Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ATI Radeon 9800 Pro 256 Mb


Sleandersson

Rekommendera Poster

Sleandersson

Hej alla!

 

Har nu lite problem med vad jag antar är grafikkortet.

Har lämnat in datorn på "service" och har då fått alla nya drivrutiner till AGP, moderkortsbios och sådant roligt.

Ändå när jag kör en del spel (de flesta faktiskt) blir jag utkastad, hängd eller ombootad...läste något om AGPx4/AGPx8 här någonstans, kan det vara så att jag måste ändra inställningarna så att jag kör på x4 ist. för x8?

 

Tacksam för svar!

Mvh

/Staffan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betvivlar att problemet i första hand skulle bero på grafikkortet... men det är möjligt att det inte trivs att exempelvis köras i "fast write" tillsammans med ditt moderkort. Testa disabla i bios. Du uppger inte hur mycket RAM du har i datorn, men jag skulle föreslå att du har en "aperture size" på 128MB (ändras också i bios). Men har du endast 256-384MB RAM så öka helst inte aperture size över 64MB i så fall. Tror inte att du behöver röra agp-hastigheten, den kan säkert vara kvar på 8x...

 

Så långt vad gäller biosinställningar... instabiliteten du har med datorn kan så klart också bero på hårdvaruproblem. Säker på att ditt nätagg fortfarande klarar sin uppgift att levera korrekt strömstyrka även vid spelande (det krävs ju mkt mer ström då)? Testa också dina RAM-moduler med Memtest86:

http://www.memtest86.com/

Min egen dator betedde sig nämligen ganska nyligen på ett dylikt sätt som din gör nu, och det berodde på just en felande minnesmodul vilken jag fick skicka in för garantibyte...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sleandersson

Hej RN!

 

Tackar för ditt uttömande svar! :D

Fastwrite är Disabled i min bios och apperature var 64 Mb, det har jag nu ändrat då jag har ca. 1 Gb i minne.

Ska testa memtest programmet...

 

fortsättning följer...

 

Mvh

/Staffan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...