Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Enkel fråga om Wlan


JoNt@

Rekommendera Poster

Om man har 2 datorer och båda har wlan kort..kan man då ´köra nätverk mellan bara kortet eller krävas router då också även om man inte vill ha internet?

 

MVH. Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda du behöver då är en korsad datakabel, viktigt att den just är korsad annars fungerar det inte.

 

Vanliga patchkablar är rakt kopplade och avsedda för att kopplas in i någon form av aktiv utrustning emellan datorerna typ HUB, Switch eller Router osv. då är det i den utrustningen som "korsningen" sker.

 

Hur du ser att en kabel är rak eller korsad?

Om du tittar på kontakterna i båda ändar så har du orange par på ena sidan (stift 1 & 2) och grön i mitten (stift 3 & 6).

 

Om det är exakt lika i bägge ändar så är kabeln rakt kopplad men om den är korsad så har grönt och orange par bytt plats i ena änden.

 

Varför den skall korsas?

Du sänder ut signaler i ena paret ifrån datorn och tar emot i det andra, därför måste signal ut ifrån ena datorn kopplas till signal in på den andra osv.

Tunna/

 

[inlägget ändrat 2005-04-08 16:39:25 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund

De flesta (alla?) wlan-kort klara ad-hocnätverk. Det kan krävas att du ställer in just att korten ska använda ad-hoc men då ska det funka. Prova detta och fungerar det inte så fråga igen ;)

 

/Alex

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tunna!

 

WLAN=Wireless Local Area Network, dvs TRÅDLÖST lokalt nätverk.

 

---/samoht

-------------------------------

To err is human but to really foul things up requires a computer!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg det för sent hade redan skrivit svaret....

Tänkte vanligt kablat LAN då jag läste frågan men upptäckte mitt misstag då jag precis skickat inlägget , tänkte först radera men insåg att JoNt@ troligen redan fått ett mail om att han fått ett svar så jag lät det vara kvar..där av "Inlägget ändrat"

 

Som det står i dina inlägg.

To err is human but to really foul things up requires a computer!

 

Gäller även mig jag...

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...