Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

S-ata disk problem?


Paradis-

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har två stycken Maxtor DiamondMax Plus10 200GB 8MB cache 7200rpm SATA varav en är ett halv år gammal och den andra mindre än en månad gammal.

 

När jag har satt enable på moderkortet, kopplat in min(a) hårddisk(ar)

så startas datorn inte. Det blir bara svart skärm. Samma när jag sätter i min XP skiva och ska starta installation av Windows så kommer den till "kontrollerar datorkonfiguation" så stannar den där.

 

Alina Systems sa att det kanske var windows som var buggigt. jag har installerat om Home som disken har funkar primus på förut.

Sen har jag desutom installerat Windows pro. men samma problem uppstår.

 

Disken som är ett halvår gammal har funkar primus förut.

 

Jag har ett A7N8X Deluxe moderkort med inbyggd s-ata kontroller.

Kan det vara kontrollern som är trasig tro?

 

Jag har heller inte bytt ut någon hårdvara sen sist den fungerade.

visserligen, förut när jag startade datorn med s-ata disken så starta datorn om i loopar, och innan det så kom jag in i windows, den är partionerad (om det stavas så). Jag kunde inte komma in på C: för det var något "CRT" fel. vet att det var något med C** iaf. jag kom in på D: partionen, satt igång en mp3 och lyssnade 20 sec tills datorn började starta om i loopar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du provat att sätta i drivrutinsdisketten och trycka f6 vid uppstart? Det kan lösa sig om du läser in drivisarna på nytt. Eftersom ena disken var gammal så kan det ha kommit nya drivrutiner.

 

Lycka till

 

/Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Samma när jag sätter i min XP skiva och ska starta installation av Windows så kommer den till "kontrollerar datorkonfiguation" så stannar den där."

 

:(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar hända samma sak med fat32 diskar när man inte har kört fdisk och partionerat och formaterat.

 

Kan det vara något liknande problem tror du?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...