Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Strul med bilen - någon som vet?


TicoRoman

Rekommendera Poster

Tack för svaren. Efter att ha kollat igenom reparationshandboken så har jag konstaterat att jag saknar leksaker (verktyg) för att kunna leka med alla intressanta motordelar. Det hade t ex varit intressant att kontrollera tändinställning, då det verkar vara tämligen enkelt med rätt verktyg (stroboskoplampa).

 

Jag ska försöka demontera och kontrollera termostaten (finns bra tips i handboken), samt förstås kontrollera kylvätskenivå och annat enkelt. Uppenbarligen borde jag även leta efter synliga hål i luftslangarna/luftsystemet så att ingen extra luft sugs in (förmodligen enklare sagt än gjort).

 

---

I reparationshandboken återfinns en felsökningstabell:

 

[log]Ojämn tomgång

 

1. Igensatt luftfilter

2. Vakuumläcka i insugningsgrenröret eller tillhörande slangar

3. Utslitna, defekta eller felaktigt inställda tändstift

4. Kamnockarna slitna

5. Kamrem eller kedjor för hårt eller löst spända

6. Igentäppt insprutningsventil/defekt insprutningssystem

 

Motorn är svårstartad när den är kall

 

Diverse batterirelaterade fel (korrossion, osv...) samt flera återkommande punkter ovanifrån, samt:

 

1. Låg cylinderkompression[/log]

 

Ska göra mitt bästa. I annat fall får jag helt enkelt lämna in den på verkstan :(

 

 

PS. Reparationsboken verkar vara väldigt bra och nyttig, så det är välinvesterade pengar (198 SEK på Biltema) även om jag inte skulle lyckas åtgärda detta fel.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Tändstiften på dessa motorer ärett intervall på 6000 mil så kan mycket väl vara en anledning till att bilen går som den gör. Däremot behövs det inte bytas så ofta som du förespråkar utan det blir lite mer sällan det är även så att de är dyra stift till dessa motorer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...