Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan man köra mot en MySQL databas på en annan server?


QuackPack

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har precis fixat loopia konto för min hemsida, jag var nog lite försnabb och missupfattade att dom INTE hade MySQL server som ingick utan de va extra tjänst.. och lägga till en var inte direkt gratis :-/

Jag har tillgång till 2 andra webservrar med MySQL databas på och jag undrar nu om det är möjligt för mig att köra om någon av dom servrarna fast jag har mitt php på min loopia server?

 

Mycket tacksam för svar!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt, om mySQL-servern tillåter uppkoppling från externa datorer (dvs utifrån). Det i sin tur beror helt enkelt på hur webbhotellet (där du har mySQL) har konfigurerat mySQL-servern.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan också vara så att möjligheten är avstängd som "default" men att man manuellt kan öppna upp så att vissa ip-adresser får tillåtelse att koppla upp sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, för jag har på mitt ena webhotell så jag kan lägga till visa IP adresser måste va för det då.. men ska jag lägga till min dators ip adress eller ipadressen från mitt domän namn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skit verkar som de inte funkar nå vidare.. har ett test script som ska koppla mot databasen och antingen funkar det eller så kommer det felmeddelande och jag får detta:

 

Warning: mysql_connect(): Can't connect to MySQL server on 'XXX' (10060) in h:\home\users\FA05-21-02-108_...temp\test.php on line 2

I cannot connect to the database because: Can't connect to MySQL server on 'www.XXX.com' (10060)

 

Aja verkar som jag surt får punga upp med dubbelt så mycket för en MySQL databas suger hårt :-(

 

detta är mitt test php script:

$dbh=mysql_connect ("localhost", "peter_phpb1", "<PASSWORD HERE>") or die ('I cannot connect to the database because: ' . mysql_error());

mysql_select_db ("test_phpb1");

 

Localhost byter jag väl ut mot urlén till min webserver där MySQL databasen finns? eller ska man köra nån 111.111.1.1:localhost eller något likandne? :-/

[inlägget ändrat 2005-04-09 22:17:25 av QuackPack]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag kan se ser det rätt ut.

 

Har du gjort rätt på databassidan? D v s har du konfigurerat MySQL att tillåta uppkopplingar från den dator där du kör php-skripten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ahh så jag måste då se till och ha tillåtelse på den sidan där jag kör php´n.. skit lär vara omöjligt.. får kontakta Loopia :-/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, det är på den server som kör databasen som ska tillåta att dina php-skript kopplar upp sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Wiberg

Kan vara så att den andra server kör ett udda portnummer på mysqlen med..

 

Det finns hosters som erbjuder gratis MySQL men det är inget att lite på.. det kan var asvårt att "få plats på linan"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej

 

Öppna ett konto hos oss och ställ in ip nr för ditt domännamn hos Loopia i vår mysql kontrollpanel så skall det fungera utmärkt.

 

Mvh Jack, Helpdesk

Oderland Webbhotell

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...