Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mobila användare i exchange


Per Bäckman

Rekommendera Poster

Per Bäckman

Hej alla,

Problembeskrivning:

Kunden har e-postdomän hos telia utan mx records

Server är en sbs 2003

Jag har försökt att ställa in det så att användarna tar emot e-posten direkt till klienterna (eftersom de har bärbara datorer) via pop3 och levererar in den i påstlådan i exchangeen.

Problemet är att så fort de startar upp klienten så kommer exchangen före i ordningen över epostkonton under inställningarna. Då verkar det som om den utgående posten bara försvinner i tomma intet.

PLS kan någon hjälpa mig. Börjar bli desperat.

Nästa alternativ blir att stänga av exchangen och köra med vanliga pst uppsättning. Då förlorar man ju allt med backup och så.

Hjääälp

Eller är lösningen SMPT-mail och DynDns?

 

 

[inlägget ändrat 2005-04-11 15:02:45 av Per Bäckman]

[inlägget ändrat 2005-04-11 15:09:25 av Per Bäckman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Jag hängde inte riktigt med hur ditt system såg ut, men på din fråga om SMTP-mail så är det klart att föredra framför att låta dina användare poppa hem egen epost. Nu har du dessutom SBS2003 som har en inbyggd POP3-connector, så jag hade i ditt fall (om du inte kan få en SMTP-lösning) föredragit att låta servern ta hem epost via POP3 och låta användarna använda sin Outlook mot Exchange på vanligt sätt. Fördelen är att om (när?) ni går över till en ren SMTP-lösning behöver väldigt lite ändras i systemet, och du slipper därmed troligen en del potentiellt trubbel. Är dessutom Exchangeservern åtkomlig utifrån kan dina användare få full glädje av webbmailen i Exchange!

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...