Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Strul med bilen - någon som vet?


TicoRoman

Rekommendera Poster

Hej,

 

min bil beter sig konstigt på sistone. Jag hoppas att någon vet vad det kan vara, eller åtminstone kan ge tips.

 

Jag beskriver nedan kortfattat vad som händer:

 

Bil: Ford Mondeo 1.8 1993

 

1. Kall motor

 

2. Ibland startar den dåligt, ungefär samma symtom som vid dåligt batteri (men det är nog inte batterit att döma av vad som händer senare)

 

3. Motorns varvtal är väldigt ojämnt (vid kallstart). Det är inte ovanligt att den går upp mot 1500-1800 varv direkt efter start (av sig själv), och spinner ganska missbelåtet. Sedan går varvtalet ner och upp, för att slutligen ibland (efter ca 30-60 sekunder) gå ner långt under 1000 varv vilket förstås gör att motorn stängs av. Håller jag motorn "igång" nån minut genom att gasa lite då varvtalet börjar gå under 1000-strecket (så att motorn inte stängs av) så blir allt "bra". Varvtalet stabiliseras på ca 800 varv.

 

4. Ovanstående verkar endast inträffa då motorn är riktigt kall, dvs bilen inte körts på flera timmar/dagar. Ju längre tid som gått desto värre symtom verkar det som.

 

5. När bilen stått i flera dagar (2-3) så är det ganska svårt att få igång den. Det tar uppemot 5-10 sekunder innan motorn snurrats igång. Det skulle kunna tyda på urladdat batteri, men jag får inte ihop det som händer under punkt 3 med dåligt batteri...

 

6. Att starta bilen då motorn är varm är inga problem. Den tänder till på sekunden...

 

 

Vet någon vad det kan bero på? Jag är ganska beroende av bilen (pendlar ganska långt), så det skulle inte vara kul om bilen plötsligt la av för gott... 10 mil hemifrån...

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäst att börja med att säga att jag inte kan mycket om bilar.

 

Ett par förslag till felsökning har jag dock, för att helt utesluta att det är något fel på batteriet så kan du dra startkablar till en annan bil vid ett tillfälle när den skulle bete sig konstigt egentligen och om den fortfarade gör det så lä batteriet vara felfritt.

 

Sen en av dom få saker som jag faktiskt vet om bilar, om den har varit strömlös så behöver den stå på tomgång i typ 15 minuter för att ställa in sig ordentligt, det var nån besiktningsman som berättade det för mig när jag hade väldigt ojämn tomgång.

 

2 tips som kanske inte hjälper men i gengäld så kostar dom ingenting heller :thumbsup:

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några frågor som kanske kan ge dig eller mig någon ledtråd:

 

- Hur långt har bilen gått?

- När gjorde du service senast?

- När bytte du luftfilter senast?

- När bytte du tändstift senast?

- När bytte du tändkablar senast?

- Kan du ha fått vatten eller skräp i bensinen?

- Är det en förgasar- eller insprutningsmotor?

- Hur gammalt är batteriet?

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att sammanfatta svaret på dina frågor:

 

Bilen behöver "servas" nu i dagarna (så fort jag hinner). Då är det dags att byta olja, oljefilter, luftfilter och liknande. (Det borde egentligen gjorts något tidigare).

 

Tändstiften... jag har ingen riktig koll på hur ofta de ska bytas? Om jag minns rätt så bytte jag de sommaren 2003. Tändkablar? Det är samma fråga även här. De har inte bytts alls under tiden jag haft bilen, vilket är sedan våren 2001. Jag har som sagt ingen bra koll på hur ofta de delarna ska bytas. Tändstiften byttes t ex ut efter att bilen spydde avgaser under besiktningen, annars hade de nog rostat sönder utan att bli utbytta. :)

 

Bilen har totalt gått en hel del, 194 000 km om jag minns rätt. Batterit är ett Biltema-batteri och har bytts ut för ca 2 vintrar sedan.

 

- Är det en förgasar- eller insprutningsmotor?
Min kunskap om bilar är begränsad, men det är nog en insprutningsmotor. Bilen är en Mondeo, 93-års modell.

