Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Data-DVD problem!


ToNyNot

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har en "LG DVD-ROM DRD8160B" och jag kan inte få igång några DATA-DVD-skivor...(spel) alltså dvdn hittar ingen skiva när jag sätter i en DVD-skiva som innehåller DATA. Beror de här på att min DVD-spelare är för gammal eller att jag inte har rätt firmware?

 

Om detta beror på firmware skulle jag vilja veta hur man installerar en ny firmware på dvdn eftersom de står en massa varningstexter om att nått kan bli flashat...så jag vågade inte "prova" och installera firmware som jag hittat till min DVD.

 

Vore Tacksam för svar

 

(är nybörjare)

 

// T

 

[inlägget ändrat 2005-04-09 01:05:13 av ToNyNot]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

Vissa DVD-spelare har problem med en del skivmärken. Jag skulle tro att din DVD inte klarar av att läsa den skivtyp du använder. En ny firmware brukar lösa just sådana problem.

Alla varningar som du ser skriver dom ut för att dom ska slippa alla garantianspråk om något går fel. För visst kan det gå fel. Om det går fel så är det troligen bara att köpa en ny DVD-spelare.

 

Det är viktigt att du väljer en firmware till din DVD och att du inte avbryter uppdateringen när den har startat. Hur man gör finns det alltid info om på sidan där du hämtar din firmware. Många uppdateringar går att göra direkt i Windows, men en del kräver att man gör en diskett och uppdaterar via denna.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu en uppdatering här i en fil på datorn, är de bara och köra den eller måste jag dra ner den på diskett och sen köra programet?

 

// T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag sa så skiljer det mellan dom olika fabrikaten. Du kan prova att klicka på uppdateringen och se vad som händer. Antingen så startar den eller så kommer den att fråga efter en diskett.

 

Lycka till

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay, så här står de i readme-filen

 

"Prior to upgrading to Windows 2000/ME/XP

 

Note: If you have Windows 2000, ME, or XP already installed, you will need to create a bootable disk from another operating system like DOS, Win95 or Win98 in order to process this firmware update. Follow the steps below. After the bootable disk is created and the files are extracted to the bootable disk, follow the steps starting

 

1. Place: A blank floppy diskette in your 3.5¡± disk drive A:

2. Double-Click: My Computer Icon on your desktop

3. Right-Click: The drive letter that is the 3.5¡± drive.

4. Choose : Format.

5. Choose: Copy System Files Only, Click OK.

6. Download the Firmware and Execution file to the same folder(ex: c:\>temp)

7. Copy: The Firmware and Execution file to the new folppy diskette

8. Let: The PC Make the disk bootable.

9. Re-Boot your PC with the bootable disk in Drive A: (Note: you may need to change your boot sequence

in the CMOS Setup in order to boot to drive A. Please see your motherboard manual for instructions or

contact your PC manufacture for instructions on changing the boot sequence.)

10. At the A:\>xferd5 d5lgf65b(not include extension name) then press enter.

 

IMPORTANT- DO NOT INTERFERE WITH THE DRIVE DURING THIS PROCESS.

 

When the UPGRADE is complete the screen should indicate FIRMWARE UPDATE SUCCESSFUL.

Remove the bootable disk and Re-boot your PC.

 

NOTICE

 

1.You have to cd-rw drive connect to secondary master alone.

2.Don't touch while F/ware upgrading

3.If it happen to problem when you upgrade to F/ware,it is that your

resposibility.

Because of you are mistake F/Ware upgrade

Therefore you must be care for F/Ware upgrade."

 

De står alltså att jag måste fixa en "bootable disk" vad menas med de och hur gör jag detta?

 

plus att de står att den här firmware är till en CD-RW? Vilket det här inte är! Men uppdateringen är till DRD 8160b som min DVD heter? Fattar noll just nu. Ledsen men jag e ju en nybörjare!

 

// T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har formaterat en diskett nu och lagt över filerna på den.

 

Ska jag nu starta om datorn med disketten i...eller ska ja göra något annat innan jag gör de?

 

Kan datorn skadas om jag gör nåt fel? Eller är de bara DVDn som skadas?

 

ps. Gör inget om DVD:n pajar eftersom jag kommer köpa en ny spelare snart...men skulle va sweet om de här funka så jag kunde spela mitt nyinköpta spel! =)

 

/ T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

Är det denna firmware som du har laddat ner.

 

"http://se.lgservice.com/jsp/common/download.jsp?DOC_ID=KRSWL000012655&FILE_NAME=KRSWL000012655-b1-a1.exe&ORIGINAL_NAME_b1_a1=DRD-8160b101(E).exe&FILE_GUBUN=B"

 

OBS: Jag får inte länken att fungera som den ska. Det blir en massa prickar där din DVD ska stå.

 

Du får absolut ente ladda ned någon firmware till din DVD om du inte är säker på att du har rätt firmware.

 

Den jag har länkat till verkar vara den rätta baserat på dina uppgifter.

LG DVD-ROM DRD8160B

 

[inlägget ändrat 2005-04-09 17:36:26 av Thomas1]

[inlägget ändrat 2005-04-09 17:37:59 av Thomas1]

[inlägget ändrat 2005-04-09 17:40:03 av Thomas1]

[inlägget ändrat 2005-04-09 17:41:36 av Thomas1]

[inlägget ändrat 2005-04-09 17:44:29 av Thomas1]

[inlägget ändrat 2005-04-09 18:07:19 av Thomas1]

[inlägget ändrat 2005-04-09 18:08:04 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en mailadress. Jag kan maila över länken åt dej. Versionen jag hittade funkar i Windows utan diskett.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas!

 

Ledsen men jag hittar inte firmwaren som du skicka. Får upp en .JSP-fil och vet inte hur jag ska öppna den, eller e de uppgraderingen som ska in i diketten eller?

 

Var på LG´s hemsida hittade du uppgraderingen? Har försökt och leta men hittar inget.

 

// T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp mannen!! Tänkte bara säga de, stort av dig och hjälpa stackars "sopor" som inte kan nåt...hehe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag satte länken inom situationstecken så syns hela. Kopiera den och klistra in den i din webbläsare. Denna firmware verkar funka direkt i Windows.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länken är skickad till din mail. Nu är det dags att börja dricka öl.

 

Hej då

 

Mvh Thomas

 

[inlägget ändrat 2005-04-09 18:20:53 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De va den firmwear som jag hade!!

 

Den gick inte och köra direkt i windows...utan måste spara den på en diskett och starta om datorn från den, på nåt vis!

 

Skickade med en bit av readme-filen förut.

 

Är de bara och stoppa filerna i en diskett och starta om datorn med disketten i??

 

/ T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...