Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla DV-kamera till datorn


niffup

Rekommendera Poster

Snälla, helt grön på detta.

 

Jag har kopplat en dv-kamera (Panasonic NV-GS22) till datorn (HP NX7010 med XP sp2) via firewire (IEEE 1394 4/4). kameran är såklart påslagen, både i av- och inspelningsläge.

 

Hur gör man nu, jag lyckas inte hitta kameran via datorn. I "nätverksanlustningar" står min 1394-anslutning som aktiv och jag hittar inga konflikter i enhetshanteraren. Det enda program jag har för videoredigering är Dr Divx, men det känner inte att en kamera är ansluten. Borde inte kameran "ploppa up" på samma sätt som man får information när man ansluter en ny enhet via USB?

 

Alla tips välkommna

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Videokameran kommer inte att visas som enhet någonstans.

 

Anledningen att du ser 1394-interfacet under nätverk är att 1394 även kan användas för nätverkstrafik (tcp/ip), men videokameran pratar bara "video" (inte nätverk) och syns inte där.

 

Enda gången du kan se att kameran finns, är i ett redigeringsprogram som har stöd för att förstå video över 1394 (tex Premiere, Movie maker).

 

(har du win ME (vilket jag inte hoppas) så fanns det inbyggt stöd för att förstå DV (man kunde se en mini-video direkt i utforskaren), men jag har inte sett det i senare versioner)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svaren...men när jag t.ex kör Movie Maker (har Windows XP) så får jag bara felmeddelande "Hitta ingen videofångstenhet. Se till att en enhet är aktiv och korrekt ansluten. Försök sedan igen"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Ajdå.

 

Har du kameran påslagen och inkopplad när du startar progammet?

Det kan hända att du måste installera nån drivrutin eller codec, men det vet i fåglarna hur man gör det med ett "vanligt" firewire-kort...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...