Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

spårning


tjoffe3

Rekommendera Poster

Finns det ngn eller ngt program som kan se vem som skickar epost till en

jag misstänker att avsändaren i en mail adress har en annan emailadress än vad som står som avsändare det är en hotmailadress kan man ställa in så att det blir en annan adress som syns som avsändare?Eposten går fram när jag svarar men jag misstänker att personen har en annan adress än det som syns när jag svarar?

Mvh:Tjoffe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Mm, jag kan ställa in så att svar på mina epostmeddelande skickas till en annan epostadress än den jag angivit (syns för dig). Använder dock inte hotmail och andra gratis diton.

 

Sedan kan jag fejka mitt namn så att det står ett helt annat namn i avsändare när du får e-postmeddelandet hos dig. Det kan få ödesdigra konsekvenser, men det är populärt när folk skämtar med varandra.

 

Av vilken anledning ska du spåra epostmeddelandet?

Det är i så fall internetoperatören som kan spåra varifrån det kommer via mailheadern. Informationen ger inte internetoperatören ut till annan än Polisen i fall brott misstänks.

 

Vad är det för intressant att veta vad den riktiga epostadressen är om svaren kommer fram?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarde på en annons och betalade för en programvara genom internetbanken men den som tog emot bet. skickade aldrig det jag betalat

för,och har slutat besvara mina mail.Vet att man kan ändra sin avsändraradress i outlookadress men vet inte hur det är med hotmail om man kan göra så där också??Har gjort polisanmälan och hoppas dom kan ta reda på det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet att man kan ändra sin avsändraradress i outlookadress

Brev skickade med hotmails webbgränssnitt har användarens IP-adress i den sk headern så med rätt information och en snäll ISP kan man nog hitta var personen som skrev eventuella brev satt. Knappast bindande men en bra start.

 

Det här har emellertid varken med säkerhetshål eller patchar att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ISP står för Internet Service Provider och är den som har försett bedragaren med internetanslutning, t.ex Bredbandsbolaget eller Telia. Med hjälp av IP-adressen och en tid (dvs allt det som står i det sk mailhuvudet) kan de se vilken kund som hade den IP-adressen vid just den tidpunkten.

 

Naturligtvis kan polisen i samarbete med banken också ta reda på vem du skickade pengarna till om du gjorde det via din bank.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet ju inte vilken den personen har som isp?Går det att ta reda på det?Visst betalade jag genom min internetbank gjorde polisanmälan igår tänkte bara att jag kunde ta reda på själv vem som svarat på mina mail,Hon svarar fortfarande på mail som min kompis skickar men inte dom jag skickar tänkte det kunnde vara bra att hålla en öppen konversation för att ev. ta reda på vem det är

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet ju inte vilken den personen har som isp?Går det att ta reda på det?

Ja, det var det jag försökte berätta för dig.

 

tänkte bara att jag kunde ta reda på själv vem som svarat på mina mail

Teoretiskt kan du göra det, det är rätt lätt men jag betvivlar att du har kunskapen. Vet du inte vad ett brevhuvud är och hur man hittar det som står där så lär du inte kunna tyda informationen.

Det är emellertid inga problem att göra det, så du kan ju alltid berätta för polisen (om de mot förmodan inte vet).

 

Mer svar än så här kan du inte få med mindre än att du lyckas visa hur brevhuvudet ser ut (och då kommer säkert någon moderator att ta bort det viktiga med någon fånig bortförklaring att det skulle vara brott mot PUL så det är ingen större idé).

 

Edit: Om du berättar vad du läser mail i för program kan säkert någon hjälpa dig att hitta till brevhuvudet, därefter kan man kanske hjälpa dig att tolka infon om du skckar den i ett mail.

 

 

[inlägget ändrat 2005-04-14 08:11:21 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tänkte bara på att vissa mail jag skickat och fått svar på har det stått mitt ipnummer där när jag fått tillbaka svaret?Vad är brevhuvud?Vilket program jag läser mail i?Det är väl hotmail?Hoppas du inte tycker frågorna är enfaldiga....frågar ju för att jag inte vet....;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tänkte bara på att vissa mail jag skickat och fått svar på har det stått mitt ipnummer där när jag fått tillbaka svaret?

Jaha, men det har har knappast med saken att göra. Det du vill veta är ju knappast ditt IP-nummer utan avsändarens.

 

Vad är brevhuvud?

Det är den del av mailet som du normalt inte ser men som fylls på med information av de mailservrar som mailet passerar. I fallet Hotmail så fylls bland annat följande i:

X-Originating-IP: [n.n.n.n]

Där n.n.n.n är IP-adressen som den som surfade in till hotmail hade när han/hon skrev mailet.

