Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ersättningsmoderkort


kalle2345

Rekommendera Poster

Har en äldre högklassig dator som funkat bra och som jag gillar.

Använder den till mindre krävande uppgifter i nätverket.

 

Moderkortet har gett upp och de nya passar ej i detta Compaq kabinett.

Det är en 800 CPU med 133 bus på kortet.

 

Jag skulle vilja få tag i ett ersättningskort som också har Firewire och USB

och LAN inbyggt. Jag har förstått att Compaqs kabinett gör det svårt att hitta ett kort som enkelt passar rätt i.

Tänker använda allt annat som jag redan har i kortväg på det nya moderkortet.

 

Någon som kan ge mig hjälp vad jag skall leta efter och vad det är på korten som inte passar i Compaqkabinettet?

Är det ATX kort jag skall ha?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Compaq och andra märkesdatorer tenderar att ha små egenheter som gör det svårt/omöjligt att hitta just ersättningsmoderkort, även om de passar är chansen stor att de inte fungerar ihop med det nätaggregat som sitter i burken.

 

Vore jag du skulle jag skrota chassit och köpa ett nytt, den ökade valfriheten när det gäller val av moderkort kommer med rätt stor sannolikhet att göra att du hittar ett bättre moderkort för mindre pengar (inkl lådan).

Ditt största problem blir nog att hitta något som fungerar bra med de rätt antika komponenterna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att köpa nya PC delar och bygga ihop en ny dator.

Jag kommer däremot inte att skrota den gamla därför att kabinettet är av ganska hög klass, tillhörande kort är inte antika, exvis Soundblaster Live Value och Nvidia TNT 64Mb. Det duger till det mesta utan de nyaste spelen och avancerad grafikproduktion.

Datorn var en värstingvariant när den var ny, den känns helt enkelt för bra för att bara kastas. Jag har också en del äldre antika burkar. Compaqen är inte inräknad här.

 

Min tanke är att om jag nu lyckas hitta ett moderkort som passar i kabinettet så har jag ytterligare en hyfsad dator i mitt nätverk

detta också till ett förmodligen ganska lågt pris.

Jag har hört talas om Compaqs icke passande nätdelar.

Min förhoppning är att någon person råkat ut för liknande och kan vägleda mig rätt.

 

Kanske tips om sajter som säljer, eller tillverkare som kan ha passande kort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...