Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CPU Sockel


kalle2345

Rekommendera Poster

Vilken av Intels CPU Sockel skall man välja om man skall bygga ny dator

och köpa moderkort. Vad skiljer dem åt.

Det skall vara en surfdator utan större krav på prestanda.

Framtidssäker är ju bra men är priset lågt så är det bättre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara ska surfa räcker väl Intel Celeron. Då blir priset lågt.

 

Det finns både socket 478 och 775. Lägst pris har socket 478 där du har t ex 2,4 ghz för ca 650 kr inklusive kyfläns+fläkt. Till det finns moderkort för 500 - 600 kr.

 

Priser avser inköp på internetbutik (jag har tittat på www.jmedata.se)

 

Minnet som används är vanligt DDR PC 3200 400 mhz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara ska surfa räcker väl Intel Celeron. Då blir priset lågt.

 

Det finns både socket 478 och 775. Lägst pris har socket 478 där du har t ex 2,4 ghz för ca 650 kr inklusive kyfläns+fläkt. Till det finns moderkort för 500 - 600 kr.

 

Priser avser inköp på internetbutik (jag har tittat på www.jmedata.se)

 

Minnet som används är vanligt DDR PC 3200 400 mhz.

 

Precis vad jag köpte på komplett.se för ett halvår sedan och med tanke på att det är en äldre sockel (478) så kan jag inte klaga på farten i datorn. En äldre variant av grafikkortet ATI Raedon (9250) blev det också till billigt pris.

 

Och den duger till mer än att bara surfa, spel och sånt fungerar utmärkt. Ett annat + är att Intel Celeron D 2,4 Ghz-processorn utan problem kan överklockas till 3.0 Ghz och köras stabilt. I mitt fall i varje fall.

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

Bloggera mera! Jag gör det på "http://bosse.bloggar.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken av Intels CPU Sockel skall man välja om man skall bygga ny dator

och köpa moderkort. Vad skiljer dem åt.

Det skall vara en surfdator utan större krav på prestanda.

 

Nu ville du iofs ha en Intelprocessor men jag ville ändå nämna att ett snabbare budgetalternativ är AMDs Sempron:

http://www6.tomshardware.com/cpu/20040728/sempron-08.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,tack för svaren.

Men vad har den nya Intelsockeln 775 för fördelar som inte 478 har?

D processorn passar ju på 775 sockeln, den kostar nästan samma som den andra 478 processorn.

 

AMD Sempron : Är det inte så att den är mindre kompatibel med annan hårdvara i datorn, eller har jag fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Celeron för 775 kommer exempelvis att enbart baseras på Prescottkärnan medan 478 även har haft Northwood och upp till 1.8GHz den gamla Willamette. Prescott har fått mycket klagomål över värmeutvecklingen, men har man bara ordentlig kylning så... En stor fördel med den kärnan är iaf att den har SSE3-instruktioner. Så i takt med att mer och mer mjukvara programmeras för att stödja detta så kommer man märka prestandafördelar. Även de nyare Athlon 64-processorerna kommer ha SSE3, då AMD "lånar" det av Intel. På samma sätt "lånar" Intel av AMDs virusexekveringsskydd "NX" som finns i Athlon 64.

 

AMD Sempron : Är det inte så att den är mindre kompatibel med annan hårdvara i datorn, eller har jag fel?

 

AMD-processorer är inte mindre hårdvarukompatibla än Intels. Får man kompatibilitetsproblem med en viss hårdvara så beror det nog främst på moderkortets chipset i så fall. Exempelvis kunde Via:s gamla chipset KT133A ha problem med Iomega Zip-drives... en sak som fixades i och med en nyare drivrutin.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

Tråden flyttas till forumet för Processorer, moderkort och minnen.

 

| Noisekiller |

Moderator för Hårdvara - övrigt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske bättre att satsa på 775 sockeln med D CPU istället,

priserna är ju nästan samma.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...