Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jamba.se


Ö     .

Rekommendera Poster

Hej kära kunskapskälla!

 

 

Jag har en yngre vän som beställt tjänster från jamba.se

 

http://www.jamba.se/jiw/footer/terms.do?XY=QlbYL0HA03|1404081791084699081/168428326/6/8301/8301/8302/8302/8301/-1&co=SE&la=sv

 

Jamba har dragit pengar från hennes mobil, men ingenting har fungerat som det ska. Jag påpekade för henne att enligt avtalet så drar jamba månadsvis pengar, oavsett ifall man laddar ner några ringsignaler eller bilder.

 

 

MEN eftersom hon är under 18 borde avtalet vara ogilgit, och hon bör kunna få sina pegnar tillbaka? (de som jamba har tagit, men inte opertörskonstnaden)

 

http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=622&lngArticleId=4075

 

 

Jamba är för övrigt ett företag som sysslar med att lura ungdomar, så jag vill varna starkt för det.

 

 

Go'kväll

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Jamba är för övrigt ett företag som sysslar med att lura ungdomar

Finns det någon av dessa typer av sajter som inte går ut på att lura av ungdomar pengar?

 

Men till saken, som du säger så står det klart och tydligt i deras egna villkor under punkt 2 att "För att använda tjänsterna måste du ha fyllt 18 år eller ha målsmans tillstånd. I annat fall är avtalet är ogiltigt."

 

Vidare står under punkt 8:

"Uppsägning sker genom att du skickar ett SMS med texten "STOPP" till 72525, ringer till kundtjänst på 0770 93 05 00, genom e-post till info@jamba.se eller via www.jamba.se under "Mitt Jamba". Abonnemanget upphör omgående och träder i kraft med omedelbar verkan efter mottagandet av din uppsägning."

 

Så det borde väl bara vara att följa de instruktionerna och om de inte avslutar kontot och debiteringarna så ringer hon och åberopar punkt 2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det borde väl bara vara att följa de instruktionerna och om de inte avslutar kontot och debiteringarna så ringer hon och åberopar punkt 2

 

Frågeställningen var:

Avtalet borde ju vara ogiltigt från början, och de 30 kronor som redan dragits borde ju hon få tillbaka.

 

 

Jag skiter i de 30 kronorna, men jag hatar denna typ av företag så mycket. Har mailat jamba o frågat vad dom gör åt saken. få se när jag får svar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skiter i de 30 kronorna, men jag hatar denna typ av företag så mycket. Har mailat jamba o frågat vad dom gör åt saken. få se när jag får svar.

 

Det kommer knappast att gå. personen måste ha godkänt avtalet och dessutom kanske det inte äör olagligt. personer över 16 har rätt att förfogade över egen inkomst. 30 kr är inte orimligt då

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, Jamba hade en annons på buzz (http://buzz.bazooka.se/) Jag hittar den tyvärr inte längre, kanske de tagit bort den???

 

Senast jag såg den hade dn 319 tummened och lite mer än hundra negativa kommentarer. Medianen i åsikterna i kommentarerna låg någonstans mellan hatar och tycker mycket illa om Jamba.

 

Vilka äger Jamba? Någon som vet? Har för mig att MTV har fått kritik angående försäljning av ringsignaler. Indirekt kopplade jag då ihop Jamba med MTV men jag hoppas jag har fel.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2005-04-08 22:07:25 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Ryser!

 

Gjorde misstaget att skicka efter en, notera en, ringsignal därifrån. Drog på mig deras skräpabonnemang på 30 spänn/månad, och hade ett rent helsicke att bli kvitt det här Jamba en, två månader framåt. Konfronterade min teleoperatör flera gånger och ringde Jambas kundtjänst där jag inte kom fram.

 

Efter mycket om och men blev jag av med det hela till slut. Lyckades till slut inaktivera det hela via deras automatiska kundtjänst. Det var det enda sättet att nå Jamba. Försökte sedan få det hela bekräftat via mail till Jamba. Det gick också fram och blev besvarat. De hade inte mig längre i sina loggar.

 

För säkerhetsskull skrev jag upp när jag sade upp det hela och lusläste mina telefonräkningar några månader framåt.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Anjuna Moon skrev:

Måste man inte någonstans vid registreringen uppge sin ålder?

 

Nepp, det mesta beställer du via mobilen med kod på ringsignalen/bakgrunden. Du får tillsänt dig ett nummer, tror jag. Med numret bekräftar du det hela och får tillsänt dig din ringsignal/bakgrund. Klart!

 

Nu har du fått deras abonnemang på köpet. Gratulerar! :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Nepp, det mesta beställer du via mobilen med kod på ringsignalen/bakgrunden. Du får tillsänt dig ett nummer, tror jag. Med numret bekräftar du det hela och får tillsänt dig din ringsignal/bakgrund. Klart!

 

Nu har du fått deras abonnemang på köpet. Gratulerar! :-)

Mmm, det är illa måste jag säga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Monshi skrev:

Vilka äger Jamba? Någon som vet? Har för mig att MTV har fått kritik angående försäljning av ringsignaler. Indirekt kopplade jag då ihop Jamba med MTV men jag hoppas jag har fel.

 

VeriSign är ägare till Jamba:

http://www.idg.se/ArticlePages/20040526/1019236_IW/20040526101923_IW.dbp.asp

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Anjuna Moon skrev:

Mmm, det är illa måste jag säga.

 

Ja, det är verkligen illa.

 

Så här står det i deras avtal på sidan:

 

http://www.jamba.se/jiw/footer/terms.do?XY=Qlbtlv6HcV|5533867500878476999/168428331/6/8301/8301/8302/8302/8301/-1&co=SE&la=sv

 

För att använda tjänsterna måste du ha fyllt 18 år eller ha målsmans tillstånd. I annat fall är avtalet är ogiltigt.

 

Frågan är hur fanken det går hem om ungdomar under 18 år beställer via TV-reklam och mobilen?

 

Målsman har inte en chans att godkänna det hela då. Morsan och farsan har inte med det att göra, tycker väl ungdomarna. De flesta äger ju en mobil idag med kontantkort allt som oftast.

 

Jag skickade efter min signal via deras TV-reklam.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Pinsamt också att ett företag som Verisign äger detta, som borde föregå med gott exempel vad gäller verifiering av användare vid betaltjänster

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för ditt mail!

 

Vi behöver hennes mobilnummer för att kunna se om hon är kund hos oss.

 

Vi skickar ut ersättningen per post.

 

Med vänliga hälsningar

 

Jamba! Kundtjänst

 

 

Svar från supporten.

Tänka sig ... kan de verkligen vara så snälla eller är det nåt lurt..?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar från supporten.

Tänka sig ... kan de verkligen vara så snälla eller är det nåt lurt..?

 

Förmodligen är de väldigt väl medvetna om vad de gör, så när någon säger att såhär borde ni inte göra så vill de bara ha allting löst så snabbt som möjligt med så lite väsen som möjligt. Mina tankar.

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

"Det kommer knappast att gå. personen måste ha godkänt avtalet och dessutom kanske det inte äör olagligt. personer över 16 har rätt att förfogade över egen inkomst. 30 kr är inte orimligt då"

 

Förtydligande

 

Det är sant att personer över 16 år har rätt att förfoga över sin egen inkomst (FB 9:3). Men om avtalet med Jamba innebär vidare förpliktelser än endast det aktuella köpet vid ett tillfälle har underårig EJ rätt att teckna detta avtal (FB 9:1).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...