Vilket program jag läser mail i?Det är väl hotmail?

Den första frågan var min fråga, den andra verkar vara svaret. Läser du med hotmail så vet jag inte hur man kollar brevhuvudet men någon annan vet säkert.

 

Å andra sidan kommer du inte att kunna göra något med informationen själv, polisen kan däremot ha nytta av den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, men det har har knappast med saken att göra. Det du vill veta är ju knappast ditt IP-nummer utan avsändarens.

 

Tänkta att om dom jag skiickat post får reda på vilken ipadress det kommer ifrrån så kanske jag också kan ta reda på det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkta att om dom jag skiickat post får reda på vilken ipadress det kommer ifrrån så kanske jag också kan ta reda på det?

Jamen! Det är ju det jag säger. Exakt vad är det du inte förstår?

 

Jag försöker en gång till:

Om mailet är skickat från Hotmail så kan man se vilken IP-adress som avsändaren surfade in från i brevhuvudet. Naturligtvis krävs det att man vet hur man får fram brevhuvudet, eftersom inte alla kan vara dataexperter så är det inte något man förväntar sig att alla kan men om du inte vet hur man gör så kan polisen (eller någon som får i uppdrag att göra det av polisen) ta fram det, förutsatt att du sparat alla mail (i sin ursprungsform, utskrifter duger naturligtvis inte).

 

Du själv har ingen nytta av IP-adressen, du kan ändå inte göra något annat med den än att ta reda på om den som skickat brevet har bredbandsbolaget, telia eller någon annan ISP.

 

Jag är dessvärre inte säker på om någon annan än Microsoft kan plocka fram brevhuvudet från sådant som ligger i hotmails webbmail, men det gör de säkert snällt om polisen ber om det.

 

Edit: Tack för poängen förresten, hoppas du inte tycker jag låter otålig :-)

[inlägget ändrat 2005-04-14 09:18:59 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen fara jag är ju helt novis så jag måste ju fråga,funderar dock över om det inte finns ngn form av program eller ngt som tar reda på ipadr?

har nortonsecurity och där får jag fram ipadressser när ngn försökt ta sig in i min dator?Har nu skrivit till hotmail och frågat dom om det är möjligt att ta reda på ippadressen så det är väl bara att invänta svar därifrån?

Tycker det är dåligt av annonsföretaget att inte ta ngt som helst ansvar för sina annonsörer har talat med konsummentvägledaren om det som hänvisade mig till postochtelestyrelsen som hänvisade mig tillbaks till konsumentvägledaren och konsumentverket vilken jag skrivit till.Men det tar väl tid innan man får svar därifrån som privatperson bättre om ngn myndighet skrev och frågade annonsföretaget vilka skyldigheter dom har

eftersom dom står för annonsen.Till mig svarade dom bara att dom blockerade telefonnumret?Och att dom höll på att göra om annonsrutinerna ilket förmodligen tar tid...Om det nu är sant?

mvh:jörgen viklund

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen fara jag är ju helt novis så jag måste ju fråga,funderar dock över om det inte finns ngn form av program eller ngt som tar reda på ipadr?

Ja. Jag har ingen lust att testa men jag är rätt säker på att du får med fulla headers om du läser mailen med t.ex Outlook Express istället för med webbgränssnittet.

Men som jag sagt tidigare, du kommer inte att ha någon glädje av adressen för du kan ändå inte göra något med den. Om mailet skrivits från Hotmails webb (vilket inte alls behöver vara fallet) kan polisen kan utan vidare få fram den (om de skulle vilja, eftersom du har ett mottagande kontonummer känns det som om behovet skulle vara rätt ringa) och polisen är den enda som kan ha någon egentlig nytta av den.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok Tänkte bara att det vore intressant att veta vem fortsatta mail komifrån

Fick ett uppslag att annonssiten förmodligen hade ipadressen på den som satt in annonsen,Men dom verkar inte alls villiga att ta reda på vem annonsören är i dagsläget...Så det är väl bara att avvakta polisutredningen och hoppass att inte personen i fråga inte blåser allt för många till?Mailen måste väl varaskrivet från hotmails webb eftersom både hon och jag har använt hotmail?Hur ska jag då kunnaläsa med outlook express?Hoppas du inte tycker jag är alltför enfalddig med mina frågor....?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara att det vore intressant att veta vem fortsatta mail komifrån

Ja, fast det kan du aldrig få reda på. Inge operatör kommer att lämna ut kunduppgifter till dig med mindre än att du har länsman i handen när du kommer och ber om uppgifterna.

