Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Special tecken


Grains

Rekommendera Poster

Hej. Jag började nydligen spela starcraft (pc-spel) och upptäcket att om man håller inne "alt" och knappar in siffror samtidigt kan man få fram alla möjliga tecken som finns.

 

Vad jag nu undrar är vad detta är för något och om det kanske finns en lista/översättare för de olika tecknen.

 

//Templar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det heter ascii det har inget med spelet Starcraft att göra.

 

alt+siffor på den numeriska delen av tangenbordet genererar tecken jag inte fattar mig på :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här skriver du tecken som inte finns på tangentbordet:

 

Håll ALT-tangenten nedtryckt och tryck på de tangenter på det numeriska tangentbordet som representerar decimalkodsvärdet för det tecken du vill skriva.

Släpp ALT-tangenten när du är klar.

Windows skapar de tecken du har angett.

 

Obs!

 

Om du börjar med att ange 0 uppfattas värdet som en kodpunkt eller ett teckenvärde i det aktuella inmatningsspråket. Exempel: om det aktuella inmatningsspråket är engelska (amerikansk) (teckentabell 1252: Windows Latin-1), och du trycker på ALT-tangenten och sedan anger 0163 på det numeriska tangentbordet, får du tecknet £ (U+00A3). Om det aktuella inmatningsspråket är ryska (teckentabell 1251: Windows Cyrillic) och du trycker på samma tangenter, får du den kyrilliska versalen JE (U+0408).

Om du börjar med att ange en siffra från 1 till 9 uppfattas värdet som en kodpunkt i systemets OEM-teckentabell. Resultatet varierar beroende på Windows systeminställning i Nationella inställningar på Kontrollpanelen. Exempel: om systeminställningen är engelska (amerikansk), teckentabellen är 437 (MS-DOS Latin US) och du trycker på ALT-tangenten och anger 163 på det numeriska tangentbordet, får du tecknet ú (U+00FA, det gemena latinska tecknet U med akut accent). Om systemspråket är grekiska (OEM-teckentabellen 737 MS-DOS Greek) och du anger samma siffror, får du det gemena grekiska tecknet MU (U+03BC).

 

Ovanstående är hämtat från hjälptexten i XP.

ASCII = American Standard Code for Information Interchange

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 years later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...