Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hitta datorer i nätverk


Tobbelobbegåbbe

Rekommendera Poster

Tobbelobbegåbbe

Hejhej!

 

Jag har sedan en tid tillbaka skaffat trådlöst nätverk hemma, Netgear 108mbit router samt 108mbit kort i alla datorer. Jag har även Norton Internet Security på alla datorer. Och om jag till exempel gör en sökning efter ett datornamn så hittar den inte datorn. Jag antar att detta har att gör med inställningarna för nätverket i Norton Brandväggen. Där kan man välja att lägga till betrodda eller Begränsade ip-adresser, jag skulle vilja lägga till Betrodda, men vilken ip-adress ska jag lägga till, alltså hur hittar jag respektive dators egna ip-adress som jag ska skriva in i Norton Brandväggen?

 

/Tacksam för svar

/Poäng kommer utdelas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

klicka start välj kör och skriv cmd för att öppna kommandotolken skriv sedan ipconfig, där ser du ipadressen, upprepa på alla datorer.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tobbelobbegåbbe

IP-adress: 192.168.0.2

Nätmask: 255.255.255.0

Standard-gateway: 192.168.0.1

 

Vilka av dess adresser ska jag skriva in i Norton Brandväggen?

 

/Tacksam för svar

/Poäng kommer utdelas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör kunna ange hela 192.168.0- nätet i varje brandvägg, men du måste tänka på säkerheten när du kör trådlöst, så att ingen utifrån kommer in på din router och därmed släpps in på maskinerna. Jag rekommenderar forumet LAN & WAN här på Eforum. Där finns mycken kunskap.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tobbelobbegåbbe

Hej igen!

 

Jag har lösenord på min router så ingen kommer åt den utan att veta lösenordet.

 

BTW... jag hittar fortforande inte några datorer? Även fast jag har läggt till Ip-adresserna i Norton Brandväggen?

 

Någon som vet hur man fixar detta?

 

/Tacksam för svar

/Poäng kommer utdelas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men du måste tänka på säkerheten när du kör trådlöst, så att ingen utifrån kommer in på din router och därmed släpps in på maskinerna.

Syftar snarast på att du måste använda säkerhetsfunktionerna i routern så att ingen kan surfa in trådlöst till routern, inte huruvida någon kan logga på den eller inte.

 

Du kan ju temporärt stänga av Nortons brandvägg för att se om det är brandväggen eller något annat som strular, för det finns många andra saker som också måste stämma.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar det om du stänger av brandväggen? Du kan ju göra det för att testa, se om det är något annat som är vajsing.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...