Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Val av Bärbar till videoredigering???


Gonsa

Rekommendera Poster

Jag ska köpa en bärbar dator som jag vill redigera film med, Är det nån som vet vad man bör tänka på förutom Ram o hårddisken,

 

Hur mycket spelar grafikkortet in?

 

Hur viktigt är prosecorn ?

 

Hur viktigt är Upplösningen på skärmen?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som redigerar med en bärbar,

 

jag har hittat två datorer som verkar vara bra, inte för stora och inte för dyra...

 

HP NX7010 Centrino 1,8GHz/15,4"WSXGA/512/ 60/DVD+RW WSXGA+ (1680 x 1050) - 24 bit ,ATI MOBILITY RADEON 9200 - 64 MB

 

Acer Travelmate 4602WLMi SW Cen-1.7 15.4" 80GB DVDRW (1280 x 800) ATI MOBILITY RADEON X600 - 64 MB

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-04-13 02:31:24 av Gonsa]

[inlägget ändrat 2005-04-13 02:35:02 av Gonsa]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

goldglimmer

tänkte bara skriva att jag är också i valet och kvalet när det gäller köp av bärbar för framförallt videoredigering. Apple fantasterna skriker "köp En powerbook!", Medan PC-användarna ser Pc:n som det självklara valet.

Om jag förstått det rätt är en det viktigaste att man har mycket ramminne

1gig och uppåt, en stark processor (minst 1,5ghz när det gäller macar eller en p4 eller liknande processorer när det gäller PC) och dessutom så snabb och stor hårddisk som möjligt, men grafikkortet har i stort ingen betydelse. NU gäller det alltså att hitta en så prisvärd dator som möjligt nu är frågan är det värt att slänga ut tjugo papp på en Powerbook superdrive. eller ska man köpa en billigare pc variant.

förresten har jag hört att rykten om att det kan vara besvärligt att ladda ned saker(musik,filmer) från internet med mac. är det någon som vet om det stämmer? på plussidan för mac verkar vara det stabila systemet, till dess nackdel är priset och tillgången till "gratis" program.

 

tacksam för råd, tips och erfarenheter

 

Petter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har man väldigt mycket pengar så tycker jag att mac är ett alternativ, men vill man hellre ha maximal prestanda för priset så är pc givet.

 

i övrigt är det som du skriver att det är hårddisk och minne som man bör ha mycket av, hårddisken bör vara snabb (7200) också om den ska klara av att "fånga" video utan problem.

Firewire är naturligtvis ett måste, gärna två portar om du vill plugga in en extern hårddisk.

 

/p-a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderade också på Mac, har arbetat med final cut pro och det är ett jättebra program, enkelt FRAMFÖRALLT. Men den senaste powerbooken kostar nästan 20 000 om man vill ha 1 g ram. Det känns rätt mycket med tanke på att prosessorn är på 1,65. Nej , man kan få en pc med likvärdig prestanda för 14 000 som (Acer Travelmate 4602WLMi SW Cen-1.7 15.4" 80GB DVDRW (1280 x 800) ATI MOBILITY RADEON X600 - 64 MB). då har man pengar över till att köpa en stor extern eller kanske utöka sitt ram.

 

Föresten kan man inte koppla en extern med usb portarna?

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föresten kan man inte koppla en extern med usb portarna?

 

jo det är klart, men firewire ska i praktiken vara stabilare och snabbare vad jag har hört, har själv ingen erfarenhet av extern hårddisk med USB.

 

/p-a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är det nån som vet om det är fördel att köpa en laptop med hög skärmupplösning typ 1680x1050 eller är det bättre med en vanlig 1280x800.

 

en annnan fråga, hur kan man kolla om en dator kan spela upp både ntsc och pal. Jag vill kunna redigera och bränna dvd på båda formaten..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...