Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SMTP i SBS 2003


JMN

Rekommendera Poster

Hej gott folk,

 

Jag är för det första medveten om att frågan finns på ett par ställen här på forumet, men inte riktigt med samma förutsättningar och jag får fasen inte till det :/

 

However..

 

Jag har ställt in den inbyggda POP3-connectorn för att distribuera e-postmeddelanden till rätt Exchangelåda. So far so good - mailen hamnar där de ska. Problemet kommer när jag ska skicka e-post. Jag vill använda telias SMTP-server. I egenskaper för SMTP-connectorn har jag valt "Forward all mail through this connector to the following smart hos" och skrivit i "smtprelay1.telia.com".

 

Jag har fötstått att det är i Recipient Policies ändringarna måste göras - men hur? Tyvärr har jag nog förstört Default Policy, efter lite studerande har jag förstått att den inte skall ändras utan en ny policy skall läggas till.

 

Felmeddelandet som jag får av "Systemadministratören" är:

"

Det gick inte att nå följande mottagare:

 

jmn@dsign.nu på 2005-04-12 21:49

E-postkontot finns inte hos den organisation som meddelandet skickades till. Kontrollera e-postadressen, eller kontakta mottagaren direkt och be om den rätta e-postadressen.

<server.DLS.local #5.1.1>

"

 

Tacksam för idéer!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Jag tror problemet beror på att din server är konfigurerad att vara helt och hållet ansvarig för all epost till din domän, i själva verket är det ju Telia som är det (och därför hämtar du din epost där via POP3).

 

Lösningen är således att tala om för Exchange att den inte skall vara ensamt ansvarig för epost till domänen dsign.nu. MS kallar detta för SMTP shared address space och på http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;321721 kan du läsa mer om hur du går tillväga.

 

Enkelt uttryckt är tricket alltså att kryssa ur "This Exchange Organization is responsible for all mail delivery to this address" för din policy som definierar adresserna dsign.nu. Har du bara en adress kan du inte göra det; lägg i så fall till en dummy domän, sätt den som standard, kryssa ur rutan för dsign.nu och sen byta tillbaka till den som standard. Därefter kommer all epost till dsign.nu-domänen som inte har en lokal mottagare på din server att skickas ut via din connector.

 

Lycka till! :)

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena, Johan.

 

Ditt svar gav delvis lösningen!

 

Jag har kämpat med det hela ett par dagar nu och har så gott som fått ihop det. Exchange är ju underbart när det väl rullar - med Outlook 2003 är det ju lekande lätt att ordna en bra lösning med uppgifter, kontakter, kalendrar osv - lysande! :) Installationen hade dock gått en aning fortare om jag hade insett att man måste starta om hela J-a IIS:en för att få en ändrad inställning att träda i kraft.. Alltid lär man sig något nytt :)

 

Det som återstår nu är egentligen att jag måste hitta någon bra POP3-connector som kan ladda ner mail till servern med kortare intervall än 15 min - du kanske rent av har något tips? En liten slant kan jag väl tänka mig att lägga, men är mjukvaran för dyr får jag väl leva med det som det är.

 

Tack för hjälpen! Poäng!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Hej,

 

skönt att det verkar lösa sig. Det är inte alltid nödvändigt att starta om IIS för att få nya inställningar att fungera direkt, men ibland beroende på replikering i ditt AD är det snabbaste sättet att just starta om berörd tjänst.

 

Angående POP3-connector; jag körde för många år sen ett program som heter POPBeamer under en övergångsperiod och som jag tyckte fungerade mycket bra. Finns på http://www.dataenter.co.at/ och kostar tyvärr en liten slant, även om jag tyckte det hade varit värt att betala för det då. Programmet klarar av att ha annan frekvens än 15 minuter. Du bör dock vara medveten om att det allmänt inte rekommenderas att ha för kort tid! Risken är att om man har ett stort meddelande liggade så kan servern försöka ladda ned samma meddelande på samma gång fast i olika sessioner. När den första sessionen avslutas och meddelandet raderas på servern kan det uppstå problem för andra sessionens nedladdning, med allmänt oönskade svårdiagnostiserade problem.

 

Med andra ord; försök hålla dig till en "vettig" tidsperiod. Kom ihåg att POP3 inte är gjort för att användas på samma sätt som SMTP. Dessutom finns det många tilläggsprogram till Exchange som inte alltid fungerar så bra när epost tankas hem via POP3 (just POP3-connectorn i SBS är lite ökänd). Du har säkert hört det femtioelva gånger redan, men kolla om du inte kan få en SMTP-baserad lösning (ETRN är ex väldigt bra om man vill köra SMTP men inte har fast ip, dvs man kan inte peka in MX till själv utan går via en ISP).

 

Lycka till! :)

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...