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

[inlägget ändrat 2005-04-12 17:03:26 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara lite vad som helst egentligen men det finns en del tämligen enkla åtgärder som du skulle kunna prova:

 

- För att utesluta batteriet kan du göra som Marcus_J föreslår. Vid något tillfälle när du tror att du kommer att få kallstartsproblem så tar du hjälp av någon vänligt sinnad bilägare och ett par startkablar redan från början. Funkar det bra då kan väl batteriet beöva bytas ut. Ett två år gammalt batteri KAN ha gjort sitt. En alternativlösning är att du kopplar in en batteriladdare när du vet att bilen ska stå ett tag. En liten fråga i anslutning till batteriresonemanget: Uppträder dina problem oavsett utetemperatur? Kapaciteten på ett batteri sjunker drastiskt vid sjunkande temperaturer. Det blir extra märkbart om konditionen på batteriet är dålig.

 

- Luftfilter är en annan ofta förbisedd orsak till mystiska problem. Det brukar i och för sig märkas på en högre bensinförbrukning.

 

- Tändtift och tändkablar kan också ge liknande problem som du beskriver. Generellt sett så är det så att många elektriska komponenter funkar bättre när dom är lite varma. Ledningsförmågan blir bättre, oxiderade kontaktpunkter har inte lika stor inverkan mm.

 

- Frågan om förgasar- eller insprutningsmotor ställde jag för att eventuellt kunna ge flera ledtrådar. Alla motorer har någon kallstartsfunktion. På förgasarbilar är det en choke vilken vanligtvis är automatiserad på något sätt. Insprutningsmotorer har något annat som också är automatiskt.

Dessa anordningar spökar ofta men jag kan inte ge någon ledtråd till hur du ska felsöka. Följer du instruktionsbokens anvisningar för "kallstart"? Det brukar ofta vara att man ska trampa gaspedalen i botten och sedan släppa upp den innan man startar. I bland ska tändningen vara på när man gör det och i bland av. Kolla instruktionsboken.

 

Ett bra tips om du håller på och skruvar själv är att köpa en enkel "verstadshandbok" till din bil. Dom finns på Biltema, större mackar och liknande. Dom är gjorda för amatörer och det går att få en hel del tips där. Dom kostar mindre än en timma på verkstaden.

 

Lycka till!

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kondens!

Min förra bil, en Escort 95 med elektronisk tändning, var precis så när den inte hade gått på ett tag. Växlingarna mellan varmt o kallt så här års skapar kondens ända in i motorblocket, fick jag veta. Speciellt som den bodde utomhus med p-värmare.

 

I helgen bettede sig nu-bilen, en Scenic 02 likadant. Den kallastartades efter 8 dagar i ett kallgarage och fick gullas igång på samma sätt. I vanliga fall kommer jag ihåg motorvärmaren, men inte den gången.

 

De råd jag fick om Escorten (och min älskade livskamrat "K-bilen", en Passat -82) var det samma: Ställ inte undan bilen med halv tank eller mindre, det ger kondens förr eller senare. Man ser i luftfiltret om den har hostat, sade man mig. Då har du probs.

 

Råden vidarebefordrade upa...

 

[inlägget ändrat 2005-04-12 22:01:22 av Lars2W2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med dåligt batteri-symptom, menar du då att startmotorn går runt trögt? Det kan isåfall (om det inte är batteriet) bero på oxiderade anslutningar runt startmotorn eller klassikern, jordflätan till motorn. När du kör runt på starten, dör all belysning eller lyser den med full styrka? Om du har såna halvljus som ska slockna när man kör startmotorn så kolla på t.ex. innerbelysningen. Om allt lyser med full styrka så är det dålig kontakt nånstans till startmotorn (kan ju även vara själva startmotorn som är trött). Om lyset flämtar så är det troligen batteriet eller batterikontakterna. Att tomgången är orolig kan ju vara kärvande tomgångsmotor eller så enkelt att insprutningen får hicka p.g.a stora spänningsfall som i sin tur beror på ovan nämnda dåliga jordfläta.

Detta är i allafall dom grejor jag skulle kolla först.

 

[inlägget ändrat 2005-04-12 22:26:14 av PeterLan]

[inlägget ändrat 2005-04-12 22:26:34 av PeterLan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Peter skrev:

 

Med dåligt batteri-symptom, menar du då att startmotorn går runt trögt?

Jag vet inte riktigt om jag är kvalificerad att dra den slutsatsen. Startmotorn verkar gå "tillräckligt", men motorn dras inte igång direkt. Ibland tar det en stund och det krävs hjälp av gaspedalen för att få liv i bilen. Sedan börjar trolleriet då varvtalet går upp och ner, tills motorn slutligen (oftast) stängs av inom de första minuterna om jag inte återigen hjälper till via gaspedalen.

