Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Lotteri

weavex

Recommended Posts

Hej!

Jag har en funktion som drar slumpmässigt några nummer från en lista med nummer och namn.

Då använder jag detta för att dra nummer:

=SLUMP.MELLAN(Namn!A4;Namn!A103)

Detta använder jag i fyra kolumner för att få fyra vinnare. Men då kan ju man vinna flera priser, ex. 1:a och 2:a pris. Det vill ja inte. Man ska bara kunna vinna en gång.

Detta använder jag för att få fram vilket namn som vunnit:

=INDEX(Namn!B4:B103;PASSA(B18;Namn!A4:A103;0);1)

Hoppas ni kan komma på nått man kan göra.

//Patrik

XLDennis har ett exempel med unika slumpade tal, vilket jag tror är vad du är efter. Hans exemepel kräver att du tillåter cirkelreferenser i din arbetsbok.

Se

http://www.xldennis.com/cirkel.htm

Mitt på sidan finner du:

Slumpa fram unika tal

Ibland kan det vara önskvärt att slumpa fram unika tal ur en förutbestämd talserie.

Exemplet (se bild nedan) ska slumpa fram 5 unika tal ur en serie mellan 1 - 10.

För att få denna funktion att fungera behöver vi skapa en kontrollista i kolumn B.

Formeln i cell B2, som kopieras nedåt i kolumnen, är:

* =ANTAL.OM($A$2:$A$6;A2)

I kolumn A används följande formel:

* =OM(SUMMA($B$2:$B$6)<>5;HELTAL(SLUMP()*10+1);A2)

För att XL ska slumpa fram nya unika tal behöver vi aktivera en cell i kontrollistan. Det sker enklast genom att trycka på F2-tangenten och därefter på ENTER-tangenten.

Edit:

Verkar fungera, men ska nog inte appliceras på alltför många tal. Då är det nog snarare en VBA rutin som krävs.

/T

[inlägget ändrat 2005-04-10 13:18:59 av Monshi]

[inlägget ändrat 2005-04-10 13:20:36 av Monshi]

Jag har testat det och det går ju bra med några tal.

Men jag har 1-122 tal som ska slumpas till ett antal vinster och siffran ska ju vara unik.

Vad menar du med att man kan skapa en "VBA rutin"?

Japp, 1-122 tal blir nog lite många. Blir många iterationer om man ska nyttja den där rutinen. Eller ska du ha ut litet antal tal ur mängden 1-122? Upp till 20-30 tal borde den där fungera ganska bra.

VBA är Excels programmeringsspråk och där kan man skapa något lite mer flexibelt.

Men kanske jag har en mycket enkel lösning...

I kolumn A skriv ned din möjliga lottvärden.

I kolumn B skiv in formeln SLUMP().

När du vill slumpa om din tabell, din lottlista, sortera bara dina två tabeller efter kolumn B och ta ute de översa värdena i kolumn A som din vinstvärden.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...