Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn hänger sig efter installation av XP


Kitten

Rekommendera Poster

Har en gammal dator (nr 1) och en nyköpt begagnad (nr2) som hade en tom 40GB hd när jag köpte den, men som jag nu bytt ut till en på 200GB.

 

Dator2 funkade perfekt när jag fick den, sedan jag formaterat dess tomma 40GB-hårddisk och installerat XP-Pro-SP2-swe på denna. Så köpte jag 200GB-disken också och använde som lagringsutrymme medan jag sorterade och flyttade en massa data från dator1's hårddiskar (till 200GB-hårddisken och tillbaka igen till dator1). Allt gick bra.

 

Sedan tömde jag 200GB-hårddisken, formaterade den och installerade samma XP igen som jag redan satt in på dess befintliga 40GBhd (nu uttagen) och byglade om den till master. När jag nu startar dator2 kör XP igång efter att jag loggat in: skrivbordet med ikoner kommer fram och jag kan gå in i startmenyn etc. Jag får meddelande att det inte finns något antivirus-program installerat men i bästa fall hinner jag bara sätta i skivan med ett sådant i CD'n innan allt hänger sig, ofta bara några tiotals sekunder efter uppstart. Datorn reagerar inte på några kommandon, inte ens ctrl-alt-delete, utan måste stängas via strömbrytaren... Samma problem uppstår om jag istället försöker starta på 40GB-hd'n som nyss funkade klanderfritt...

 

Eftersom jag virusscannat båda diskarna i dator1 (med fullt uppdaterat antivirusprogram) utan resultat förstår jag inte hur t.ex. ett virus skulle ha kunnat slinka in. Kan jag ha fått något slags virus som sätter sig typ i RAM eller i någonstans i moderkortet? Någon som har tips?

 

Tacksam för hjälp!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Drog du nätverkskabeln (vid innehavande av bredband) innan du installerade XP?

 

Om du inte gjorde detta, så är det inte alls omöjligt att du fått in både virus och maskar i systemet.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, jag tror det... Nätverkskabeln sitter nämligen i dator1... men säg nu att jag hade hårddisken i dator1 med kabeln ansluten, hur kan jag fixa problemet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Kitten skrev:

Hmmm, jag tror det... Nätverkskabeln sitter nämligen i dator1... men säg nu att jag hade hårddisken i dator1 med kabeln ansluten, hur kan jag fixa problemet?

 

Du låter osäker.

Kör flera olika antivirusprogram och se. Alla antivirusprogram fixar inte alla virus och trojaner. Kör även några online alternativ.

 

Panda har en version online:

http://www.pandasoftware.com/products/activescan/com/activescan_principal.htm

 

Trendmicro Housecall en annan:

http://housecall.trendmicro.com/

 

Dyker där upp några konstiga rutor som räknar ned från 60 sek?

I så fall kan du ha fått in Sasser t ex. Om du nu inte drog nätverkskabeln.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för förslagen!

 

Problemet är bara att jag ju inte får igång dator2 mer än några sekunder innan den hänger sig... Så jag förstår inte hur jag ska kunna köra olika antivirusprogram på den?

 

Eller menar du kanske att jag ska börja med att återigen kolla dator1 (trots att den verkar funka precis som den ska) och sedan ta ut diskarna ur dator 2 och virusscanna dem en i sänder i en garanterat ren dator1?

 

(Ett litet klarläggande: Dator2 har jag garanterat inte haft uppkopplad mot nätverkskabeln, men jag kan ha haft dess oskyddade hårddisk(ar) tillfälligt över i dator1 medan nätverkskabeln satt i på denna)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Eller menar du kanske att jag ska börja med att återigen kolla dator1 (trots att den verkar funka precis som den ska) och sedan ta ut diskarna ur dator 2 och virusscanna dem en i sänder i en garanterat ren dator1?

 

Kom att tänka på en annan sak.

När du installerade XP på dina datorer.

Installerade du då XP i den dator där du tänkt köra XP slutligen?

 

Om du t ex installerade XP på en hårddisk i en dator och sedan flyttade den hårddisken över till nästa dator och körde igång. I så fall kan det kanske vara orsaken till dina problem.

 

XP letar som en tok efter motsvarande hårdvara och moderkort i den datorn där du nu flyttat över hårddisken till. Det lär nog bli en smärre chock om du kollar enhetshanteraren. Där lär du hitta mängder med utropstecken och varningstrianglar.

 

Hängde inte med riktigt i ditt resonemang i huvudinlägget. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller menar du kanske att jag ska börja med att återigen kolla dator1 (trots att den verkar funka precis som den ska) och sedan ta ut diskarna ur dator 2 och virusscanna dem en i sänder i en garanterat ren dator1?

Ja, att skanna dator1 med diskarna från dator2 istoppade låter som ett bra alternativ om du misstänker virus.

 

Det kan ju också vara något mer hårdvarubetonat fel i dator2. Du kan ju ha råkat komma åt så någon sladd har lossnat när du hållit på med diskarna eller inte varit ordentligt jordad etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu har jag skannat diskarna efter alla konstens regler: online på både Panda och Trendmicro Housecall, samt med hjälp av mitt eget installerade McAfee. Inga virus hittades!

 

En kompis sa att man kan ha virus på andra ställen i datorn än hårddisken, t.ex. i bootsektorn. Hur gör jag för att kolla sådant utan att ha en hårddisk installerad?!? (för nu vågar jag inte sätta in hårddisken förrän jag är säker på att inga virus finns)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
En kompis sa att man kan ha virus på andra ställen i datorn än hårddisken, t.ex. i bootsektorn. Hur gör jag för att kolla sådant utan att ha en hårddisk installerad?!? (för nu vågar jag inte sätta in hårddisken förrän jag är säker på att inga virus finns)

 

Stenåldervirus vill jag mena, men okej. :-)

 

http://www.thocp.net/reference/virus/what_is_a_virus.htm

 

http://www.madchat.org/vxdevl/vxmags/hh01/gwar.txz

 

Bootsector viruses are the classics under the viruses. A Bootsector virus settles itself onto a floppy's or hard disk Bootsector, a specific track on a disk where the operating system finds the information to start your machine's operating system or make itself known to you machine (ID). During the 80's a Bootsector virus was a real pest on Amiga and Commodore 64 computers. Easy to remove but a nuisance, and very virulent sometimes too. When a Bootsector virus had infected your disk the machine either froze or the floppy was no longer usable until you removed the virus. Sometimes even the spare Bootsector was overwritten and then your info could only be salvaged with the help of a recovery program,

 

Scrolla ned en bit på den här sidan så finns lite tips hur man blir av med det:

http://www.experts-exchange.com/Security/Q_21253813.html

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...