i vissa fall).

 

Små fläktar tenderar faktiskt att låta mer än de stora. Många datorer har en liten fläkt på moderkortet (på den s.k. Northbridge kretsen) och på grafikkortet. Dessa kan vara 60, 50 eler 40mm stora. Samma sak här, mät hur stora de är och köp nya.

 

En annan sak att komma ihåg är livslängden på fläktar. Oftast är garantitiden mellan 12-18 månader. Därefter börjar fläktarna bli så pass slitna att de börjar väsnas mer och mer. Så om du har kvar samma dator i mer än ett år så bör man fudnera på nya fläktar.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micael Karlsson
De kan vara lite jobiga att installera, men följer du instruktionerna ordentligt så är det inga problem.

 

Har installerat en av Zalmans kopparkylare på sockel 478 och det var inga direkta problem, lite småpyssel men mycket bra instruktioner följde med. Enda problemet jag hade var att få bort Intels originalfläns (dom kanske skulle tipsa en klistertillverkare om receptet på den där kladdiga saken mellan fläns och processor) ;)

 

Om man är lite händig och vet vad man gör kan man ju byta fläkt i nätdelen till en som "inte låter hårtork". Men där vill jag höja en varningens finger, det finns mycket otäckt i en nätdel som är ordentligt obehagligt så låt det ligga urkopplat och oanvänt ett bra tag (över natten i alla fall).

 

Väntar med spänning på hur det går.

 

Lycka till!!!:thumbsup:

 

 

/Micael

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...