Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

windows kvar??


Ponbe

Rekommendera Poster

Jag har stött på ett märkligt problem. Det är nämligen så att när jag efter att ha formatterat hårddisken med windows xp på fortfarande har möjlighet att välja detta operativsystem när jag startar datorn. Eftersom detta nu inte finns går det inte så bra om jag väljer detta. Hur ska jag göra för att datorn ska förstå att detta alternativ inte finns??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har du någott annat os installrat nu som du kan köra?

 

Boot-menyn som du får upp är lagrad i Master Boot record (MBR) på din hårddisk, den töms inte om man gör en vanlig formatering på hårddisken.

Om din tanke var att rensa disken helt och installera om datorn så kan du köra kommandot fdisk /mbr på den formaterade disken.

 

Om du har ett annat os installerat som tex win2000, NT, XP så kan du högerklicka på Den här datorn och välja Egenskaper sedan fliken Avancerat och knappen Inställningar under rubriken Start och återställning, klicka sedan på knappen Redigera, då får du upp boot-menyn och kan ta-bort det felaktiga alternativet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På anonyma forum är det inte så bra att förutsätta vilket kön olika personer har.;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Om din tanke var att rensa disken helt och installera om datorn så kan du köra kommandot fdisk /mbr på den formaterade disken.

 

FIXMBR under XP.

 

http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/bootcons_fixmbr.mspx

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...