Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverk winXP - win98


peeoo

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har köpt en router, D-link 604 och hoppades på att kunna sätta upp ett lokalt nätverk mellan en winXP maskin och en win98 second edition maskin. JAg körde guiden för konfigurera nätverk på winXP maskinen, satta att jag anslöt via en gateway. Ett alternativ kom där man kunde spara installationen på en diskett för att sedan använda till att installera på nästa maskin. Så jag sparade på disketten och körde den på win98, maskinen startade om och disketten installerade.

 

Problemet är att jag trodde jag skulle kunna se xp maskinen i mappen för nätverk på win98 och se win98maskinen i mappen delade dokument på "den här datorn" men det kunde jag inte och jag kan inte komma på vad jag ska göra!! Jag har sökt här i forumet men jag lyckas inte lösa problemet.

 

Vad kan vara fel? Var i datorn ska mapparna för respektive maskin komma upp? Hur pingar man mellan datorerna så jag kan se om det är någon anslutning mellan dem? Finns det något annat sätt att sätta upp ett nätverk? Kan brandväggen spela in? JAg har slagit ifrån den inbyggda brandväggen på winXP men kör norton firewall på både win98 och winXP.

 

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få

 

Mvh

 

Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pinga:

 

Först ta reda på vilka ip adresser du har på respektive maskin. Jag tror det står i Nätverksanslutningen (typ Status).

 

Sen går du till start/kör akriv cmd tryck enter, då kommer det upp ett fönster, skriv.

 

Ping [ip-adress] (typ 192.168.0.1, brukar vara routern)

 

Du skall alltså sitta på den ena maskinen och pinga den andras IP.

 

Du kan även pinga webadresser typ

 

H:\>ping www.dn.se

 

Pinging www.dn.se [62.119.189.4] with 32 bytes of data:

 

Reply from 62.119.189.4: bytes=32 time<10ms TTL=50

Reply from 62.119.189.4: bytes=32 time<10ms TTL=50

Reply from 62.119.189.4: bytes=32 time=16ms TTL=50

Reply from 62.119.189.4: bytes=32 time<10ms TTL=50

 

Ping statistics for 62.119.189.4:

Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),

Approximate round trip times in milli-seconds:

Minimum = 0ms, Maximum = 16ms, Average = 4ms

 

Kan ju vara en koll på att du har internetkontakt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var i datorn ska mapparna för respektive maskin komma upp?

I Utforskaren längst ner under Mina nätverksplatser - Hela nätverket - Microsoft Windows-nätverk ska arbetsgruppnamnet dyka upp och under den båda datorerna.

 

Hur pingar man mellan datorerna så jag kan se om det är någon anslutning mellan dem?

I Kommandotolken skriver man:

ping 198.168.0.2

fast med den IP-adress som den andra datorn har fått från routern.

 

Kan brandväggen spela in? JAg har slagit ifrån den inbyggda brandväggen på winXP men kör norton firewall på både win98 och winXP.

Under uppsättningen av nätverket så kan det vara lämpligt att slå av Nortons brandväggar för att utröna om felet beror på fel inställning av brandväggen.

 

Samma arbetsgrupp men olika datornamn?

Ibland hjälper det med att ha samma användarnamn och samma lösenord i de två datorerna.

Nätverksprotokollen ska väl också vara precis samma i de båda datorerna.

 

Sedan har D-link en svensk support som ska kunna hjälpa till med den här sortens problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet är att norton firewall är igång, den stoppar netbios sessioner är jag ganska säker på.

 

Var i datorn ska mapparna för respektive maskin komma upp?

 

Nätverket kanske? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få igenom nätverket i Nortons brandvägg (engelsk version) så öppna Norton Firewall, tryck på personal Firewall och den gula knappen Configure.

 

Under flik Networking väljer du Trusted och trycker på Add.

Skriv in IP adressen till den eller dom datorerna du vill tillåta att ta sig igenom brandväggen typ 192.168.0.100 192.168.0.101 osv eller välj att sätta en "Range", alltså ett spann av IP nummer med start på typ 192.168.0.100 och stopp vid 192.168.0.200.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...