Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar slumpmässigt


modo21

Rekommendera Poster

Jag har köpt ett uppdateringssystem (komplett.se): Athlon64 3500+, Abit AV8-3rd eye, TwinMOS pc3200 1024MB DualPack till en fullt fungerande dator med 380 watts Antec nätdel (som dessutom är relativt ny). Ut med det gamla moderkortet, in med det nya med påsatt processor och minne. Inga kvarglömda distanser under moderkortet. Kopplar in hårddiskar, dvd-spelare och pci-kort. Trycker på powerknappen, datorn startar och allt fungerar perfekt. Stänger den, bootar om, datorn startar och går 3-4 sekunder, slår av, startar automatiskt igen, slår av, startar automatiskt igen, slår av osv, osv. Till slut kan den slumpmässigt komma förbi det ställe i uppstarten där den tidigare stängde av, Windows laddas då och den fungerar helt perfekt utan konflikter eller funktioner som inte fungerar. Men detta sker ytterst sporadiskt.

 

Jag har provat att succesivt ta bort pci-kort, hårddiskar, dvd-spelare, clearat BIOS, uppdaterat BIOS, och sedan provstartat efter varje förändring, men den fortsätter att bara någon gång då och då starta normalt. Jag har lagt kortet på en träplatta för att utesluta kortslutning utan bättring, jag har provat ett annat grafikkort utan resultat.

Komplett.se har inte hittat något fel på moderkortet, utan de har returnerat det till mig.

Då jag sätter tillbaka mitt gamla moderkort/processor/minne och kopplar in exakt samma komponenter till det så fungerar datorn klockrent.

 

Finns det någon som har en aning om vad som kan orsaka startproblemen? Själv kan jag inte komma ifrån misstanken att det trots allt är något fel på moderkortet.

/Werner

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gått in i enhetshanteraren och tittat? Låter som problem med drivrutiner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Ut med det gamla moderkortet, in med det nya med påsatt processor och minne. Inga kvarglömda distanser under moderkortet. Kopplar in hårddiskar, dvd-spelare och pci-kort. Trycker på powerknappen, datorn startar och allt fungerar perfekt. Stänger den, bootar om, datorn startar och går 3-4 sekunder, slår av, startar automatiskt igen, slår av, startar automatiskt igen, slår av osv, osv.

 

Tryck inte in allt på en gång.

 

Börja bara med det primära grafikkort, minne, processor och hårddisk. Sätt sedan in resten när datorn är rullande. Börja med en pryl i taget. Då kan du lättare felsöka.

 

Plocka ut allt ovidkommande.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har som sagt kollat att det inte finns några problem med konflikter, dvs i enhetshanteraren är allt ok. För övrigt läser väl inte datorn in drivrutiner innan Windows startar? Och datorn startar ju om långt innan windows drar igång.

 

Då jag felsökt har jag naturligtvis inte tryckt in allt på en gång, utan provat efter varje ny komponent, men efter ett antal ditsatta kort/diskar börjar datorn starta om, och då hjälper det inte att ta bort den senaste ditsatta komponenten, datorn startar om i alla fall efter 3-4 sekunder sedan jag trycker på powerknappen. Datorn hinner alltså inte ens fram till skärmbilden då man kan välja att gå in i BIOS setup innan den startar om. Till sist har jag bara haft grafikkortet på moderkortet, utan hårddiskar och dvd-spelare och pci-kort, men den startar ändå inte som den ska.

Irriterande? Svar ja.

/Werner

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog börja titta efter fel i bios inställningar, eller hur enheterna är konfigurerade.

 

Hade ett liknande problem en gång, inte riktigt samma symptom men som kanske kan ge dig idéer för fortsatt felsökning.

 

Mitt problem var att jag byglat en IDE hårddisk som "Master with slave present" men den satt ensam på IDE kanalen då CD/DVD-ROM satt på IDE2 vilket gjorde att bios försökte detektera en andra enhet som inte fanns.

 

Datorn kunde starta om med några sekunders mellanrum tills den gick förbi och startade.

 

Inte riktigt samma fel som du beskriver men ditt bios kanske reagerar annorlunda på samma typ av fel?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till sist har jag bara haft grafikkortet på moderkortet, utan hårddiskar och dvd-spelare och pci-kort, men den startar ändå inte som den ska.

 

Bytt nätagg?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De gånger datorn startar som den ska och jag kan se skärmbilden om bios-version etc. så hittar den de båda hårddiskar jag har plus DVD-spelaren och CD-brännaren. Men det var ett bra tips Tunna, jag ska för säkerhets skull kolla byglingen en gång till på enheterna. Din beskrivning på omstarter med några sekunders mellanrum tills den gick förbi och startade låter exakt som de problem jag har. Kollar detta i morgon.