 

Jag har inte märkt något med belysningen, då jag kör på dagtid. Jag ska ta en titt på det.

 

 

Lars2W2 skrev:

 

Kondens!

Min förra bil, en Escort 95 med elektronisk tändning, var precis så när den inte hade gått på ett tag.

Det låter som en möjlig förklaring, eftersom felen verkar inträffa lite när de vill. Jag hade samma fel för ca 5-6 veckor sedan. Det gick dock över, och bilen betedde sig normalt tills för 1-2 veckor sedan. En klassisk amatörfråga: Varför uppkommer kondensen först i år, och aldrig förut?

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga i anslutning till batteriresonemanget: Uppträder dina problem oavsett utetemperatur?
Jag tror nästan det. Det inträffar på morgonen (ca 8-9), men det inträffar även (om inte oftare) då jag ska tillbaka hem dvs på eftermiddagen kl 15-16. Vädret har ju varit fint på sistone, så det är nog inte kyla som är problemet.

 

Luftfilter är en annan ofta förbisedd orsak till mystiska problem. Det brukar i och för sig märkas på en högre bensinförbrukning.
Jag vet inte om jag paranoid på grund av det alltför höga bensinpriset, men det känns faktiskt som att det går åt mer bensin än normalt. :)

 

Jag ska under de närmaste dagarna byta olja, oljefilter och luftfilter samt undersöka tändstiftens kondition och kolla om felen försvinner. Då har jag iaf decimerat antalet felkällor.

 

I annat fall återkommer jag för fler råd. Tackar vänligast för visat intresse.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tändstiften... jag har ingen riktig koll på hur ofta de ska bytas? Om jag minns rätt så bytte jag de sommaren 2003. Tändkablar? Det är samma fråga även här. De har inte bytts alls under tiden jag haft bilen, vilket är sedan våren 2001.

 

Inte undra på att det är problem. Byt stift varje år, kablar vartannat.

 

Batterit är ett Biltema-batteri

 

Biltema har grundmurat dåligt rykte bland bilmekar för sin brist på kvalitet. (Kan själv inte bedöma sanningshalten i det iofs.) Men batterifel är det nog inte, för det brukar yttra sig som så att bilen plötsligt en dag inte vill låta startmotorn gå runt som den ska. Så knuffar man igång den och allt är frid och fröjd tills ett par dagar senare, då samma sak händer. Intervallerna mellan knuff-starterna tätnar på någon vecka tills det en dag är tvärslut, varvid man får byta batteri. Brukar hända när det minst av allt passar kassan, med osviklig precision.

 

Men det första du ska göra är givetvis att serva bilen.

 

Reflektion: Förr i tiden var det lättare att räkna ut var det mekaniska felet satt. Idag blir det mer och mer en fråga om att det är någon datorbox som lagt av. Snart blir väl bilmerkarråden ungefär som de övriga här på Eforum: tanka ner ny drivrutin på nätet och installera om... :-(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför uppkommer kondensen först i år, och aldrig förut?

 

Bilen har gått längre och delarna blivit mer slitna och då blivit mer känslig för fukt.

Prova med STP-Injection trim i tanken. Finns på alla mackar och håller insprutningsmunstyckena och ventiler i motorn rena (Finns en annan STP-flaska,kommer inte ihåg exakta namnet,men ser ut som den ovan nämnda fast med en annan färg på flaskan, som är till för just vid akuta problem som ditt). Sedan gärna K-sprit i tanken för att neutralisera ev. kondens.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kondens uppkommer hela tiden. Kondens är vatten och vatten är tyngre än bensin. Därför lägger sig vattnet i botten på tanken. Utloppet från tanken är vanligtvis placerat en liten bit ovanför botten för att undvika att få in skräp i motorn. Efter ett tag så blir det så mycket vatten att nivån stiger ovanför denna nivå och då kommer vatten in i motorn.

När du kör så skvimpar vattnet och bensinen omkring och blandas till viss del. Resultatet blir att det kommer tillräckligt med bensin för att motorn ska gå tillräckligt bra. Detta upplevs som att motorn går bra när den blivit varm fast det egentligen beror på att bilen rört sig och vattnet har blivit uppblandat i bensinen. Det tar sedan en stunds stillastående innan vattnet sjunkit till botten igen.

