Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kaningisslan och utpressning – lagligt?


A.C.Magic

Rekommendera Poster

För drygt ett år sedan gjorde en tysk en ful hemsida. Där fanns en bild på en söt kanin som han skulle slakta och äta upp om han inte fick en miljon euro före nyårsafton. Det var många som betalade och han förlängde tidsfristen till påsk eftersom han inte fått tillräckligt mycket pengar i tid.

 

Folk betalade in samanlagt ca 70000 euro (632 765 SEK) vilket tydligen inte räckte till och kaninen gick ett fruktansvärt öde till mötes. Hur som helst, den blev slaktad och troligtvist uppäten.

 

Hemsidan har blivit avstängd flera gånger och därmed bytt adress lika många gånger. En av de senaste versionerna finns på http://www.krohm.net/bernd.htm

Hemsidan innehåller så mycket reklam att IE spårar ur totalt, Firefox klarar det lite bättre.

 

Aftonbladet har koll på saken

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,630536,00.html

 

Människan var antigen en simpel bedragare eller en sann entreprenör, det får ni bestämma.

 

Jag undrar om det här är lagligt? Det hände ju i Tyskland men låt oss anta att det hänt i Sverige. Det kan väl inte handla om "riktig" utpressning. Att en knäppis frivilligt ger pengar till en annan knäppis är lagligt så länge de inte blir tvingade, tror jag.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

[inlägget ändrat 2005-04-13 00:07:42 av A.C.Magic]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Tja, inofficiellt så är det ju enligt FN helt ok att slakta hundratusentals människor, så länge det inte sker i ett västerländkst land så vem fan bryr sig om en kanin?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, inofficiellt så är det ju enligt FN helt ok att slakta hundratusentals människor, så länge det inte sker i ett västerländkst land ...

 

Jag måste tyvärr säga att du har rätt.

 

... så vem fan bryr sig om en kanin?

 

Inte jag, men många andra tydligen. Han fick ju in 70000 euro.

 

Jag tänkte mest på om det var lagligt att tjäna pengar på det viset. Det är faktiskt en bra affärsidé :-)

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

[inlägget ändrat 2005-04-13 00:34:16 av A.C.Magic]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det visste jag inte. Vad hände med resterande 20% (126000 kr)?

 

Skämt eller inte, frågan kvarstår. Är det lagligt?

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
så vem fan bryr sig om en kanin?

Jag personligen gillar kaniner (även om de har hjärnor små som ärtor =) Det var mer skrivet som en symbolisk vikt mot den bittra syn jag har på FN.

 

Jag tror också sajten i sig var, som Cechise säger, menat som ett skämt, eller möjligtvis en internet-social studie.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Skämt eller inte, frågan kvarstår. Är det lagligt?

Utpressning, oavsett vilken värdesak du använder som "gisslan", tror jag är olagligt åtminstone i Sverige. Men det är ju en intressant frågeställning, eftersom ingen äger eller känner kaninen i fråga.

 

Det hela kanske var ett sätt att tolka synen kring det som hänt i Irak med avrättningarna av västerländska gisslan - hur regeringar agerar i dessa situationer i jämförelse med hur allmänheten emotionellt engagerar sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Äh, nu när jag sett sidan så inser jag hur fånig hela historien är. Varför ens skriva om det i AB? Ungefär som att uppmärksamma att kött i själva verket varit djur. Jag trodde först att det handlade om att snubben hotade med att tortera djuret eller något i den stilen. Att det finns idioter som faktiskt betalat personen tyder mer på att det kanske inte är kaninen som borde tillredas...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle nästan vara beredd att betala för att gubben skulle käka upp djuret.

 

Varför ens skriva om det i AB? Ungefär som att uppmärksamma att kött i själva verket varit djur.

 

Nästa scoop: "Djur slaktas LEVANDE!" :-/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
För drygt ett år sedan gjorde en tysk en ful hemsida. Där fanns en bild på en söt kanin som han skulle slakta och äta upp om han inte fick en miljon euro före nyårsafton. Det var många som betalade och han förlängde tidsfristen till påsk eftersom han inte fått tillräckligt mycket pengar i tid.

 

Idén verkar hämtat ur en 20 år gammal serie (tror tecknaren heter "crumb").

En söt kanin som skulle svältas ihjäl om inte hans krav uppfylldes, det slutade i allafall med att "nästan" alla krav uppfylldes varpå kaninen svältes och han istället började hota med att elda upp sin katt.

 

Sjukt.., dessutom torde säkert tyskens tilltag locka efterföljare om

det finns pengar inblandade.

 

 

 

/Johan

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjukt.., dessutom torde säkert tyskens tilltag locka efterföljare om

det finns pengar inblandade.

 

Det finns redan en efterföljare som dessutom verkar vara en duktigare affärsman.

http://www.savetoby.com/

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa scoop: "Djur slaktas LEVANDE!" :-/

 

Om det är AB så kanske lite mer åt "Djur dödas levande" eller liknande...

 

-----------

// dexter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns inte som han har lika mycket glimten i ögat dock.

 

men han ger ju sin syn på utpressningsbiten:

* Extortion is a criminal offense, which occurs when a person obtains money, behaviour, or other goods and/or services from another by wrongfully threatening or inflicting harm to his person, reputation, or property.

 

 

Take notice to the line that says “to HIS person, reputation, or property”. This is a key phrase because yes, I am threatening Toby’s life, but Toby is MY property. There is no law against threatening your own property. Would it be illegal for me to tell someone I’m going to bash my car windshield in if they don’t give me 50 bucks? Nope.

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-04-13 19:00:54 av Cechise]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står längst ner på sidan "Its a joke!". Antar att många av de som donerade inte såg det :P

 

Grejen är väl att kaninen tillhör honom och att använda sina egna tillhörigheter är väl knappast utpressning? Blir väl samma sak som om han skulle äta upp sin tv ifall han inte fick pengarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...