/Werner

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytt nätagg?

Tyvärr, jag har inte någon reservnätdel med ATX12V1 kontakt som kortet kräver. Men jag tycker att en nästan ny Antec 380W som fungerat bra i den gamla konfigurationen borde duga.

/Werner

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, jag har inte någon reservnätdel

 

Plötslig omstart kan bero på nättaget.

 

Har sett ett par moderkort som har extra 12 volts kontakt, men där denna inte används.

 

Hoppas att du testade med bara ETT minne i så du inte hade i båda två. För övrigt har jag hört att TwinMos ska va skit, men det är inget jag kan bekräfta.

 

Lyckat till!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan säga direkt att det beror på nätaggregatet.

 

Det är känt att Antecs nätaggregat inte klarar bl a Abit AV8 men även vissa av ASUS-moderkort. Problemet ligger i att det inte klarar av att leverera stabil spänning. Jag har inte satt mig in i problemet helt och hållet men har för mig att det beror på felaktiga kondensatorer. Det här problemet gäller tydligen endast fåtal moderkort. Om man t ex har AMD socket A så fungerar det utmärkt.

 

Om du har garanti kvar på nätaggregatet så ska du kontakta köpstället och påpeka att du har problem. Jag har läst att Antec byter ut nätaggregat mot nya som fungerar. Abit håller en lägre profil men har tydligen skrivit på hemsidan att det inte fungerar med Antec.

 

Om du inte har garanti kvar så är det bara att köpa nytt nätaggregat. För att vara på säkra sidan så köper du inte Antec.

 

Jag kan rekommendera Qtechnology "Papst Series" 400 watt (ca 900 kr) som är både tyst och har bra kvalitet. Förväxla inte det med Q-tec som har sämre kvalitet.

 

Jag vet om det här problemet med Antec eftersom jag själv råkade ut för det. Ett Antec True Power 430 watt (ca 2 år gammalt) och Abit AV8.

 

Jag fick det att fungera efter byte till ett Qtechnology nätaggregat. Det fungerade lite över en vecka och sen gav moderkortet upp. Jag hade drabbats av det andra felet som inte är lika vanligt på Abit AV8. Det har att göra med minneshanteringen. Det går inte att köra Dual Channel och inte heller med två minnesmoduler. Jag fick även alllvarligare problem då det till slut inte gick att köra överhuvudtaget. Minnesproblemet är inte lika känt som problem med Antec men jag har läst om rätt många som haft minnesstrul. Det spelar ingen roll om man har TwinMOS eller "fina" minnen som t ex Corsair, det fungerar helt enkelt inte.

 

Jag köpte moderkortet på www.komplett.se. Jag har haft problem med dom eftersom supporten och kunnnandet hos dem är dåligt (vid första problemet med Antec). Så jag lämnade inte tillbaka trasiga Abit AV8 utan köpte istället ett nytt på www.jmedata.se. Det blev ett ASUS A8V och det är så mycket bättre än Abit AV8 (de har snarlika namn). Abit har misslyckats med det här moderkortet. Men visst, om det fungerar så är det väl helt okej men det är dumt att chansa.

 

Det verkar som att det lockar med överklockningsfunktionen på Abit (uGuru). Det kan jag också tycka är bra men det går att överklocka minst lika bra med ASUS (de erbjuder istället automatiska stabila inställningar) Dessutom får man mer på köpet med ASUS A8V som t ex längre SATA-kablar och InterVideo mjukvara om man tycker det är bra mervärde.

 

TWINMOS:

 

Jag har också köpt TwinMOS 1024 PC 3200 Dual Channel. Jag var skeptisk och trodde att det var dåliga minnen. Men det är långt ifrån dåliga. De är prisvärda och håller bra kvalitet. Det håller t o m för rätt mycket överklockning om man har tur (och det har jag tydligen haft).

 

WWW.KOMPLETT.SE

 

"Komplett.se har inte hittat något fel på moderkortet, utan de har returnerat det till mig."

 

Det är ju ytterst pinsamt, för att inte säga rent korkat, att www.komplett.se inte har lärt sig att det är felaktighet med Antec och Abit. De har inte vetat om det tidigare men jag har påpekat det för dem (över en månad sen). Det är konstigt att de fortfarande inte vet om (låstas om) problemet utan låter kunder skicka in moderkort som de får betala dyrt för i "straffavgift" beroende på att inget fel hittas.

 

De använder Fortron och Chieftec nätaggregat när det testar moderkort. Jag har frågat och de svarade. Märk väl att Komplett inte ens säljer Antec nätaggregat. Där har nog t ex www.jmedata.se mer förståelse och kunskap eftersom de säljer Antec vad jag minns senaste gången jag var där och tittade.