 

K-sprit är, som honken64 skriver, ett bra medel mot kondens i bensinen. K-sprit är betydligt billigare än diverse preparat från STP och andra. En liten del K-sprit är numera inblandad i bensinen redan när man tankar så i normalfallet behöver man inte bry sig. Efter en längre tid kan det dock bli för mycket av det goda (vattnet) som kanske är fallet i TicoRomans fall. Då får man ta till intensivvård ett tag. Prova med en chockbehandling genom att hälla i 1 liter K-sprit vid de närmaste tankningarna. Detta är troligtvis över rekommenderad dos på flaskan men motorn tar ingen skada av detta och den kommer inte att gå sämre heller.

Ett tips bara: Häll i K-spriten INNAN du fyller på bensin annars kanske du inte får plats med den.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppföljning på tråden 1:

 

Jag mätte batterispänningen imorse med en Biltema-mätare som ansluts till cigarettändaruttaget. Den visade 12,2 volt (innan bilen startades förstås). Bilen var lite trött vid starten, men startade. Hur låg/hög ska spänningen egentligen vara efter att bilen inte körts på ett dygn?

 

Vid körning är spänningen 14,2-14,3 volt.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, vid ett 12-voltssystem, så ska spänningen givetvis vara 12 volt. Brukar bli lite mer vid körning (uppladdning) förstås.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, vid ett 12-voltssystem, så ska spänningen givetvis vara 12 volt. Brukar bli lite mer vid körning (uppladdning) förstås.
Det är alltså 12-volts batteri jag har [i en Ford Mondeo 1.8i]? :)

 

Som du ser så är jag inte särskilt insatt i det här. Skäms nästan lite....

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under 60-talet övergick samtliga tillverkare av personbilar och mindre bussar och lastbilar från 6 till 12 V. Detta har sedan dess varit standard. Tyngre bussar, lastbilar och maskiner har sedan många år 24V som standard.

På grund av den ökade mängden elektriska komponenter i bilar så är numera 12V egentligen för lite och ledningsstammarna blir för grova för att få plats. Inom en ganska snar framtid kommer 12V-standarden att ersättas. Om jag kommer i håg rätt så pratar man om 48V som ny standard.

 

Som svar på din fråga: Ja, om du har en personbil som inte är eldriven och tillverkad de senaste 40 åren så har du ett 12V-batteri.

 

12V-batteriet består av 6 seriekopplade celler på vardera 2V. Därav de 6 hålen för att fylla på vatten.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du ser så är jag inte särskilt insatt i det här. Skäms nästan lite....

Man måste inte veta hur en bil exakt fungerar, bara för att man är man.

 

Jag drar mig för jämförelsen, men jag drar ändå upp parallellen: datorn. Vissa har intresset, vet hur det fungerar, och kan laga det själv. Andra lämnar helt enkelt in skiten på service. Eller frågar här. :D

 

 

--

Jocke - är inte heller så bra på bilar. Byte av kupéfläktsmotor och lagning av avgasrör hör till min stora bedrifter.

 

It´s a matter of taste - either you got it, or you don´t.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för informationen. Då kan jag utesluta batterit ur felsökningen.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering av läget:

 

Jag har nu bytt olja, oljefilter, luftfilter och tändstift. Det var inte heller några fel på batterit. Det håller spänningen bra.

 

Ingen förändring. :(

 

Någon frågade tidigare om symtomen kunde bero på omgivningstemperaturen (vädret). Det verkar dock inte spela någon roll. Den beter sig likadant en kall morgon som en solig eftermiddag.

 

Någon pratade också om kondens, som kunde uppstå om bensintanken innehöll mindre än en halv tank... bilen beter sig likadant oavsett om jag parkerar över natten med full tank.

 

Angående K-sprit och STP-Injection.. jag köpte för inte så länge sedan en flaska "mirakelmedel" (antar att det är liknande som det som ni föreslår) på Clas Ohlson. Det hjälpte dock inte nämnvärt.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

[inlägget ändrat 2005-04-18 23:54:04 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm.....börjar lura på om det är något elektronikproblem och då blir det kostsamt på verkstad.

 

Fel på tomgångsreglering: Fukt/smuts i kontakten kan man fixa själv billigt annars vid byte av den ca 1000:-. Var den sitter kan du fråga en verkstad eller köpa en bilreparationshandbok.

