Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken skärmstorlek använder webbsurfaren?


@dy

Rekommendera Poster

Hej jag har en hemsida som ska nås dels av vanliga användare på PC via Firefox/IE6. Det funkar bra.

Men nu måste jag göra en variant av den för bärbara handdatorer och mobiltelefoner typ 3G. Men hur skriver jag i ASP kod för att känna av vilken storlek på skärmen som användaren har?

 

 

Det första är det viktigaste, så att jag inte skickar ut en bred skärm till en handdator som har en smal skärm. Men hur läser jag av detta?

 

Tanken är att göra en sida med minimal grafik för de med små skärmar som betalar per mb och en bred, kanske lite mer avancerad för de med stor skärm o avancerad webbläsare som klarar javascript fullt ut.

 

Är det någon som har gjort någon sådan koll o kan skriva ner antingen kod eller tips så vore jag väldigt tacksam, poäng delas ut!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morsning!

mig veterligen kan man inte göra detta med asp. Kanske med asp.net, jag vet inte riktigt. Traditionell brukar man ju använda javascript till detta. Typ:

 

<html>

<head>

<title></title>

<script language="JavaScript">

<!--

function GetUserVariables(){

var screeenWidth = screen.width;

var screeenHeight = screen.height;

alert(screeenWidth + " x " + screeenHeight);

}

//-->

</script>

<body onload="GetUserVariables();">

</body>

</html>

 

Då kan man ju redirecta till lämpliga sidor beroende på skärmupplösning.

Men ska du skriva applikationer för mobiltelefoner så skulle nog jag fundera en gång extra kring det här med asp.net. Där finns ju ett speciellt ramverk för mobiltelefoner. Men jag är som sagt ingen expert på just det. Kanske kan någon annan bidra med lite kring detta.

/donRollo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar... jag ska kolla om de webbläsare jag använder har stöd för denna typ av javascript.

 

Jag vill juh ha så lite datanedladdning som möjligt också.

Kanske får kolla på webbläsa o genom det avgöra i stället

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ kan ju vara att kolla vilken "user agent" användaren har. Sen kanske man kan lägga upp en tabell och välja bilder o s v beroende på user agent?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morsning!

Jag har testat lite med asp.net och applikationer för mobiler. Där finns alla möjliga varianter på kollar av användarens möjligheter. Ex om mobilen stödjer bilder, vilken version av html, om stöd för javascript finns m.m.

Men som sagt, väljer man asp är inte utbudet detsamma.

/donRollo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen måste man också räkna med att vilka data en UA skickar till servern är helt upp till UA. Man ska nog inte räkna med alltför mycket information.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Snälla, utveckla ovan java...

 

Jag vill att en sida skall rymma en del och därför tillverkat den optimalt för 1024... men vill även ge möjlighet till visning utan scroll i sidled vid 800?

 

Finns det sätt att undvika att göra ex bilder små (för 800) och istället låta script avgöra vilken storlek på bilden som skall öppnas beroende på mottagarens skärm och browser?

 

Kom gärna med css-tips eller andra anv.vänliga tips!?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...