 

Jag tycker att det är dags för en bojkott mot http://www.komplett.se. De tar inte sitt ansvar för produkter som inte fungerar. Dessutom lyssnar de uppenbarligen inte på kunder som rapporterar felaktigheter.

 

Komplett påpekar att de inte kan utlova kompabilitet med produkter som säljs genom deras sajt. De kan jag i viss mån förstå. Däremot förstår jag inte deras bristande förmåga att ta till sig av kritik och fakta kring en produkt som de säljer. OK att de inte skriver ut varning på sajten men supporten måste veta om det här problemet eftersom det är ganska välkänt.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-04-09 00:34:17 av znej]

[inlägget ändrat 2005-04-09 00:35:01 av znej]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätaggregatet.

Har läst en tråd nånstans om just detta problem med nytt AMD64 moderkort

och Antec nätaggregat.

Resultatet är att Antec ökat storleken på en kondensator.

Tror jag minns att köparen fick hjälp av en datatidning som konstaterade att felet var enbart med Antec nätaggregat.

Det var inga problem med andra nätaggregat tex Thermal Take.

 

Det var inte denna tråden men det tas upp här med

"if you experience problems with Antec Neopower and Truepower PSUs and also with PowerStream PSUs, try Bios 1.37 and turn the PSU off after you shut down, seems to help as well "

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=43033

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Znej!

Tusen tack för ditt inlägg! Jag har köpt nätaggregatet på JME data och har garanti kvar, och deras support har jag enbart positiva erfarenheter av. Visar det sig att du har rätt, och det verkar ju mycket troligt, så ställer jag mig gärna först i kön då det gäller att bojkotta komplett.se

Problem med minneshanteringen låter ju inte bra, komplett.se har ju själva satt ihop den här uppgraderingssatsen för att komponenterna ska passa bra tillsammans, och funkar inte dual channel och två minnesmoduler så måste man ju ifrågasätta kompetensen hos komplett.se.

Jag kontaktar JME data efter helgen.

Återigen, tusen tack!

/Werner

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska förtydliga och tala om att det inte är alla Abit AV8 som har problem med minnet. Om man har otur så kan det bli fel. Då ska man få ett nytt moderkort på garantin. Råkar man ut för felet så märks det. Man får korrupt data och datorn startar om.

 

Anledningen till att jag inte utnyttjade garantin beror på att jag redan betalat dyrt för frakter och "straffavgift". Jag skickade nämligen in moderkortet vid första felet då mitt Antec nätaggregat inte fungerade. Enligt Kompletts support var det fel på moderkortet. De kontrollerade och hittade inget fel. Jag fick betala frakt till dem och "straffavgift" + deras frakt. Har för mig att det gick på 450 kr. Det som var riktigt dåligt är att de inte ens kom fram till att det berodde på Antecs nätdel, det kom jag istället på själv efter läsning på nätet. Jag fick betala 450 kr för att få reda på att det fungerade....

 

Så jag var inte pigg på att skicka in igen (88 kr) och sen riskera ytterligare "straffavgift" om de nu inte hittade fel när det gäller minneshanteringen. Därför slängde jag Abit-moderkortet och köpte istället ett nytt ASUS på Jmedata.

 

TILLÄGG:

 

Ring eller mejla Jmedata och tala om att du har problem med Antec och Abit AV8. Om de har bra service så borde de erbjuda dig nytt nätaggregat. De säljer ju Antec och känner de inte till felet så är det dåligt.

 

Lägger också till några länkar om Antec och Abit AV8:

 

http://www.dealtime.com/xPR-AV8_av8~RD-170712075908

 

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=17392708 (där personen också har problem med minnet i Dual Channel...förutom problem med Antec)

 

http://forums.hexus.net/archive/index.php/t-31978.html

 

Det här är bara ett axplock av sidor på nätet om problem med Antec och Abit.

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-04-10 12:39:03 av znej]

[inlägget ändrat 2005-04-10 12:40:15 av znej]

[inlägget ändrat 2005-04-10 12:52:16 av znej]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, både Antec och JMEdata bekräftar att Antec nätaggregat med tillverkningsnummer äldre än oktober 2004 inte fungerar med Abit AV8. Mitt är från juni 2004. JMEdata ersätter mitt aggregat utan kostnad.

 

Däremot vill inte Komplett.se kreditera mig för felsökningsavgiften på moderkortet, trots att de vid det här laget uppenbarligen känner till problemet med Antec/Abit AV8. Bedrövligt. Aldrig mer Komplett.se!

 

Tack znej för alla hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl att Komplett inte säljer Antec och därför ointresserade att sätta sig in i problemet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...