 

Fick ett uppslag att annonssiten förmodligen hade ipadressen på den som satt in annonsen

Det borde de ha, fast det finns ingen som helst anledning för dem att lämna ut den till dig (framförallt för att du ändå inte kan göra något med den).

 

Sluta vara fixerad vid IP-adresser och leka privatspanare, det är bättre att du låter polisen sköta sitt jobb.

 

Så det är väl bara att avvakta polisutredningen och hoppass att inte personen i fråga inte blåser allt för många till?

Ja, framförallt borde du ta lärdom av det hela. Varför köper man någonting och betalar i förskott utan att ha mer än en mailadress att kontakta om man blir lurad?

Om en vilt främmande människa kommer fram till dig på stan och erbjuder dig ett bra pris på en TV skulle du ju förmodligen inte ge personen pengar i handen tillsammans med en adress som han kunde leverera den till eftersom chansen är rätt stor att du aldrig skulle se varesig pengar, person eller TV.

 

Mailen måste väl varaskrivet från hotmails webb eftersom både hon och jag har använt hotmail?

Nej, det går utsökt att använda sin Hotmail-adress från t.ex Outlook Express. Dessutom går det utmärkt att skicka brev från precis vilken dator som helst och sätta avsändaradressen till en hotmail-adress. Om du vill kan jag skicka dig ett mail med din hotmail-adress som avsändare, det innebär knappast att du har skrivit brevet i hotmails webb, eller hur?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det går utsökt att använda sin Hotmail-adress från t.ex Outlook Express. Dessutom går det utmärkt att skicka brev från precis vilken dator som helst och sätta avsändaradressen till en hotmail-adress. Om du vill kan jag skicka dig ett mail med din hotmail-adress som avsändare, det innebär knappast att du har skrivit brevet i hotmails webb, eller hur?

 

Det tror jag inte på?Skicka till:tjoffe3@hotmail.com så svarar jag på det om det kommer fram...

 

Ja, framförallt borde du ta lärdom av det hela. Varför köper man någonting och betalar i förskott utan att ha mer än en mailadress att kontakta om man blir lurad?

Om en vilt främmande människa kommer fram till dig på stan och erbjuder dig ett bra pris på en TV skulle du ju förmodligen inte ge personen pengar i handen tillsammans med en adress som han kunde leverera den till eftersom chansen är rätt stor att du aldrig skulle se varesig pengar, person eller TV.

 

Givetvis borde jag inte ha gjort som jag gjort men nu kan inte den personen blåsa fler på den annonsen iallafall men det är ju fritt fram att lägga in en ny annons med påhittat telefonnummer och det är det jag tycker är synd och hoppas att annonsföretaget ändrar sina rutiner snart

vilket jag tycker är dåligt att dom inte gjort tidigare för jag är ssäkert inte den första som blivit lurad...Men som man säger man lär sig av misstagen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har mail, men snälla läs på om hur CITAT-taggarna fungerar, det är hopplöst att läsa dina inlägg när du bara klipper in text löst.

Du kan läsa om hur det fungerar här: //eforum.idg.se/Eforumintro.asp#Del3

 

[inlägget ändrat 2005-04-14 12:47:35 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst fick jag mailet det låg dock som skräppost trodde du menade att om jag svarade på det så skulle du få tillbaks det men det går alltså inte att göra så?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det låg som skräppost var nog för att jag satte din mailadress som avsändare men inte det namn som du normalt har som avsändare i hotmail, det brukar vara ett väldigt säkert tecken på spam.

 

om jag svarade på det så skulle du få tillbaks det men det går alltså inte att göra så?

Jo, så kan man också göra men naturligtvis inte så att det inte syns, du ser ju vem du skickar brev till.

Men det var inte det jag ville visa, jag ville visa att bara för att du har fått mail från någon som har en hotmail-adress så innebär det inte att den som skickat brevet har använt hotmail när han skrev det och därför är det inte alls säkert att Microsoft/hotmail kan spåra just det brevet till någon avsändande IP-adress.

 

Låt nu polisen sköta sitt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok då förstår jag ursäkta att jag är lite trög men man tar väl åt sig lite av lärdomarna.Om jjag förstått det rätt så måste den som skickat mailet kolla av sin hotmailadress för att se svaren som jag skickat?Så att dom alltså gått till den hotmailadress som står i adressrutan när jag svarar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han/hon kan mycket väl använda någon tjänst som hämtar mail från hotmail och läsa dem någon annanstans. Det finns inget "så här måste det fungera".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...