Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Tappar primary master

robsta

Recommended Posts

Hej!

Datorn tappar disken efter en stund. Inkopplade på IDE1, cd-läsare på IDE2. Båda som master. Bios uppdaterat. Bara nya delar. Efter att ha låst sig och försök att boota om står i bios:Primary master:None.

Får datorn vila en stund så startar den igen, för att efter 5 min kanske låsa sig igen. Vid reset av CMOS hittar den disken direkt. Inga värmeproblem som skulle kunna orsaka detta.

Tacksam för tips.

/Robban

Är S.M.A.R.T aktiverat på disken?

Händer det här oavsett om du bootar upp den i Windows eller händer det även om den är i Bios en längre tid?

Hej!

S.M.A.R.T *är* aktiverat. Har *inte* fått intrycket av att det bara händer om den är i BIOS en längre tid. Tror du smarten har något med det att göra?

/Robban

Christer Olsson

Vissa maskiner har stöd för viloläge på hårddisken. Kanske är det där problemet uppstår? Dvs att datorn sätter hårddisken i viloläge men att hårddisken av någon anledning inte klarar det?

Kolla även i ev APM/ACPI-inställningar om det finns något som styr hårddisken där.

Leta efter en grej som heter "Delay Ide startup" eller liknande i BIOS, laborera tills du hitter rätt värde. Kommer jag ihåg rätt skall det bota dina symptom, anledningen är om jag kommer ihåg rätt att ibland hinner inte disken spinna upp färdigt innan BIOS letar efter den, då hinner den inte svara och "finns inte". Jag förutsätter att du redan kollat att alla kablar sitter bra och är hela?

Mvh Mikael

[inlägget ändrat 2005-04-12 22:30:04 av Houbi]

Var för snabb att svara på din fråga. Det saknas info för att kunna bättre felsöka.

När låser sig datorn? I operativsystemet eller bios-start av mobo?

Detta känns som ett kabelproblem alt. dåligt nätaggregat om BIOS inte hittar disken efter hängning, kan också vara att hårddisken är död eller på väg att lägga av. Kolla kablar, att de sitter ordentligt och är hela.

Kolla disken med 'Drive Fitness Test' finns på hgst.com

//Mikael

Först och främst tack för alla svar!

Kollade kablarna, kastbytte kablar melland CD och disk, för att se om ev cd'n uppförde sig konstigt. Körde hd diagnostic med testpgm från Samsung. Inga fel. Körde sedan BurnInTest. Inga fel.

I eventloggen, system, fanns spår av diskproblem. Uppgifter om att det faktiskt varit problem, källla atapi och disk tro jag det var och problemet var att enheten på IDE0/.... inte svarade i tid. Men nu har datorn varit igång sedan igår, testat vilo och vänteläge, bootat ett antal ggr. Inga problem. Så jag antar att det trots allt kanske var att IDE-kabeln inte satt ordentligt? Slarvigt. Får se nu när jag komemr hem idag om den gått hela dagen OK.

Mvh Robert :thumbsup:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...