Har du kollat tändinställning? Om inte så kan man göra det själv med en stroboskoplampa eller åka till verkstad för koll (Inte dyrt)

Fördelarlock och rotor hela och rena? Aldrig bytta?.....byt (Inte dyrt). Var bara nogrann med placering av tändkablarna, så att dom sitter likadant som till den gamla. Ta bort en kabel åt gången och sätt dit på nya vartefter på samma ställe.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-04-19 09:31:33 av honken64]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Baracuda skrev:

Har du provat att byta tändstiften och tändkabelarna?

Tändstiften är bytta igår. Kablarna är inte bytta.

 

honken64 skrev:

Fördelarlock och rotor hela och rena? Aldrig bytta?

"Aldrig" bytta [i alla fall inte 2001-2005].

 

honken64 skrev:

Fel på tomgångsreglering: Fukt/smuts i kontakten kan man fixa själv billigt annars vid byte av den ca 1000:-. Var den sitter kan du fråga en verkstad eller köpa en bilreparationshandbok.

Jag har införskaffat en så kallad Gör-det-självhandbok. Vilken kontakt är det du syftar på?

 

Har du kollat tändinställning? Om inte så kan man göra det själv med en stroboskoplampa eller åka till verkstad för koll (Inte dyrt)
Har ej kollat. Vet i prinicp bara vad en stroboskoplampa är... :) men äger tyvärr inte en :(

 

 

-----

För att komplicera det hela ännu mera så upptäckte jag idag något som väckte vissa frågor. Temperaturvisaren i bilen (som visar tempen "i motorn") visade vad jag uppfattade som konstiga värden.

 

[Jag hoppas att ni orkar läsa.]

 

Efter ca 5 mil på motorväg så såg jag att visaren inte befann sig i normal-fältet. Den var åtminstone 3-4 mm från ("normal") miniminivå (inte särskilt långt ifrån "botten"). Stängde av motorn och väntade ca en minut. Startade bilen och väntade (utan att köra) ytterligare ett par minuter. Temperaturvisaren flyttade sig ganska nära ("normala") max-värdet. En rejäl förflyttning alltså. Under de resterande 4 milen så sjönk visaren snabbt igen för att stanna ungefär på linjen som markerar ("normal") miniminivå.

 

Att döma av den stora förflyttningen så verkar i alla fall visaren må bra. Kan det vara temperatursensorn? (Kan man testa den? Dyrt? Lätt att byta?)

 

* med "normal" menar jag det fältet som är märkt på det sättet.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

 

[inlägget ändrat 2005-04-19 14:33:31 av TicoRoman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har införskaffat en så kallad Gör-det-självhandbok. Vilken kontakt är det du syftar på?

Jag syftar på den kontakt med (troligen,vet ej på Ford) 2st eller fler kablar som skickar styrsignaler för tomgångsreglering,borde finnas i handboken under tändning/insprutning var någonstans den sitter.

 

Att döma av den stora förflyttningen så verkar i alla fall visaren må bra. Kan det vara temperatursensorn? (Kan man testa den? Dyrt? Lätt att byta?)

 

Verkar snarare som termostaten krånglar och det är billigt att byta, ca 100 lappen.

Visst kan man kolla tempgivaren, ta bort kontakten och mät över de 2 stiften. (obs olika värden vid kall resp. varm motor), men det bör stå i handboken var du hittar givaren och värden i Ohm för en frisk givare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Din förvirrade tempmätare kan orsakas av två saker:

 

1 - Något är fel i ditt kylsystem som gör att temperaturen varierar som du beskriver. Detta fel kan vara termostaten, igensatta kanaler eller för lite kylvätska.

 

2 - Fel på givare eller mätare.

 

Jag vet inte hur det ser ut på din Ford men både temeraturmätare och motorreglering (tomgång mm) behöver få temperaturen från motorn på något sätt. Jag skulle inte se det allt för otroligt att det är en gemensam givare för dessa båda funktioner. Var du hittar givaren vet jag inte men det borde framgå av din handbok. Normalt så är givaren av en typ som ändrar motstånd med förändrad temperatur. Värden har jag ingen koll på men det går att testa den med en vanlig ohm-mätare och en kastrull med vatten. Observera att det kommer att rinna ut kylvätska när du skruvar bort givaren.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din förvirrade tempmätare kan orsakas av två saker:

+2

3 - Fel på elkabel från tempgivaren tex om den legat nära motorn och isolering blivit hård och sprucken, skakar och kommer emot motorgods och nollas där.

Det kan lagas med lite sugrör från McDonalds ;)

 

4 - Elfel i instrumentbrädans elavdelning fast då brukar/kan bensinmätaren också vara förvirrad.

 

 

°±°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...