Just nu i M3-nätverket
Jump to content

DataGrid och tabeller.

Coffer

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har en lite mer nyfiken fråga den här gången. En DataGrid genererar ju "by default" en tabell som den strukturerar upp innehållet i, vid hämtning av innehåll ur en databas. Allt väl så långt. Men om man nu inte vill att den skall generera en tabell, utan ett system av "divar", hur gör man då?

Jag brukar ofta följa microsoftutvecklares .NET-bloggar. Har lagt märke till att de ytterst sällan har tabeller i sidkoderna, utan uteslutande divar. Hur är det möjligt, när informationen (vad jag vet) hämtas ur databasen med hjälp av en DataGrid?

Tacksam för svar.

MVH

// Kristofer Gisslén

Bellfalasch

Nu är jag lite ny på ASP.net men skriver ändå.

DataGriden innehåller ju datat så de borde ju med enkelthet kunna plocka ut datan och lägga den i div-taggarna. Mitt tips är att du kollar koden lite mer. Skriver de bara ut gridden så måste det vara nån inställning först. Men jag antar att de binder datat och sen skriver ut det inom div-taggarna.

I övrigt om man ska skriva modern och korrekt HTML så är det bara XHTML som gäller och där får tabeller endast användas för att lista massa data. Så t.ex. att lista tio nyheter, senaste uppdateringen eller foruminlägg är inget för tabeller. Iofs är det ett helt nytt tänkande så det kan man vänta med om man inte orkar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...