Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
MrB

Flera telefonnummer?

Rekommendera Poster

Detta är inget som är aktuellt för mig just nu, det är det första jag ska säga. Men det vore intressant att veta om möjligheten finns. Jag har Tele2 bredbandstelefoni och undrar om det är möjligt att koppla in fler än en dosa bakom samma publika IP-nummer? Jag själv tror inte att det är möjligt, utan att man måste ha olika IP till varje dosa för att Tele2:s server ska hitta på rätt telefon och min router ska veta vilken telefon som det ringer till... Är det nån som vet säkert?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte säkert, men visst måste det gå att ha flera nummer på samma IP-adress? Kanske inte just att koppla in flera dosor (det kräver ju som du skrev, flera IP-adresser) utan med nån annan dosa som klarar flera nummer. Hur gör man annars med företag som vill ha tjänsten och har flera IP-adresser?

En fråga - kan man idag göra flera samtidiga utgående samtal från en och samma dosa (från samma telefonnummer)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, tele2:s lösning kräver ju att man kör deras dosa så man kan inte välja någon egen modell. En dosa kan dessutom bara ha ett nummer enligt deras FAQ. Där står det även såg jag nu,

"Kan jag ha fler än ett telefonnummer?

Varje telefonidosa ger dig ett nummer. Vill du ha flera nummer kan du beställa ytterligare dosor och koppla dem till ditt nätverk."

Jag tror fortfarande att det krävs fler IP-nummer men det framgår ju inte särskilt tydligt.

Nej det går inte att ringa fler samtal samtidigt, däremot går det att ringa till dosan med programvara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag tror fortfarande att det krävs fler IP-nummer men det framgår ju inte särskilt tydligt.

kanske just med deras tjänst, men det finns ingenting som säger att det måste vara så, det är nog bara en begränsning dom valt att ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade du valt Rix eller Digisip istället hade du kunnat välja dosa själv och kunant välja en med flera portar.

Har laborerat lite med det där och det verkar inte gå att sätta flera dosor bakom en NAT med bara en publik ip eftersom de kör med samma portar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givetvis inte, men det hade ju varit kanon om de valt identifiera på ngt annat, som tex http, där man identifierar på hostname (L4) fastän att det är samma ip (L2) och port (L3).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hade du valt Rix eller Digisip istället hade du kunnat välja dosa själv och kunant välja en med flera portar.

Vet inte hur det är nu, men när jag skaffade Tele2 (direkt när det kom) så hade Rix problem med ljudkvaliten och gemensamt för de båda var att man inte kunde behålla sitt gamla nummer (inte helt säker på hur det var med Rix). Kan man det med Digisip nu för tiden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ka ta med numret till Rix men inte till Digisip.

Kör Digisip nu lite vid sidan av för att labba lite innan jag får möjlighet att köra ADSL utan teleabb om ett par veckor, då ska jag gå över till Rix (egentligen till Phonelink som är säljer Rix tjänst fast med en annan prisplan som passar mig bättre) och då ta med mitt nummer.

Har fått intrycker att service och support skiljer sig milsvitt mellan Tele2 och Rix. Digisip har i princip obefintlig service/support, jag har iofs inet behövt någon heller men det är inga jag skulel välja för min huvudsakliga telefoni, men kommer behålla dem som reserv (har deras förbetalda utan månadsavgift)

Kör med en Asterisk-server så det är inga problem att ha flera operatörer så jag kan exempelvis lägga in olika prefix och liknade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Kör Digisip nu lite vid sidan av för att labba lite innan jag får möjlighet att köra ADSL utan teleabb om ett par veckor

Hur går det med den "utvecklingen"? Vad händer om ett par veckor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om en vecka stängs mitt telia adslabb som jag sagt upp. Då beställer jag Herjenet ADSL X där det är ok att säga upp det fasta teleabbet. Räknar med att dte är instalelrat och klart om några veckor.

Dessutom innebär deras 24Mbit-tjänst upp till 3.5Mbit uppströms.

[inlägget ändrat 2005-04-14 12:36:13 av Mattias C]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, gäller visst bara Härjedalen. Blir intressant att se när det är möjligt för alla att ha ADSL utan Teliaabonnemang. Har visserligen 10/10 lina in i lägenheten nu, men jag ska flytta i höst så det vore fint att slippa skaffa telia igen om det inte finns annat bredband. Jag menar jag kommer ju inte ens att ringa över abonnemanget i så fall eftersom jag gör det via nätet. Varför ska jag då betala 1500 om året i fast avgift?

[inlägget ändrat 2005-04-14 13:07:19 av MrB]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ville bara lägga till att det GÅR att ha två nummer kopplade till en och samma dosa. Jag har Linksys adapter (från One Telecom www.onetelecom.se) och har 2 nummer kopplade till den. Ett nummer till telefoni och det andra till fax.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...