Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Operativsystem på en extern HD?


Guld1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Funderar på att skaffa en extern hårddisk men vill först ha lite mer info..

 

1.Kan man installera och köra ett operativsystem på en extern?

 

2.Jag har för mig att man kan köra två operativsystem på en och samma dator ifall man har två hårddiskar, man får välja operativsystem i början tror jag, det stämmer?

 

3.Isåfall kan man fortfarande komma åt datan på den andra Hårddisken?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
1.Kan man installera och köra ett operativsystem på en extern?

 

Klart man kan, men varför?

 

Externa hårddiskar är bara till för lagring och backup. Lär bli mer strul med ett OS på en extern hårddisk om du tror att du kan flytta runt den till andra datorer.

 

2.Jag har för mig att man kan köra två operativsystem på en och samma dator ifall man har två hårddiskar, man får välja operativsystem i början tror jag, det stämmer?

 

Stämmer!

Du väljer vilket OS du vill ha via en bootmeny i starten.

 

3.Isåfall kan man fortfarande komma åt datan på den andra Hårddisken?

 

Ja, om det är filsystem som kan läsas av de OS:en du har installerat.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så Mycket för att du svara, jag tor också det skulle bli strul men kan man inte starta hårddisken när man är inne i operativsystemet som med usb-minnen eller är detta riskfullt/ eller fungerar det inte?

 

Jag behöver en till hårddisk för min är snart full, jag behöver ett till operativsystem för jag har så hemskt mycket program som tar upp start menyn (hehehe), och så ska jag snart få en bärbar, så det skulle vara bra och åka på semster med all data med sig! men som sagt så har du nog säkert rätt om att det kommer bli strul.. tänkte inte på det..

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-04-12 17:13:23 av Guld1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Guld1 skrev:

Tack så Mycket för att du svara, jag tor också det skulle bli strul men kan man inte starta hårddisken när man är inne i operativsystemet som med usb-minnen eller är detta riskfullt/ eller fungerar det inte?

 

Du behöver inte ha ett OS på den externa hårddisken om du ska ha den som backup/lagring. Formatera den endast, sedan skickar du bara över det du vill ha där.

 

Den externa hårddisken lär dyka upp som en enhet när den är inkopplad.

 

Jag behöver en till hårddisk för min är snart full, jag behöver ett till operativsystem för jag har så hemskt mycket program som tar upp start menyn (hehehe), och så ska jag snart få en bärbar, så det skulle vara bra och åka på semster med all data med sig! men som sagt så har du nog säkert rätt om att det kommer bli strul.. tänkte inte på det..

 

Kan lösas med partitioner. Partition Magic kan fixa detta on the fly.

Skicka över program (exe-filer) på en separat partition för lagring. Behöver du sedan programmet, så kan du bara gå in och hämta det.

 

Blir det inte bökigt att dra på en extern hårddisk under semestern?

IDG har lagringsutrymme som du kan utnyttja - webdisk. Bara att koppla upp sig och hämta hem.

 

Annars kan du fixa ihop en egen server hemma också, som du kan nå via internet eller FTP. Smidigare i så fall, tycker jag.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart jag vet att man inte behöver installera ett nytt OS för att få det hela att funka.

 

Och externa hårddiskar verkar mer praktiska och billigare, det är därför jag vill ha en annars skulle jag ju ta en intern direkt, dessutom den bärbara datorn är gammal så den har inte så mycket utrymme på hårddisken, det är väl ganska så svårt att få in fler hårddiskar i en bärbar eller? Därför är en extern Hårddisk ett bra alternativ.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
det är väl ganska så svårt att få in fler hårddiskar i en bärbar eller?

 

Jag har inte mekat med bärbar, men kan tänka mig att utrymmet är begränsat.

Hårddiskar finns ju att köpa till bärbara om man önskar. Så möjligheten finns, men att ha fler än en tror jag blir lite struligt i en bärbar.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det 2.5 tums i bärbara eller? Men blir det samma pris om jag köper en 200GB Intern + en 20GB intern för bärbar som en 250GB extern?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2.Jag har för mig att man kan köra två operativsystem på en och samma dator ifall man har två hårddiskar, man får välja operativsystem i början tror jag, det stämmer?

 

Stämmer fast du behöver inte två hårdiskar även om det också går.

Skapa bara en till partition och lägg vad du vill där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Guld1 skrev:

Är det 2.5 tums i bärbara eller?

 

Jupps, det är det.

IBM/Hitachi kallar sina diskar till bärbara för Travelstar, så namnet blir rätt självklart att det hör till bärbara.

 

Men blir det samma pris om jag köper en 200GB Intern + en 20GB intern för bärbar som en 250GB extern?

 

Osäker, men det lär vara enkelt att kolla upp.

 

http://buggy.no-ip.com/#H%E5rddisk

 

Externa finns inte med, men lär finnas i webbutikerna.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2.Jag har för mig att man kan köra två operativsystem på en och samma dator ifall man har två hårddiskar, man får välja operativsystem i början tror jag, det stämmer?

Du kan till och med köra två upplagor av samma OS på samma disk om du gör rätt. XP klarar det geschwint. Är det trånge på bootdisken kan du alltid lägga både programinstallationer och hemmakataloger på den externa.

 

Om det nu verkligen skulle vara Startmenyn som gör att du inte kan använda din externa till enbart lagring (vilket vore det logiska, bästa och det enklaste, som Stefan E påpekar) så ska du veta att man faktiskt kan redigera, stuva om och greja till den ganska lätt. Den är ju i själva verket en mapp med underkataloger:C:\Documents and Settings\DittLoginNamn\Start-meny Där kan du organisera din program-ikoner som vilka mappar som helst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...