Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

mac eller PC -bärbar ?


goldglimmer

Rekommendera Poster

goldglimmer

är i valet och kvalet när det gäller köp av bärbar för framförallt videoredigering och nedladdning av musik. Apple fantasterna skriker "köp En powerbook!", Medan PC-användarna ser Pc:n som det självklara valet.

Om jag förstått det rätt är en det viktigaste att man har mycket ramminne

1gig och uppåt, en stark processor (minst 1,5ghz när det gäller macar eller en p4 eller liknande processorer när det gäller PC) och dessutom så snabb och stor hårddisk som möjligt, men grafikkortet har i stort ingen betydelse. NU gäller det alltså att hitta en så prisvärd dator som möjligt nu är frågan är det värt att slänga ut tjugo papp på en Powerbook superdrive. eller ska man köpa en billigare pc variant.

förresten har jag hört att rykten om att det kan vara besvärligt att ladda ned saker(musik,filmer) från internet med mac. är det någon som vet om det stämmer? på plussidan för mac verkar vara det stabila systemet, till dess nackdel är priset och tillgången till "gratis" program.

 

tacksam för råd, tips och erfarenheter

 

Petter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag kan inte tala om för dig vad du ska välja. Men vill du ha en billig bärbar oavsett operativsystem så köp en PC. Vill du däremot köra Mac OS X ska du köpa en Mac, antingen en Powerbook eller en iBook.

 

När det gäller nedladdning av saker tänker jag inte svara rakt av, men det går. Musik och filmer är trots allt skyddade av upphovsrättslagen, så det vore att uppmuntra till olagligheter att berätta hur du gör och med vilket program du kan göra det.

 

Gratisprogram finns det många, även shareware och såklart även program som man måste köpa licens på. Om du tänker ladda ner kommerciella program så gäller samma sak där som med filmer och musik. Det går, men det är olagligt.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du ska pyssla med videoredigering så har macen en STOR fördel....nämligen Final Cut Pro. Det är ett suveränt program som inte finns för pc. Nacdelen med mac är som du sa att det bara är en g4a i den men å andra sidan så har apple optimerat final cut pro väldigt väl för deras datorer så jag tvivlar att du skulle bli besviken på dess hastighet. Grafikkort har ingen betydelse I DAG men i och med att apple lanserar Tiger (Mac os x 10.4) i dagarna som har en funktion för att just lägga all video och bildmanipulering på grafikkortets processor så skulle jag avvakta lite så man ser hastighetsskildnaden(det kräver ju givetvis att de uppdaterar Final Cut Pro med)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Korrekt, du kan KÖPA musik på nätet, både med Apples iTunes Music Store (som itne funkar i Sverige) eller Napster (som jag inte vet om det funkar från Sverige). Jag uppfattade frågan som något helt annat, därav mitt svar. Ordet "köpa" fanns aldrig med. Men vi hoppas ju såklart att iTMS snart kommer även till Sverige, så att man kan bläddra och provlyssna (det kan man göra även idag från Sverige) och sen köpa sin musik, enstaka låtar eller hela album.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...