Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Getword eller vad? söka upp ord i string


Suck

Rekommendera Poster

Om jag har en textbox med texten "Hej på dig" och jag är lite blind och vill söka om det finns ordet "hej" i texten, hur gör man man då? läste om nån getword funktion på gogle men det funkade inte speciellt bra :D

 

MVH Fredde

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Är du bara intresserad av att veta om ordet finns med minst en gång så kan du använda:

[color="#0000ff"]If[/color] [color="#0000ff"]InStr[/color](Textbox1.Text,[GRÅ]"hej"[/GRÅ])>0 [color="#0000ff"]Then[/color]
 [color="#006400"]' Hittade ordet[/color]
[color="#0000ff"]End[/color] [color="#0000ff"]If[/color]

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hade tänkt att man skulle få skriva sitt ord man vill söka efter i en textruta och sen söker den igenom texten efterordet och om det finns så ska den markera det, sen ska man kunna söka näst osv. :D allt det klarar jag nog av det är just hur den ska hitta ordet

 

MVH Fredde

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Isåfall rekommenderar jag att du använder en RichTextBox istället. Den har en metod Find som hittar ett ord inom ett intervall och sedan markerar det. För Find anger du var den skall börja söka, och den returnerar positionen där den hittar ordet, så för Find Next är det bara att flytta fram startpositionen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, men vart kan jag få tag på det? jag har inget sånt i toolboxen och hittar inget på components helleer :/

 

MVH Fredde

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fattat hur funktionen Find funkade men jag fattar inte hur jag ska få den att markera texten som jag söker efter.. jag lyckas bara få uppe en ruta där det står om den hittat ordet i texten eller inte:D

 

MVH Fredde

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Använd SetFocus() på din richtextbox efter att du gjort sökningen, då ska det funna ordet markeras.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...