Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3 frågor: skattejämkning, bostadsbidrag & temporärt pass

IDGer

Rekommendera Poster

Har varit i kontakt med de svenska myndigheterna idag. Borde givetvis ha vetat bättre än att ta mig tid att åka dit.. 23 före i kön på RSV och 30 hos försäkringskassan, 2 kassor öppna. Jag vände i samma sekund jag gick in genom dörren.

Så jag frågar här istället, kanske nån har koll. Det är tre frågor (utan inbördes samband!).

Ungefär hur mycket kan jag jämka skattesatsen om jag jobbar 3 månader under ett år med 15 000kr i månaden (sommarjobb)? Söker inte ett exakt svar eftersom jag inte tror det går att få utan kontakt med RSV (det står iaf inte på deras hemsida vad jag kan se), men det kanske finns nån här som sommarjobbat & jämkat tidigare?

Fråga två gäller syrran.. hon ska inte sommarjobba i sommar utan tänker leva på besparingar. Kan hon få bostadsbidrag för sin lägenhet där hon bor själv, om hon har 0:- i inkomst under hela året?

Fråga 3. Mitt pass har försvunnit! Vad kostar ett temporärt och hur snabbt kan man få det? Hade tänkt åka till England på torsdag men nu ser det mörkt ut (ska även nämnas att jag blev av med amerikanskt visum och lite annat.. ouch).

Har förgäves letat på myndigheternas hemsidor men även om de är bättre än öppettider och service då man besöker dem så kan jag inte finna svar på mina frågor.

Tack för hjälpen!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvåan kan jag svara på. Med 0 i inkomst är hon kvalificerad till bostadsbidrag, förutsatt att hon är skriven i lägenheten.

Behöver man pass till England? Jag skulle visserligen inte åka utan för det är vanligt att flygbolagen kräver det. Men står du i valet att stanna hemma eller chansa på att åka så chansa att åka med bara leg tycker jag. Om du nu inte hinner få ett nytt pass altså :)

Jag ändrar mig lite efter att ha läst läxan.

http://www.polisen.se/inter/nodeid=7373&pageversion=1.html

[inlägget ändrat 2005-04-11 18:17:09 av MrB]

Länk till inlägg

Aangående skattejämkningen. Du ansöker om jämkning, SKM beslutar om vilken %-sats som ska gälla. 15.000 i månaden under 3 månader = en årsinkomst på 45.000 = genomsnittlig månadslön på 4.000:-. Om du skatter enlig tabell 30 så är skatte då 804 kronor i månaden dvs ungefär 9600 kronor på ett år. 20-21% skulle då kunna vara ett rimligt antagande att den jämkade skattesatsen kommer att hamna på.

Länk till inlägg

Hej

När det gäller skattejämkning är det inget som DU kan bestämma. Antingen drar arbetsgivare efter tabell eller också har du skaffat ett beslut om skattejämkning, som du lämnar till arbetsgivaren. Blankett bör finnas på skatteverkets hemsida.

Länk till inlägg
När det gäller skattejämkning är det inget som DU kan bestämma

Vad menar du? Man kan ju bestämma om man vill ha skattejämkning eller inte?

Länk till inlägg

Visst, du bestämmer om du vill söka om det eller inte, men beslutet fattas av SKM. Arbetsgivaren har ingen rätt att dra skatt efter andra skattesatser än vad du har på din skattsedel.

Länk till inlägg
När det gäller skattejämkning är det inget som DU kan bestämma. Antingen drar arbetsgivare efter tabell eller också har du skaffat ett beslut om skattejämkning, som du lämnar till arbetsgivaren. Blankett bör finnas på skatteverkets hemsida.

Vem sa att jag själv fick bestämma? Det förstår väl alla att det är RSV som bestämmer hur mycket skatt du ska betala.

Rey.

Länk till inlägg
Arbetsgivaren har ingen rätt att dra skatt efter andra skattesatser än vad du har på din skattsedel.

Jo högre skatt får man alltid dra om man vill.

/Marcus

Länk till inlägg

ang. provisoriskt pass:

Provisoriskt pass

Ett provisoriskt pass är ett pass som utfärdas tillfälligt och som gäller för en specifik resa.

Om du hastigt måste resa och saknar gällande ordinarie pass kan du få ett provisoriskt pass som då gäller för den aktuella resan. Avgiften är samma som för vanligt pass, 270 kronor. Ta med två fotografier och legitimation.

Observera att du måste veta hur länge passet ska vara giltigt och om landet du ska besöka godtar svenskt provisoriskt pass. Uppgifter får du lättast genom att kontakta respektive ambassad eller resebyrå.

Kontakta polisen antingen på din ort eller på flygplatsen.

Länk till inlägg

hehehe ja jag har vid ett antal tillfällen skaffat povisoriska pass och det är ganska pinsamt när tullen skrattar åt dig för att du har ett rosa pass istället för dom fina blåa eller mörkröda som alla andra springer omkring med och försöker se viktiga ut ;)

/Marcus

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...