Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

tangentbordet har löpt amok


hervelkors

Rekommendera Poster

skriver nu frånskärmtangentbordet. vanliga är knäppt. om jag tex trycker på tangenten q så skrivs qwer ut. u blir rui osv. vissa tangenter funkar inte alls. hjälp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

Kolla detta: Kontrollpanelen->Nationella inställningar och språkinställningar->Fliken Språk->Information. Här bör Standardinmatningsspråk vara Svenska. (Om det är svenska du vill ha).

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat med ett annat tangentbord eller så enkelt som att dra ur kontakten till tangentbordet och sätta in den igen. Virus är inte det första jag misstänker i detta fall. Trasigt tangentbord eller taskig kontakt låter mera troligt.

Vad är det för tangentbord du har? PS/2, USB, Bluetooth????

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har svenska som standard. PS/2 har jag. kan detta bero på att man spillt nåt, borde inte bara vissa tangenter bli konstiga då.,

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har spillt något (läsk eller något annat sött) i tangentbordet så kan nog vad som helst hända.

Det kan gå att rädda med mycket vatten. Tag bort eventuella batterier och tag tangentbordet till duschen. Spola massor av ljummet vatten i det och låt det torka några dar så kanske det börjar att funka igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tangentbord är inte dyra idag. Om man bortser från de hypade med mängder av funktioner. Jag skulle nog köpt ett nytt istället för att kladda med vatten och annat. Fast det är vad jag skulle gjort, förstås. :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spillde ut en kopp kaffe över tangentbordet en gång och det betedde sig ungefär som ditt gör nu.

 

Funkade jättebra igen efter att ha tvättat rent både ut och invändigt med vatten och vanligt diskmedel, lät det sedan torka ett dygn.

 

Detta var alltså ett vanligt PS/2 tangentbord.

Trådlösa och multimediatangentbord med en massa extraknappar innehåller en hel del avancerad elektronik så såna är nog kanske inte lika lätta att rädda.

 

[inlägget ändrat 2005-04-09 19:20:24 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inger Maryissa
Thomas1 skrev:

Det kan gå att rädda med mycket vatten. Tag bort eventuella batterier och tag tangentbordet till duschen. Spola massor av ljummet vatten i det och låt det torka några dar så kanske det börjar att funka igen.

 

Först tänkte jag, detta måste vara ett försenat april skämt:

- spola tangentbordet i vatten.....jag blev riktigt förskräckt....

:)

 

Men sedan skrev andra också här att man kunde tvätta det med vatten,

så nu måste jag ju tro dig ;-)

 

Om jag skulle spilla något på mitt, så vet jag nu vad jag ska göra ;-)

Det här var ju bra att veta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktiga med elektronik är att om man gör som Thomas1 säger inte pluggar in tangentbordet direkt efter att man sköljt av det.

 

Man måste låta det vara helt torrt innan det används igen annars blir det kortslutning direkt.

 

Mitt tangenbort kostade 79kr på Clas Ohlsson inte så farligt och det fungerar hur bra som helst :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...