Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blanda två ansikten till ett!


Moriax

Rekommendera Poster

I tidningar och på tv ser man ofta montage där två kändisars ansikten är blandade till ett, och man ska gissa vilka kändisar som är blandade. Nu vill jag göra samma sak med några vänners ansikten inför en fest, men har inte kunskapen hur man gör det snyggt!

 

Jag har i Photoshop försökt klippa ut ett ansikte, lägga det som ett lager ovanpå ett annat och sedan dra ner genomskinligheten på lagret. Men det är svårt att få det snyggt då ögon, näsa, mun etc. inte alltid befinner sig i exakt samma possition i bägge bilderna. Bör jag använda något annat program, eller vet nån hur man gör detta bättre i Photoshop?

 

Tacksam för snabbt svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Du är kanske ute efter något som heter morphning:

 

http://pink-mouse-productions.com/pmmm/index.shtml

 

http://www.imagesco.com/articles/software/MorphTutorial01.html

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

[inlägget ändrat 2005-04-13 16:21:24 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Tekniken är en variant av morphing. Morphing innebär att man har två bilder och där man berättar vilka punkter som är gemensamma för båda, tex läppkonturer, ögon, näsa etc, sen kommer programmet att generera en mellanbild. Ofta kan man välja hur mycket den eller den andra käll-bilden ska dominera.

 

Den morphing du tänker på från TV, kan man förutom ovanstående även ange att vissa områden av bilden ska ha olika "dominanter", tex håret 90% tjejen och ansiktet 80% mannen.

 

Tekniken är väldigt intressant och går att ha till mycket, inte bara för underhållning i TV... :)

 

Sök på google efter "morhing". Just de programmen som TV använder tror jag inte du hittar utan vidare, men det finns morphing-plugin för tex premiere (videoredigering). Att göra animerad morphing är föresten en riktigt kul effekt... ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, blanda ansikten var till frågorna till en tipsrunda, men den är nu över och gången (?). Det fick bli den ursprungliga metoden med klipp och klistra i olika layers i photoshop och sedan blanda genom att ha mer eller mindre genomskinlighet i lagren. För att få det snyggt gällde det att hitta två ansikten där fotot är taget från samma vinkel och öga-näsa-mun låg ungefärligt i samma linje i bägge bilderna. Som ett tips blev det ibland bättre om man drog ut vissa objekt i den bakomliggande bilden med smudge eller liquefy (stavning?) verktygen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...