Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nu har den kokat igen!


Zaquon

Rekommendera Poster

Nu när jag skulle formatera en cd-rw skiva och hade lite andra program igång så gick processortemperaturen upp i över 80 ºC. Då börjar man bli lite orolig. Och jag kunde ju inte bara avsluta formateringen. När formateringen väl var klar tog det kanske två sekunder innan den var nere i 60 ºC igen, och så fort kan väl inte temperaturen sjunka? Vad ska man göra åt den höga temperatun? Man kan ju bara avinstallera programvaran som mäter temperaturen så slipper man allt pip och alla varningar men det känns inte som en bra lösning. Jag skulle uppskatta alla försök att hjälpa mig.

 

 

Idag är morgondagen du drömde om i går.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte vara så hög temperatur tycker jag när du har en massa igång. Och tempen sjunker just så fort. Dessa program som piper och håller på är kanske inställda på för låg larmtemperatur? Det kan ju vara någon fläkt som stannat också...

 

Jag skrev hur min dator beter sig här: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=697471#697628

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

Bloggera mera! Jag gör det på "http://bosse.bloggar.nu"

 

[inlägget ändrat 2005-04-07 23:26:08 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

Har du öppnat datorn och kollat om fläkten till processorn funkar som den ska. Om du snurrar på fläkten med fingrarna så ska den snurra lätt och utan missljud. Det kan även vara fullt av damm i kylelementet bakom fläkten. Lossa fläkten och rengör kylelementet från damm. Om du har mycket damm i datorn så kan även luftkanalerna i fronten på datorn vara igensatta. Lossa fronten och kolla.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare, rensa bort allt damm, köp tryckluft i burk, blåser bort det mesta skiten, o köp ev. bättre fläns+fläkt till cpun, eller skaffa/ändra om chassifläktarna så du får rundgång med luft inne i burken.

 

Har iofs liknande prob, men hos mig är det i mindre skala, 50 grader vid full belastning o ner till 35-40 efter några sekunder av vila. Jag använder SpeedFan, så om du oxå gör det så är det nog programmet som gör att det hoppar ner så snabbt i graderna.. men 80 grader låter farligt mycket. kolla nåt annat prog som oxå mäter temperaturen så de ger samma svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...