Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Namn på knappar i Excel?


Oskar Hansson

Rekommendera Poster

Oskar Hansson

Kan man namnge knappar som man skapar i Excel? Jag menar inte själva texten på knappen utan objektets namn.

 

Som default får ju knapparna namn i stil med "Button 1". Jag skulle vilja kunna döpa om dem, men vet inte hur. Hoppas någon kan.

 

 

/Oskar - som utfärdar poängvarning...

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan du det. Tar du upp Properties (Egenskaper) för knappen kan du där ändra namnet. Eller så kan via lite VBA kod ställa om namnet. För grafer och liknande tror jag VBA kod är den enda metoden som kan ändra namnet.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Jag har letat i både Excel och VBA-editorn, men inte hittat egenskaper. Det enda jag har hittat är "Formatera kontroll" när man högerklickar på knappen, men där kan jag inte ändra namnet. Kan du förklara ännu enklare...?

 

Jag kunde iaf ändra namn med "Name" i VBA, och det går nog lika bra i det här fallet.

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det hela beror lite på vad vi pratar om.

 

menar du VBA-kontroller på arbetsbladet så räcker det med att högerklicka på dem på arbetsbladet och ta upp egenskaper. Du får då upp en tabell med egenskaper i ett eget fönster. Detta gäller då om du är i design-läge för VBA, annars händer inget om du högerklickar på en knapp. Om du har uppe arbetsfältet för VBA-kontroller kan du även klicka på "den lilla handen som håller i ett dokument" som finns till höger om design-läges-knappen.

 

Om vi pratar Forms på arbetsbladet vet jag inte.

 

Pratar vi formulär (UserForm) skapade inom VBA så ska det fungera likadant som VBA-objekt på arbetsbladet. ta upp propertise/egenskaper och ändra namnet.

 

Eller så kan som sagt anropa ditt objekt med VBA och ställa om namnet, men det är lite omständigt och onödigt komplicerat.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Egentligen vet jag inte vad vi pratar om.. :)

 

Jag har skapat en knapp med verktygsfältet "Formulär" i ett kalkylblad i Excel. På den knappen har jag inte lyckats få upp egenskaper där man kan ändra namn.

 

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Formulär" är en form av ActiveX kontroll som senare versioner av Excel stöder. De har i princip samma funktionalitet som VBA-knappar som skapas via verktygsfältet VBA men jag finner VBA-kontrollerna lättare att använda om de ska hanteras i VBA.

 

Så byt till VBA kontroller om du vill byta namn på dem.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

"Råkade" hitta hur man ändrade namn på knapparna. Det var ju bara att skriva in det i namnrutan (den under typsnittet i Excel). Alltför simpelt...

 

Men jag får väl lära mig lite om VBA-kontroller om det nu var mkt smidigare.

 

Tack för hjälpen iaf!

 

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hah! Det fick du poäng för Oskar.

Spanade runt själv i Excel men hittade inget. Att det ska vara så enkelt ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hah! säger jag med. Tänkte inte på att titta där, är alltför "van" vid VBA-knapparna.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Ojdå! Fler än jag som inte visste det...

 

Tack för poängen! :)

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...